• 0

bezitloze verpanding registreren

Goedendag,

Ik heb met iemand een onderhandse akte opgesteld voor een bezitloze verpanding.

Nu wilde we deze bij de belastingdienst laten registreren zoals dat eerder bij andere verpanding ook eens gedaan is.

Nu kreeg ik bij belasyingdienst echter te horen dat dit via belastingdienst niet meer geregistreerd kon worden en dat dat enkel nog via de notaris kan.

 

Nu is mijn vraag of een onderhandse verpanding die door beide partijen getekend is ook zo nu rechtsgeldig is en de pandnemer de rechten geeft zoals die voorheen golden na registratie bij belastingdienst of dat om die rechten te verkrijgen als pandnemer echt een dure registratie bij een notaris noodzakelijk is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Sanering,

 

Op grond van artikel BW3:237 moet de akte worden geregistreerd, om haar werking te krijgen.

 

Naar mijn beste weten moet de belastingdienst hieraan meewerken, omdat het gaat om een akte waarvan registratie verplicht is gesteld. Ik heb eens een afwijzingsbrief gezien van de belastingdienst waarin staat dat zij (met als voorbeeld pandakte) een dergelijke akte wel (moeten) registreren.

 

Succes,

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 2

Ik vermoed dat de aan u verstrekte informatie op een vergissing berust. De Belastingdienst registreert inderdaad vanaf 1 januari 2013 alleen nog akten waarvan registratie verplicht is gesteld. Aangezien het volgens de wet mogelijk is een bezitloos pandrecht bij geregistreerde onderhandse akte te vestigen (art. 3:237 BW), dient de Belastingdienst een aan haar aangeboden pandakte te registreren. U kunt de akte aanbieden aan het belastingkantoor in Rotterdam (zie Onderhandse akten registreren op de website van de Belastingdienst).

 

Succes,

Caroline Malmberg

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
  • 0

Beide bedankt voor de reactie.

Ik had vorige week de belasting telefoon al gebeld hierover en die gaf aan dat ik dat gewoon kon registeren bij hun maar bij beperkt aantal kantoren waarvan Arnhem er 1 is.

Vandaag belde ik voor adres van Arnhem en dat ik op verzoek uitlegde waarvoor het was kreeg ik al te horen dat ze dat niet meer deden voor niet verplichte aktes.

Dat ik uitlegde dat dit zover ik begreep wel verplicht was kon ze me op zijn best volgende week ergens laten terugbellen.

Aangezien ik toch vlakbij kantoor Arnhem moest zijn heb ik daar dus maar geprobeerd maar nadat ze daar wat rondgebeld hadden kreeg ik te horen dat een onderhandse bezitloze verpanding van auto en huisraad niet meer bij de belastingdienst mogelijk is en dat dat tegenwoordig enkel nog maar via notaris kan.

 

Maar met jullie info en nog wat zoeken blijkt het inderdaad nog wel gewoon bij belastingdienst te kunnen maar enkel nog op kantoor Rotterdam. Maar erg handig dat belastingtelefoon en kantoor dat dus niet weten en je gewoon naar dure notaris sturen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.