Hetgeen waar ik mee aan het pielen ben is wat te veel om op te zoeken, daarom dit bericht.
Mijn compagnon en ik hebben al jaren een VOF. Dat is altijd goed gegaan.
Zij had besloten om er per 01-10-2013 mee te stoppen. Ik wou verder gaan, dus hebben we de VOF ontbonden bij de kvk, en heb ik me als eenmanszaak ingeschreven onder dezelfde naam.
Verder is alles hetzelfde gebleven. In goed overleg hoefde ze ook niks te hebben. Het was dan ook erg kleinschalig.
Al die jaren deed ik de administratie, ik ben er ook behoorlijk in thuis.
Nu het jaar is afgelopen ben ik aan het stuntelen met de balansen.
Hier de vragen.
1. Op de VOF stond een bus. Omdat we het bedrijf hebben gestaakt moet er wel een BTW bijtelling betaald worden. Mijn compagnon reed er prive in. Ik heb gezegd dat ik deze bijtelling wel betaal. De VOF heeft deze altijd betaald. Dat is nu toch ook zo neem ik aan, maar dan alleen over 3 kwartalen ipv 4?
2. Vanaf 01-10-2013 reed ik erin. Ik betaal dus de bijtelling over een kwartaal voor zowel de OB als de IB?
3. Nu de afronding; Ik neem aan dat er voor de VOF een stakingbalans gemaakt moet worden per 01-10-2013.
Dit was de balans op die datum ( afgerond)
Activa
Bus 1500
Bank 150
Debiteuren 100
Passiva
EV A ( ik) 315
EV B 315
Lening bus 1000
BTW 120
Hoe doe ik dit nu?
Ik las dat het normaal naar prive geboekt wordt, maar dat is dus niet het geval.
Moet ik een factuur naar mijn eenmanszaak sturen voor de bus?
4. In de aangifte IB moet ik straks twee ondernemingen invullen?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
mieke-rooi
mieke-rooi
Hulp gezocht.
Beste mensen van dit forum,
Wat een informatie is hier te vinden!
Hetgeen waar ik mee aan het pielen ben is wat te veel om op te zoeken, daarom dit bericht.
Mijn compagnon en ik hebben al jaren een VOF. Dat is altijd goed gegaan.
Zij had besloten om er per 01-10-2013 mee te stoppen. Ik wou verder gaan, dus hebben we de VOF ontbonden bij de kvk, en heb ik me als eenmanszaak ingeschreven onder dezelfde naam.
Verder is alles hetzelfde gebleven. In goed overleg hoefde ze ook niks te hebben. Het was dan ook erg kleinschalig.
Al die jaren deed ik de administratie, ik ben er ook behoorlijk in thuis.
Nu het jaar is afgelopen ben ik aan het stuntelen met de balansen.
Hier de vragen.
1. Op de VOF stond een bus. Omdat we het bedrijf hebben gestaakt moet er wel een BTW bijtelling betaald worden. Mijn compagnon reed er prive in. Ik heb gezegd dat ik deze bijtelling wel betaal. De VOF heeft deze altijd betaald. Dat is nu toch ook zo neem ik aan, maar dan alleen over 3 kwartalen ipv 4?
2. Vanaf 01-10-2013 reed ik erin. Ik betaal dus de bijtelling over een kwartaal voor zowel de OB als de IB?
3. Nu de afronding; Ik neem aan dat er voor de VOF een stakingbalans gemaakt moet worden per 01-10-2013.
Dit was de balans op die datum ( afgerond)
Activa
Bus 1500
Bank 150
Debiteuren 100
Passiva
EV A ( ik) 315
EV B 315
Lening bus 1000
BTW 120
Hoe doe ik dit nu?
Ik las dat het normaal naar prive geboekt wordt, maar dat is dus niet het geval.
Moet ik een factuur naar mijn eenmanszaak sturen voor de bus?
4. In de aangifte IB moet ik straks twee ondernemingen invullen?
Wie kan me op weg helpen?
Groetjes Mieke
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag