• 0

Samenwerken ZZP-er/eenmanszaak, geen €: inbreng (arbeid) is aandeel in de winst

Hallo forumleden,

Ten eerste complimenten voor het forum! Ik lees hier regelmatig het een en ander maar nu dan ook een bericht.

 

Na veel, heel veel lezen nu de stap om hier mijn vraag te stellen. Ik heb mijn antwoord nog niet volledig of op dit forum of ergens anders gevonden. Wel soms wat stukjes of nieuwe handige info (bijv. i-Depot, nog nooit van gehoord).

 

Ik wil weten of iemand meer informatie heeft over het vastleggen van de wijze van samenwerking tussen een app-bouwer en een creatief (ICT liefhebber) persoon (ondergetekende). Belangrijk hierbij is dat ik géén geld heb om de ICT-er te betalen en wil samenwerken op basis van inbreng=aandeel. Hoe waardeer je nu iemand zijn inbreng, voor welke periode en onder welke voorwaarden.

 

Korte voorgeschiedenis.

2013: Ik heb altijd ideeën en wil één daarvan nu daadwerkelijk uitvoeren: een app ontwikkelen. Vooral 4de kwartaal veel gelezen en marktonderzoek gedaan. Nog géén ondernemingsplan (komt nog wel) maar wel alle relevante onderdelen al onderzocht en voor mijzelf vastgelegd.

Eind 2013 gezocht naar een app-bouwer. Iemand gevonden waarmee dit uitgevoerd kan worden. Zijn NDA ontvangen, moet zelf nog tekenen.

2014: Na een aantal gesprekken ligt er nu van zijn kant een offerte voor zijn inbreng: het bouwen van de app. Hij waardeert zijn arbeid obv verwachte tijdsbesteding.

 

En nu....

1. Hoe waardeer ik mijn arbeid zoals:

het bedenken van de app, concurrerende app's in beeld/kaart gebracht, toegevoegde waarde van idee duidelijk krijgen, succesfactoren van een app analyseren, informatie mbt ondernemingsplan zoeken, inhoudelijke info mbt app onderzoeken, functionaliteiten benoemen, domeinnamen/accounts vastleggen, verdienmodel benoemen, kennis over IOS/android vergaren, netwerken.

 

2. Hoe maak je afspraken over het werk dat moet worden uitgevoerd zonder het teveel dicht te timmeren. Ik weet nu bijv. nog niet hoe om te gaan met bugs en toekomstige updates (afhankelijk van feedback)

 

3. Hoe stel je de verdeelsleutel vast mbt toekomstige inkomsten.

 

4. Wat voor werkafspraken maak je over bijv. termijnen ed.

 

5. We willen geen juridisch samenwerkingsverband, dus geen vof/ BV.

 

Ik denk zelf aan een samenwerking met 50/50 inbreng (ieders arbeid) met een 50/50 verdeling van de inkomsten. Met deze verdeling denk ik dat wij beiden gemotiveerd blijven er een succes van te maken. Ik heb nog meer ideeën, oa. voor apps, waardoor een goede samenwerking hierna ook nuttig kan zijn voor beide partijen.

 

Hopelijk is de info duidelijk genoeg en kan iemand mij op weg helpen.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

5. We willen geen juridisch samenwerkingsverband, dus geen vof/ BV.

 

Ik denk zelf aan een samenwerking met 50/50 inbreng (ieders arbeid) met een 50/50 verdeling van de inkomsten.

 

Dat staat nogal haaks op elkaar! Of je gaat samen 1 bedrijf aan of je blijft gescheiden maar dan factureer je elkaar over en weer.

 

Wat mij verbaast is je insteek. Als ik een idee heb en ik zoek iemand die dat idee kan realiseren dan betaal ik diegene daarvoor. Heb ik geen geld dat stel ik voor dat we samen een bedrijf starten en dat we samen delen in de winst.

 

Zoals ik het nu lees: jij hebt een idee, jij gaat tijd inzetten om te zien of dat haalbaar is en hoe het vermarkt kan worden en de app bouwer moet uren die hij wellicht ook elders (betaald) kan besteden, inzetten voor jouw idee, in afwachting van de uitkomst.

