Tot nu toe kon ik het antwoord op mijn vraag altijd vinden in de bestaande topics. Nu loop ik echter een paar dagen met een vraag, waarop ik het antwoord helaas niet heb kunnen vinden. Daarom heb ik mij nu aangemeld, in de wetenschap dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Het gaat om aftrekken van de BTW op de gebruikskosten á €4000 van mijn privé-auto (benzine, onderhoud). Ik wil graag gebruik maken van de goedkeuring van de staatssecretaris in het besluit van 11 juli 2012 (forfait). In mijn geval pakt deze regeling namelijk erg gunstig uit. Eerst zal ik een en ander nader toelichten.
Door studie (niet zakelijk aftrekbaar), parttime loondienst en vakantie, rijd ik 25000 km privé per jaar. Sinds 1 januari ben ik een eenmanszaak begonnen om de volledige administratie en belasting te doen voor nu al 2 (eind van het jaar minimaal 3) eenmanszaken. Daarnaast leg ik mij toe op de belastingaangifte voor particulieren. Hiervoor denk ik ongeveer 3000 km per jaar te rijden.
De btw-aftrekpost die ontstaat, een kleine €700, is veel meer dan het forfait (ik kom in aanmerking voor het lage tarief) dat ik zal moeten afdragen: €14750 x 1,5% = €221,25. Bovendien kom ik op deze manier sneller in aanmerking voor de KOR, omdat de voorbelasting hoger is.
Nu vraag ik me echter af in hoeverre er sprake is van keuzevrijheid tussen kilometerregistratie/forfait of de mogelijkheid om deze keuze te beïnvloeden. Het bijhouden van een kilometerregistratie is in mijn geval aanmerkelijk minder gunstig, zelfs wanneer ik zou kiezen om de BTW op onderhoud niet af te trekken om het kunnen bepalen van de werkeljke verhouding te voorkomen. Wel houd ik uiteraard een registratie bij van de zakelijke kilometers voor de onbelaste reiskostenvergoeding, maar hieruit blijken geen begin- en eindstanden.
Ik rijd echter een zeer beperkt deel zakelijk. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik op den duur minder privé (geen studie en loondienst meer) en meer zakelijk ga rijden, waardoor een gezondere verhouding ontstaat. Mijn vraag is dus eigenlijk: rijd ik wel genoeg zakelijke kilometers om het op mijn manier aan te pakken? En daarnaast zou ik graag jullie mening hierover horen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ThomasK
ThomasK
Goedenavond forumleden,
Tot nu toe kon ik het antwoord op mijn vraag altijd vinden in de bestaande topics. Nu loop ik echter een paar dagen met een vraag, waarop ik het antwoord helaas niet heb kunnen vinden. Daarom heb ik mij nu aangemeld, in de wetenschap dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Het gaat om aftrekken van de BTW op de gebruikskosten á €4000 van mijn privé-auto (benzine, onderhoud). Ik wil graag gebruik maken van de goedkeuring van de staatssecretaris in het besluit van 11 juli 2012 (forfait). In mijn geval pakt deze regeling namelijk erg gunstig uit. Eerst zal ik een en ander nader toelichten.
Door studie (niet zakelijk aftrekbaar), parttime loondienst en vakantie, rijd ik 25000 km privé per jaar. Sinds 1 januari ben ik een eenmanszaak begonnen om de volledige administratie en belasting te doen voor nu al 2 (eind van het jaar minimaal 3) eenmanszaken. Daarnaast leg ik mij toe op de belastingaangifte voor particulieren. Hiervoor denk ik ongeveer 3000 km per jaar te rijden.
De btw-aftrekpost die ontstaat, een kleine €700, is veel meer dan het forfait (ik kom in aanmerking voor het lage tarief) dat ik zal moeten afdragen: €14750 x 1,5% = €221,25. Bovendien kom ik op deze manier sneller in aanmerking voor de KOR, omdat de voorbelasting hoger is.
Nu vraag ik me echter af in hoeverre er sprake is van keuzevrijheid tussen kilometerregistratie/forfait of de mogelijkheid om deze keuze te beïnvloeden. Het bijhouden van een kilometerregistratie is in mijn geval aanmerkelijk minder gunstig, zelfs wanneer ik zou kiezen om de BTW op onderhoud niet af te trekken om het kunnen bepalen van de werkeljke verhouding te voorkomen. Wel houd ik uiteraard een registratie bij van de zakelijke kilometers voor de onbelaste reiskostenvergoeding, maar hieruit blijken geen begin- en eindstanden.
Ik rijd echter een zeer beperkt deel zakelijk. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik op den duur minder privé (geen studie en loondienst meer) en meer zakelijk ga rijden, waardoor een gezondere verhouding ontstaat. Mijn vraag is dus eigenlijk: rijd ik wel genoeg zakelijke kilometers om het op mijn manier aan te pakken? En daarnaast zou ik graag jullie mening hierover horen.
Met vriendelijke groet,
Thomas
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag