Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Trboske

Meerdere auto's als ondernemer

Recommended Posts

Leden,

Ik heb de volgende vraag:

Op dit moment heb ik een auto op de balans staan.

Ik las dat de wet zegt dat deze auto minimaal voor 10% gebruikt moet worden voor het bedrijf.

Ik heb een eenmanszaak.

Geldt dit voor zowel de inkomstenbelasting en de omzetbelasting?

Is het mogelijk om nog een auto op de balans te zetten?

Ik wil een oldtimer erbij kopen.

Wanneer dit mag, geldt dan ook de regel van 10%? Het gaat om een tweede auto.

Handig om te weten is dat ik geen personeel heb.

Ik lees nergens dat je niet meer dan een auto op de balans mag zetten als zzper. is hier een beleid voor?

Groetjes Trees

Dat lijkt me gewoon mogelijk, waarom zou je maar 1 auto kunnen hebben? Hoe doe je het trouwens met de bijtelling?

De bijtelling tel ik bij mijn winst op.

De winst is nooit echt hoog, dus dat valt erg mee.

Voor de btw doe ik het ook volgens de regels.

Maar dat was niet mijn vraag......

Het is mogelijk en ja, voor de BTW geldt minstens 10% zakelijk gebruik. Voor de IB geldt maximaal 89% privégebruik, wil je de auto zakelijk kunnen etiketteren. Let op dat voor de BTW je eventuele woon-werkverkeer privé is en voor de IB zakelijk.

Zoek vervolgens op het forum eens op "excessief privé gebruik".

Groet

Joost

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

En wanneer ik het voor meer dan 90 % Prive gebruik dan moet het voor de ib dus verplicht Prive.

Hoe controleren ze dat? Ik hou geen km administratie bij.

Je agenda, afspraken buiten de deur, brandstofverbruik versus benzinekosten. Het is aan jou om dat zakelijk gebruik aan te tonen

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Ik heb het excessief Prive gebruik doorgelezen.

Dat geldt alleen voor de ib?

Maar dat gaat toch nergens over? Ze zeggen eerst dat je maximaal 89% Prive mag rijden, maar vervolgens zeggen ze ook dat wanneer je maar 75% Prive rijdt ze de bijtelling kunnen verhogen?

En moet dit voor alle auto's die op je balans staan?

Daarnaast las ik dat er werd gezegd dat de bijtelling ongeveer 3000 euro is.

De bijtelling ib wordt toch bij je inkomen opgeteld, en daar betaal je dan toch ib over?

Mijn laatste punt is of ik ook met excessief Prive gebruik te maken kan hebben wanneer de autokosten hoger zijn dan de bijtelling?

Stel ik zet de oldtimer ook op de balans, dan heb ik dus twee auto's op de balans.

Hoe bereken ik dan voor iedere auto de autokosten, nu boek ik alles op een grootboekrekening.

Is het verplicht om precies bij te houden hoeveel elke auto aan kosten heeft gemaakt?

Groetjes Trees

Ik heb het excessief Prive gebruik doorgelezen.

Dat geldt alleen voor de ib?

ja

Maar dat gaat toch nergens over? Ze zeggen eerst dat je maximaal 89% Prive mag rijden, maar vervolgens zeggen ze ook dat wanneer je maar 75% Prive rijdt ze de bijtelling kunnen verhogen?

Waarom zou het gerectvaardigd zijn dat je een auto voor 89% privé gebruikt op kosten van de zaak en dan maar 25% bijtelling betaalt?

Die 89% ziet op de vraag óf je een auto zakelijk mag aanmerken. De bijtelling is een correctie op de autokosten wegens privégebruik.

En moet dit voor alle auto's die op je balans staan?

ja, tenzij je voor een of beide auto's een sluitende km-admin hebt met per auto < 500 km privé.

Daarnaast las ik dat er werd gezegd dat de bijtelling ongeveer 3000 euro is.

De bijtelling ib wordt toch bij je inkomen opgeteld, en daar betaal je dan toch ib over?

dat was wellicht een voorbeeld. Nieuwprijs auto (dagwaarde bij > 15 jaar) en je inkomen in box 1 bepalen de hoogte van de netto bijtelling. Bij een nieuwe Porsche kan die gerust 25.000 netto zijn.

Mijn laatste punt is of ik ook met excessief Prive gebruik te maken kan hebben wanneer de autokosten hoger zijn dan de bijtelling?

Nope. De hoogte van de exacte autokosten wil niet zeggen dat de auto in redelijke mate zakelijk gebruikt is om het te houden bij 25 respectievelijk 35% bijtelling.

Stel ik zet de oldtimer ook op de balans, dan heb ik dus twee auto's op de balans.

Hoe bereken ik dan voor iedere auto de autokosten, nu boek ik alles op een grootboekrekening.

Is het verplicht om precies bij te houden hoeveel elke auto aan kosten heeft gemaakt?

Het is aan te raden om per auto een aparte kaart in je grootboek te maken.

Groet

Joost

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.