• 0

openingsbalans voor dienstverlener?

Hallo,

 

ik moet een openingsbalans maken, maar ik kom hier niet helemaal uit. We staan ingeschreven bij de KvK, sinds 2-1.

De openingsbalans is 1 van de stukken die de bank wil hebben voor het openen van een rekening. Zolang worden alle betalingen dus vanuit privérekeningen gedaan. We gaan geen geld lenen en alles uit eigen middelen financieren.

We gaan diensten leveren, dus we hebben ook niet te maken met een voorraad. Qua inventaris kunnen we eigenlijk de spullen gebruiken die we privé al bezitten.

 

Ik kom dan op zoiets uit:

 

DEBET:

Inventaris (valt een (client)registratieprogramma hier ook onder?) 0

Saldo wat we willen gaan inleggen zakelijk? 5000

Totaal 5000

 

 

CREDIT

eigen vermogen 5000

crediteuren 0

leningen 0

Totaal 5000

 

Klopt dit?

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Erik,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Maar als ik aan inventaris een waarde ken voor 500 euro bijv (pc, printer, telefoon, kantoorartikelen ed)

wordt het dan zo?

 

DEBET:

Inventaris 500

Saldo wat we willen gaan inleggen zakelijk? 4500

Totaal 5000

 

 

CREDIT

eigen vermogen 5000

crediteuren 0

leningen 0

Totaal 5000

 

En nog 1 vraag. We willen eigenlijk ons eigen vermogen geleidelijk naar de zakelijke rekening overmaken (wanneer we dit nodig hebben), omdat de rente prive hoger is dan zakelijk en we vrij over ons geld kunnen beschikken. Dan kan het eigen vermogen in de openingsbalans toch lager zijn dan in de eindbalans?

 

Bedankt vast voor je reactie

Link naar reactie
  • 0

Hallo Erik,

 

Bedankt voor je reactie.

 

Maar als ik aan inventaris een waarde ken voor 500 euro bijv (pc, printer, telefoon, kantoorartikelen ed)

wordt het dan zo?

 

DEBET:

Inventaris 500

Saldo wat we willen gaan inleggen zakelijk? 4500

Totaal 5000

 

 

CREDIT

eigen vermogen 5000

crediteuren 0

leningen 0

Totaal 5000

 

En nog 1 vraag. We willen eigenlijk ons eigen vermogen geleidelijk naar de zakelijke rekening overmaken (wanneer we dit nodig hebben), omdat de rente prive hoger is dan zakelijk en we vrij over ons geld kunnen beschikken. Dan kan het eigen vermogen in de openingsbalans toch lager zijn dan in de eindbalans?

 

Bedankt vast voor je reactie

 

Hallo Oopsie,

 

Logischer lijkt me een openingsbalans met 500 inventaris en 500 eigen vermogen. De rest van het bedrag dat je in wilt brengen, zou ik pas boeken je pas als je het feitelijk inbrengt. (Aannemende dat het gaat om een eenmanszaak of VOF.) Anders ga je een vordering op jezelf opvoeren.

 

Het is inderdaad mogelijk om je vermogen geleidelijk in de zaak in te brengen. Dat verwerkt je dan als privé-storting en daarover hoef je geen belasting te betalen.

 

Belastingtechnisch kan het voordelig zijn als je vermogen per peildatum (1 januari) in de zaak zit, al zijn er wel fiscale bepalingen om het af te straffen als je het bedrag alleen om die reden even in de zaak zet.

Link naar reactie
  • 0

Qua inventaris kunnen we eigenlijk de spullen gebruiken die we privé al bezitten.

 

Aan de inventaris kan je wel een waarde toekennen. (De werkelijke waarde bij inbreng in de onderneming.)

 

Je hoeft de inventaris niet per se in de onderneming in te brengen, die kan ook gewoon prive eigendom blijven.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.