• 0

VOF uitkoop van 1 partner: Is goodwill aftrekbaar of hoe werkt dit fiscaal?

Beste allen,

 

Ik zit met de volgende kwestie waar ik graag advies over zou willen.

 

Mijn zakenpartner en ik willen uit elkaar en daarvoor dienen wij de VOF te ontbinden. We zijn het eens over de waarde van de bezittingen en hoe dit betaald zal worden. De enige kwestie die nog open staat is de goodwill van zijn aandeel.

 

Nu vraag ik mij af hoe dit fiscaal in zijn werk gaat. Stel ik betaal hem 50.000 euro voor zijn aandeel in de VOF, kan ik dit dan direct opvoeren als kosten of niet? Ik heb wel gelezen dat dit voor een BV in 10 jaar aftrekbaar is, echter heb ik geen idee hoe dit voor een VOF in zijn werk gaat. Ik zal het bedrijf namelijk voortzetten als een eenmanszaak, aangezien ik alleen overblijf.

 

Of is het slimmer om een BV op te zetten en die BV de VOF te laten kopen?

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Ed

 

Als het gaat om een betaling ineens is het eerst van belang om te onderscheiden wat een betaling is voor het eigen vermogen (de stand van zijn kapitaalrekening bij opheffing VOF) van de ander in de VOF en wat je betaalt boven dat eigen vermogen. Dat laatste noemen we goodwill.

 

Die goodwill is voor jou een aftrekpost die je in tien jaar mag afschrijven. Die komt dus op de balans van je eenmanszaak en neemt elk jaar met 10% af, ten laste van de winst van dat jaar.

 

Een BV maken van de VOF vlak voordat de ander uittreedt is niet aan te raden. De fiscus zal dan al snel concluderen dat de BV opgezet is enkel om fiscaal voordeel te behalen. Daarnaast spelen de gangbare vragen over het nut van een BV een rol: risico, fiscaal gevolg, toekomstige verkoopbaarheid en eventuele samenwerking. Daar valt hier geen zinnig antwoord op te geven.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

 

We hebben de betaling in twee soorten opgesplitst, inderdaad enerzijds de kapitaalrekening en anderzijds de goodwill.

 

Ik vind het wel jammer dat het 10 jaar doet voordat ik de goodwill heb afgeschreven. Mijn zakenpartner dient namelijk direct de inkomstenbelasting te betalen over de goodwill, en bij mij duurt het 10 jaar voor ik het heb afgeschreven.

 

Zijn er geen legale trucs om te zorgen dat je de goodwill sneller kunt afschrijven? Ik zou aardig goed kunnen motiveren waarom een BV aantrekkelijker is bijvoorbeeld.

 

Groet Erik

Link naar reactie
  • 0

Beste edevries,

 

Ik zou zeker niet overgaan naar de BV uitsluitend met als doel de belasting te ontlopen. Je loopt dan mogelijk tegen het feit dat dit als frauis legis bestempeld kan worden. Dit is een duur woord voor misbruik maken van wet en regelgeving.

 

Ik denk dat er niet veel anders op zit. Het enig wat je obv goedkoopmansgebruik kan proberen is het aannemelijk maken van een lagere waarde van de goodwill. Dit lijkt mij echter op korte termijn lastig

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel jammer dat het 10 jaar doet voordat ik de goodwill heb afgeschreven. Mijn zakenpartner dient namelijk direct de inkomstenbelasting te betalen over de goodwill, en bij mij duurt het 10 jaar voor ik het heb afgeschreven.

 

Het zijn twee onvergelijkbare grootheden. Voor jouw zakenpartner is het Winst uit Onderneming en zal deze belast worden in het jaar waarin deze winst gegenereerd wordt. Voor jou is het goodwill en de afschrijving op goodwill is gemaximeerd tot 10% (art. 3.30 lid 2 wet IB 2001). Ga deze grootheden dan ook niet met elkaar vergelijken ;)

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.