 

Is het niet logischer dat jij jouw idee eerst uitwerkt tot een lanceerbare app? En dat je daarna met de bouwer afspraken maakt over een vergoeding voor hem?

 

Ik zou als app bouwer in elk geval afhaken als iemand mij dit voor zou stellen. Tijd investeren zonder dat je weet of het iets oplevert?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

Bedankt voor je snelle antwoord ;-)

Ik heb even de tijd genomen om goed over alles na te denken.

 

Dat staat nogal haaks op elkaar! Of je gaat samen 1 bedrijf aan of je blijft gescheiden maar dan factureer je elkaar over en weer.

Waarschijnlijk heb ik het niet goed verwoord. We willen niet een gezamenlijk bedrijf starten. Jij stelt voor om heen en weer te factureren. Dat klinkt logisch.

 

Wat mij verbaast is je insteek. Als ik een idee heb en ik zoek iemand die dat idee kan realiseren dan betaal ik diegene daarvoor. Heb ik geen geld dat stel ik voor dat we samen een bedrijf starten en dat we samen delen in de winst.

Het is niet zozeer “mijn insteek” maar het dilemma waar ik mee zit. Dus geen geld en niet samen één bedrijf maar wel delen in de opbrengst/winst.

Hij heeft al een éénmanszaak van waaruit hij werkt, ik niet. Ik heb nu nog geen opbrengsten. Alleen een klein beetje kosten. Ik kan/wil mij nog niet inschrijven bij de KvK/Belastingdienst. Zodra er opbrengsten komen ga ik dat wel doen.

Nu kan ik aan hem dus ook geen factuur sturen.

 

Zoals ik het nu lees: jij hebt een idee, jij gaat tijd inzetten om te zien of dat haalbaar is en hoe het vermarkt kan worden en de app bouwer moet uren die hij wellicht ook elders (betaald) kan besteden, inzetten voor jouw idee, in afwachting van de uitkomst.

Je antwoord gaf mij het gevoel dat de bouwer wel “investeert” en ik niet. In ons eerste gesprek was hij, en nu nog steeds, net zo enthousiast over het idee en de haalbaarheid.

 

Is het niet logischer dat jij jouw idee eerst uitwerkt tot een lanceerbare app? En dat je daarna met de bouwer afspraken maakt over een vergoeding voor hem?

Het idee is al uitgewerkt en is nu in de fase van vertalen naar een app. We bespreken samen hoe het op bepaalde punten beter kan. Ik lever alle teksten/vereiste functionaliteiten/bestanden aan.

Ik vraag me nu af hoe ik dit moet waarderen? Het lijkt mij nu dat ik mijn uren ook moet verantwoorden tegen een x tarief. Ik neem aan dat je dat bedoelt met heen en weer factureren.

 

Ik zou als app bouwer in elk geval afhaken als iemand mij dit voor zou stellen. Tijd investeren zonder dat je weet of het iets oplevert?

Dit weet je toch nooit zeker, dat heet ondernemen. Wij nemen allebei een risico, we besteden beiden tijd in het realiseren van de app en krijgen ook beiden tzt de inkomsten. Bij het eerste gesprek heb ik aangegeven dat ik géén geld heb en dat het zou zijn op basis van “inbreng=aandeel”.

Hij heeft nu een, zoals hij het noemt, scrum gemaakt en vervolgens een offerte omdat dat zijn manier van werken is.

 

Ik heb inmiddels veel gelezen over een samenwerkingscontract (ik heb ook een voorbeeld) en de dingen die relevant kunnen zijn. Zoals: wat valt er wel niet onder, verantwoording, beëindiging samenwerking, wijze van overleg. Het lijkt mij handig om dit in een document uit te werken.

 

mvg

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ergens in een regel schrijf je dat er vanuit zijn kant een offerte ligt. Uit je verhaal is duidelijk op te maken dat je niet wilt betalen voor het ontwikkelen van de app maar de opbrengsten die de app gaat opleveren wil delen (met welke verdeling dan ook) met de app developer. Waarom is er dan een offerte uitgebracht? Is de app developer wel goed op de hoogte van hoe jij de samenwerking voor je ziet?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.