Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

Import Websites

Geplaatst:

cptphenomenom

Hallo allemaal,

 

Ik heb een eigenbedrijfje, websitecentral en wil graag website's in het buitenland laten maken. Nu vroeg ik mij af aan welke wetgeving ik moet voldoen om deze te importeren, zijn er specifieke fiscale eisen waaraan ik moet voldoen? Heb overal gekeken helaas niks gevonden.

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Dag

 

Een dienst (website) kun je niet importeren in fiscale zin. Jij geeft opdracht aan de bouwer in Tokio. Die bouwt, uploadt de site en stuurt jou een factuur.

 

Jij krijgt een factuur zonder BTW. In jouw BTW aangifte geef je het bedrag op als diensten ontvangen uit het buitenland (buiten EU) en bereken je daar 21% BTW over. Daarna trek je datzelfde bedrag (21% van de factuur) weer af als voorbelasting, zodat je per saldo niets betaalt.

 

Gaat het om een websitebouwer binnen de EU dan moet hij op de factuur BTW verlegd (Reverse VAT) noteren als ook jouw BTW nummer. Jij geeft dat aan als diensten ontvangen uit het buitenland binnen de EU, op dezelfde wijze als buiten de EU hiervoor (alleen ander vakje in je aangifte). Daarna ook weer 21% van de factuur aftrekken als voorbelasting.

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

cptphenomenom

  • Auteur

Joost,

 

Bedankt voor de reactie. Ik wist niet hoe dat zat met BTW. Nu vraag ik mij alleen nog af hoe het zit als je geen factuur krijgt. Ik heb een webdeveloper in Vietnam met wie ik aan het kijken ben naar de mogelijkheden, nu is dit een freelancer welk geen (echte) facturen stuurt, met een proef was het een emailtje met wat ik moest betalen in Vietnamese Dong.

 

Wat ik mij dus afvraag is hoe dit fiscaal zit. Ik heb geen officieel factuur, dan moet ik hem betalen uit netto geld. Dus kost het mij bruto vele male meer, of kan ik deze kosten wel als inkoop/bedrijfskosten opgeven?

 

Hoop dat je hier ook een antwoord op heb.

 

Groet,

 

Daan

 

 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Dag Daan

 

Om iets als kosten te kunnen aanmerken is niet altijd een formele factuur vereist. In dit geval dus gewoon de mails bewaren waarin staat wat er geleverd is en wat je ervoor betaald hebt. Dan kun je dat prima als kosten opvoeren.

 

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.