• 0

jaaroverzicht - verschil in saldibalans

Wie helpt me uit de brand.

 

Ik ben bezig met het jaaroverzicht van 2013. Dit overzicht bestaat uit 3 kolommen; de openingsbalans, de mutaties en de saldibalans. De eindtellingen debet en credit van de eerste 2 kolommen zijn gelijk, dus dat is allemaal goed. Echter in de saldibalans blijf ik een (groot) verschil houden, en ik kom er maar niet uit waar ‘m dat in zit.

 

Deze posten staan er in (boven de streep) en ik zet een kruisje waar ik een bedrag heb staan:

 

Activa debet credit

Inventarissen x

Bedrijfskapitaal

Voorraad x

Kas x

Bank x

Kruisposten x x

 

Passiva debet credit

Privéstortingen x

Privéopnamen x

Privégebruik voorraad x

 

En daaronder staan de BTW-posten, waarbij alleen bij omzetbelastig in de creditkolom het bedrag staat van het 4e kwartaal.

 

Onder de streep staan de omzet en kosten, die verder geen invloed hebben op de eindtelling van de saldibalans. Het verschil zit dus ergens boven de streep (activa en passiva).

 

Nu vraag ik mij het volgende af:

- Wat moet ik invullen bij inventarissen? Nu staat daar het bedrag van de boekwaarde per 31/12 (debet)

- Moet er ook iets staan bij bedrijfskapitaal?

- Mist er een post?

 

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen, want ik kom er echt niet uit.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de eerste twee kolommen kloppen en je saldi kolom sluit niet dan lijkt dit op een rekenfout. Blijven zoeken.

 

Op de waarde van inventaris schrijf je meestal af gedurende het jaar. De waarde van de afschrijving zou dan de verklaring van je delta moeten zijn tussen boekwaarde dit jaar en vorig jaar.

Link naar reactie
  • 0

Op de waarde van inventaris schrijf je meestal af gedurende het jaar. De waarde van de afschrijving zou dan de verklaring van je delta moeten zijn tussen boekwaarde dit jaar en vorig jaar.

Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Want ik begrijp je niet.

Ook weet ik niet wat 'delta' is.

Link naar reactie
  • 0

Er kan van alles vallen onder inventaris. Als voorbeeld een computer die je voor 1000 euro hebt aangekocht. Stel je gaat deze gedurende het jaar afschrijven met 300 (hier zijn ook afschrijvingsregels voor) dan staat je computer einde jaar voor 700 op de balans. Het verschil/ delta van je afschrijving (300) verklaart je verschil tussen begin stand Computer en eindstand computer op de balans.

Link naar reactie
  • 0

Onder inventarissen staat het volgende:

In de openingsbalans in debet het bedrag van de inbrengwaarde en in credit het afschrijvingsbedrag van vorig aar.

In de mutaties staat in debet niks en in credit het afschrijvingsbedrag van dit jaar.

In de saldibalans staat in debet de boekwaarde per 31/12 en bij credit niks.

 

Mis ik hier iets?

Link naar reactie
  • 0

Onder inventarissen staat het volgende:

In de openingsbalans in debet het bedrag van de inbrengwaarde en in credit het afschrijvingsbedrag van vorig aar.

 

Dat in je openingsbalans op credit het afschrijvingsbedrag van vorig jaar staat vind ik vreemd. Debet staat gewoon je begin stand van het jaar. In mutaties onder credit je afschrijving en vervolgens onder de eindstand Debet je nieuwe eindstand. En dit is weer je openingsstand van volgend jaar.

 

Nog 1 toevoeging over Materiele Vaste Activa: Op de balans staat vaak 1 account van de aanschafwaarde actief. Voor de afschrijvingen is er een aparte grootboekrekening op de P&L. Stel gebouw aanschafwaarde 100. Dit blijft op de balans en de afschrijving gaat op een P&L account. Deze ga je in 10x afschrijven. Na P10 kan je het gaan vereffenen. Na P10 is je saldo op de balans dan ook 0. Het is maar net hoe je het inricht ook.

