• 0

ZZP koopt auto en verkoopt auto, het gebruik is zakelijk. Verlies als kosten?

Ik heb een auto aangeschaft bij een dealer. BTW verekenbaar. Op naam van de zaak.

Nu heb ik besloten om de auto weer terug te verkopen aan de dealer. ( bij nader inzien was de aankoop een fout besluit)

 

Mijn vraag:

Bij aankoop: Ik kan de BTW terugvragen

Bij verkoop: Ik zal BTW moeten betalen.

De BTW die ik terugvraag is hoger dan de BTW die ik ga betalen vanwege het lagere verkoopbedrag. Is dit een probleem?

 

Ik maak verlies, want de dealer wilde natuurlijk niet hetzelfde bedrag betalen.

 

Mijn vraag: Kan ik het verlies boeken als kosten? Met andere woorden, ik betaal over het bedrag wat ik verlies in de transactie geen ib? Klopt dat?

 

Zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie? Ik wil namelijk wel een andere auto kopen, alleen een goedkopere auto en dan in prive.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Alex,

 

Welkom op HL. Er is niets mis met jou transacties.. je hebt een auto gekocht, hebt er spijt van en verkoopt hem terug. Dit alles kun je gewoon doen, je kunt het verlies zakelijk nemen en dat btw verschil maakt so wie so niks uit.. want de belastingdienst komt niets te kort.

 

De btw die jij terugvraagt bij aankoop heeft de autodealder netjes afgedragen. de btw die jij betaalt bij verkoop gaat de dealer weer terugvragen. Belastingdienst komt per saldo niks te kort of houd niks over..

aan jou kant heb jij wellis maar meer teruggekregen dan dat je afgedragen hebt maar in totaal maakt het dus niets uit.

 

Enige wat ik zo kan bedenken is als het een zuinige auto was en je had recht op investeringsaftrek dat je dan nu ook weer desinvesteringsbijtelling moet betalen / opgeven in je aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel,

 

Ontzettend bedankt voor je snelle reactie. BTW verhaal is duidelijk.

Ik had mijn vragen niet goed vermeld, ik had er nog eentje.

 

"Kan ik het verlies boeken als kosten? Met andere woorden, ik betaal over het bedrag wat ik verlies in de transactie geen ib? Klopt dat?"

 

Dus ex btw maak ik een verlies van 500 op de transactie. Kan ik dit opgeven als kosten?

 

Alvast bedankt voor je hulp!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.