• 0

wel of niet toepassen kleine ondernemersregeling

beste leden,

De tijd van de aangiftes komt er weer aan. Altijd is er dan weer stof tot nadenken.

Mijn echtgenote en ik drijven een onderneming in de VOF vorm. Mijn echtgenote heeft daarnaast ook een kleine eenmanszaak. Voordat wij samen een VOF hadden, had kon zij de kleine ondernemersregeling toepassen. Nu lees ik dat waneer je meerdere ondernemingen hebt de btw afdrachten met elkaar verrekend moeten worden. In de VOF moet wel btw af gedragen worden. Kan op de eenmanszaak toch de KOR toegepast worden?

Bovendien zijn wij voor de btw ondernemer inzake het eigendom en verhuur van een vakantiewoning. Dit staat bij de belastingdienst geregistreerd als een zgn 'gezamelijk bezit'. In de loop van het jaar hebben wij de btw op de verhuuropbrengst afgedragen. Kan in de aangifte over het 4e kwartaal ook de KOR toegepast worden? Of geldt hier ook dat er naar de verschillende ondernemingen samen gekeken dient te worden?

Alvast hartelijk dank!

???

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag

 

De KOR wordt toegepast per BTW-plichtige ondernemer. Hier dus en een eenmanszaak en een VOF. Voor de eenmanszaak moet dus afzonderlijk het recht op de KOR beoordeeld en zo mogelijk toegepast worden.

 

Als je bedoelt met

Bovendien zijn wij voor de btw ondernemer inzake het eigendom en verhuur van een vakantiewoning.

dat de VOF enkel onroerende zaakverhuuur doet dan is de VOF daardoor uitgesloten van de KOR:

 

Zie onderaan deze pagina.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Wauw. De btw is echt de meest fantastische belasting die ik ken. Ik leer elke dag wat bij.

Dat de btw die verschuldigd wordt omdat je kiest voor belaste verhuur van onroerend goed, uitgesloten is van de KOR, dat wist ik nog niet. Heb even zitten zoeken, kon ook nergens vinden waar dat dan staat, behalve dan in het voorlichtingsmateriaal van de Belastingdienst, maar zo snel geen wet of besluit gevonden. Maar als Joost het zegt :-[

 

Echter. Verhuur van een vakantiewoning is van rechtswege belast met het lage tarief (6%). Het is dus geen keuze, je bent gewoon verplicht omzetbelasting te berekenen bij deze verhuur. Ik ga er vanuit dat de btw daarom ook niet uitgesloten is van de kleine ondernemersregeling.

 

Als de vakantiewoning een gezamenlijk bezit is, vermoed ik dat 'ie btw-technisch onder de VOF valt. Immers jullie zijn samen een btw-ondernemer in de VOF en samen een btw-ondernemer i.v.m. de vakantiewoning. Als het totaal van de verschuldigde btw in de VOF (incluis vakantiewoning) onder de 1883,- blijft, kun je daar m.i. wel de KOR toepassen.

 

PS: heb je daar een linkje bij? Jawel, de Q&A van de intermediairdagen van 2012, vraag 2.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Echter. Verhuur van een vakantiewoning is van rechtswege belast met het lage tarief (6%). Het is dus geen keuze, je bent gewoon verplicht omzetbelasting te berekenen bij deze verhuur. Ik ga er vanuit dat de btw daarom ook niet uitgesloten is van de kleine ondernemersregeling.

 

I stand corrected (of aangevuld). Had in mijn reactie het stukje over "vakantiewoningen" gemist.

 

Voor je info Marcel: artikel 6a vierde lid uitvoeringsbeschikking OB

4. Artikel 25 van de wet geldt niet, voor zover de vrijstelling van artikel 11, eerste lid, onderdeel b, van de wet ingevolge 5° van die bepaling ten aanzien van de ondernemer niet van toepassing is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost en Marcel,

 

Ik weet nu hoe om te gaan met de aangifte(kleine) eenmanszaak van mijn echtgenote en de VOF (detailhandel) van ons samen.

Er is dus een;

1.eenmanszaak

2.VOF

3.gezamelijk bezit(recreatieappartement dat 95% verhuurd wordt door een landelijke organisatie)

 

Alle drie hebben een eigen btw nummer. betreffende het appartement las ik in de link het volgende: www.edo.nl/downloads/vakantiewoning.pdf

Ik begrijp hieruit dat ik wel aanspraak kan maken op de KOR op de verhuur van het appartement dat een eigen btw nummer heeft bij de belastingdienst. Of hebben de eenmanszaak en de VOF hier invloed op? Het appartement valt niet onder de VOF in mijn ogen maar wellicht in de ogen van de belastingdienst wel??

 

Alvast bedankt nogmaals...

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op pagina drie van het linkje:

U dient er wel rekening mee te houden dat de kleine ondernemersregeling geldt per ondernemer.

Een ondernemer die meer dan één bedrijf of meer dan één vakantiewoning heeft, moet voor de toepassing van de kleine ondernemersregeling de gezamenlijke omzetbelasting in aanmerking nemen.

Belangrijke vraag is dus hoeveel btw-ondernemers de belastingdienst in jouw huishouden ontwaart. Ik zou betogen dat het vakantiehuis (gezamenlijk bezit) en de VOF (onderneming onder gezamenlijke naam) één btw-ondernemer zijn, en dat je voor de KOR de verschuldigde btw van die twee zaken dus samen moet nemen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Er is dus een;

1.eenmanszaak

2.VOF

3.gezamelijk bezit(recreatieappartement dat 95% verhuurd wordt door een landelijke organisatie)

 

Alle drie hebben een eigen btw nummer.

 

Nu rijst inderdaad de vraag wie van allen nu gezien worden als afzonderlijke ondernemers voor de BTW.

 

Ik denk dat we dat a.d.h.v. de BTW-nummers wel kunnen zien. De eenmanszaak staat sowieso op zich zodat daarvoor de KOR afzonderlijk toegepast kan worden.

 

De VOF en de vakantiewoning is een andere vraag. Mogelijk worden die gezien als 1 ondernemer voor de BTW.

- Is het BTW-nummer voor de vakantiewoning afwijkend van die van de VOF?

- Of is dat hetzelfde nummer als van de VOF maar dan eindigend op .B02?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dan ben ik toch geneigd om beide afzonderlijk aan te merken als BTW-ondernemer. Een VOF kun je immers met vele anderen aangaan. Dat maakt naar mijn mening niet dat de vakantiewoningverhuur meteen dezelfde ondernemer is als de VOF, alleen omdat het om dezelfde vennoten gaat. Er is immers m.b.t. de verhuur geen VOF geschapen, noch is in de bestaande VOF overeengekomen dat het doel onder andere de verhuur is.

 

Wil je zekerheid, leg het dan even voor een je inspecteur. Per brief uiteraard

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.