Link naar reactie
  • 0

Onder inventarissen staat het volgende:

In de openingsbalans in debet het bedrag van de inbrengwaarde en in credit het afschrijvingsbedrag van vorig aar.

 

Dat in je openingsbalans op credit het afschrijvingsbedrag van vorig jaar staat vind ik vreemd. Debet staat gewoon je begin stand van het jaar. In mutaties onder credit je afschrijving en vervolgens onder de eindstand Debet je nieuwe eindstand. En dit is weer je openingsstand van volgend jaar.

Bedankt, ik heb het veranderd.

 

Nog 1 toevoeging over Materiele Vaste Activa: Op de balans staat vaak 1 account van de aanschafwaarde actief. Voor de afschrijvingen is er een aparte grootboekrekening op de P&L. Stel gebouw aanschafwaarde 100. Dit blijft op de balans en de afschrijving gaat op een P&L account. Deze ga je in 10x afschrijven. Na P10 kan je het gaan vereffenen. Na P10 is je saldo op de balans dan ook 0. Het is maar net hoe je het inricht ook.

Ik begrijp echt niet wat je allemaal bedoelt. Wat is account, wat is P&L en wat is P10.

Kun je in andere (eenvoudige) bewoording uitleggen wat je wilt zeggen?

Link naar reactie
  • 0

Maar goed, we gaan denk ik nu te diep in op de afschrijvingen. Wat je aangaf, heb ik veranderd. Dit was echter niet het euvel.

 

Kunnen anderen ook even meekijken en meedenken?

 

Deze posten staan boven de streep en er staat een kruisje waar ik een bedrag heb staan:

 

Activa debet credit

Inventarissen x

Bedrijfskapitaal

Voorraad x

Kas x

Bank x

Kruisposten x x

 

Passiva debet credit

Privéstortingen x

Privéopnamen x

Privégebruik voorraad x

 

- Moet er ook iets staan bij bedrijfskapitaal?

- Mist er een post?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij ben ik een stapje verder en zit het verschil in de berekening van eigen kapitaal/ondernemingsvermogen.

 

Ik heb dit berekend op basis van wat ik heb gelezen, op diverse sites staat dit (enigszins) uitgelegd en ook op dit forum vond ik een rekensommetje. Toch klopt mijn berekening niet en zie ik blijkbaar iets over het hoofd.

 

Kan iemand mij eenduidig vertellen hoe ik het nieuwe kapitaal (van eind 2013) moet berekenen? Welke posten zijn dit?

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste : Activa is allles op de Debet zijde van de Balans. Passiva is alles op de Credit zijde van de balans.

 

In principe is het Eigen Vermogen (EV=Kapitaal)

EV (eind) = EV(begin)+PS-PO+ WINST

PS = Prive Storting; PO = Prive Opname

 

De Winst haal je uit de resultatenrekening. Dit zijn de baten (omzet) minus de lasten (kosten)

Dan moeten de totalen van Debet zijde gelijk zijn met de totalen van Credit zijde.

 

Joost gaf ook al het antwoord. Beschouw dit als aanvulling.

 

Link naar reactie
  • 0

Kapitaal eind 2012 plus winst min privé opnames plus privé stortingen

Bedankt! Dan heb ik het goed berekend.

 

Misschien zit 't 'm in de privéstortingen. Dit is nu het totaalbedrag van:

- geld dat ik privé gestort heb

- zakelijke km's

- BTW zakelijke km's

 

Zit hier dan iets bij wat er niet bij moet?

Link naar reactie
  • 0

die horen daar in thuis ja. Heb je niets privé onttrokken?

Ja, een beetje, paar tientjes. Is er ook in verwerkt dus dat veroorzaakt het grote verschil ook niet.

 

Joost, als jij zo ziet welke kolommen ik gevuld heb, kun je dan bedenken wat er nog ontbreekt?

Wetend dat de andere kolommen allemaal kloppen en debet en credit daar ook precies overeenkomen?

Het is mij een raadsel....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.