• 0

Activa doorverkocht, maar niet afgerekend

Hallo,

 

Ik ben geconfronteerd met de volgende casus. Een paar jaar geleden heeft ons bedrijf (hierna Verkoper) een activiteit met bijbehorende activa verkocht aan een onderneming (hierna Koper I.) Verkoper en Koper I hebben destijds een verkoopcontract opgesteld waarin alle verkochte activa uitgebreid staan beschreven. Na de transactie is Koper I voor een bepaalde periode leverancier geworden van Verkoper. In het kader van de leveranciersrelatie heeft de Verkoper additionele activa aan Koper I in bruikleen gegeven. Hiervan is niks schriftelijk vastgelegd. Wel is het overduidelijk dat de in bruikleen gegeven activa niet beschreven staan in het koopcontract.

 

Enige tijd geleden heeft Koper I de van ons gekochte activa weer doorverkocht aan een derde (Koper II). Naar nu blijkt heeft Koper I ook de door ons in bruikleen gegeven activa (zonder onze toestemming) doorverkocht aan Koper II. Alle genoemde partijen betreffen vennootschappen. Bij wie moeten we nu zijn voor het terugvorderen van onze activa c.q. het claimen van schade: bij koper I of II? Is eventueel de directie van Koper I aansprakelijk te stellen? Het gaat voor ons om een fiks bedrag.

 

Alvast vriendelijk dank voor jullie input.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klopt, de Verkoper heeft geen verbintenis met Koper II. Maar staat daarmee wel bij voorbaat vast dat Koper II de activa mag houden? Als bijvoorbeeld je auto gejat wordt, en de dief verkoopt die aan een derde die niet weet dat de auto gestolen is, dan is die derde toch de pineut als het later uitkomt? D.w.z. de auto gaat dan terug naar de rechtmatige eigenaar en de koper is zijn geld kwijt en moet zelf maar zorgen dat hij zijn schade op de dief kan verhalen.

 

Terwijl ik dit typ realiseer ik me dat er in het voorbeeld van de auto diefstal zeker sprake is van kwade trouw van de dief terwijl in mijn casus de intentie van Verkoper I niet bij voorbaat vast staat. Dat maakt mogelijk juridisch een verschil.

 

Re eigen rol: ik werk als controller bij de Verkoper. De casus is bewust een beetje abstract gehouden om alle partijen anoniem te houden maar als er nog iets niet duidelijk is, dan kan ik uiteraard proberen het e.e.a. verder te verduidelijken.

Link naar reactie
  • 0

Beste Comecon

 

Je zoekt het juridische begrip revindicatie. Het recht van jou om als eigenaar een zaak op te eisen van iemand die die zaak onrechtmatig onder zich heeft (artikel 5:2 BW).

 

Video:

 

Lijkt me dat je op grond van 5:2 BW de zaken kunt opeisen van de koper II. Ik zou evenwel de Koper I ook aansprakelijk stellen voor alle kosten en schaden die ontstaan als gevolg van zijn onrechtmatig handelen.

 

Succes

Joost

 

NB: Mogelijk gelden nog aanvullende eisen en voorwaarden op grond van BW3. Zaak voor een advocaat/jurist zou ik zeggen.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Bedankt voor je concrete reactie en nuttige link. Het zit toch iets anders in elkaar dan ik vooraf had gedacht. We gaan eerst proberen om er in goed overleg met partijen uit te komen. Lukt dat niet, dan gaan we er een zaak van maken. Nogmaals bedankt!

 

Beste Comecon

 

Je zoekt het juridische begrip revindicatie. Het recht van jou om als eigenaar een zaak op te eisen van iemand die die zaak onrechtmatig onder zich heeft (artikel 5:2 BW).

 

Video:

 

Lijkt me dat je op grond van 5:2 BW de zaken kunt opeisen van de koper II. Ik zou evenwel de Koper I ook aansprakelijk stellen voor alle kosten en schaden die ontstaan als gevolg van zijn onrechtmatig handelen.

 

Succes

Joost

 

NB: Mogelijk gelden nog aanvullende eisen en voorwaarden op grond van BW3. Zaak voor een advocaat/jurist zou ik zeggen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.