• 0

Teruggaaf Buitenlandse BTW

Beste leden,

 

Bij de Belastingdienst en het Accountantskantoor kan ik geen antwoord krijgen op mijn vraag. Vandaar dat ik deze hier graag wil stellen, ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft.

Bij het terugvragen van buitenlandse btw wordt door sommige landen de eis gesteld dat facturen elektronisch meegezonden dienen te worden.

Nu ben ik bij de aanvraag van teruggaaf buitenlandse btw per abuis vergeten elektronisch de facturen mee te sturen. Ik kreeg een brief waarin stond dat om deze reden dan ook niets uitgekeerd werd. (Het gaat in dit geval om Tsjechië.) Ik heb hierop bezwaar gemaakt en de facturen allemaal meegestuurd. Het antwoord van de Tsjechische belastingdienst was wederom hetzelfde... Ik had de facturen maar in eerste instantie elektronisch mee moeten sturen.

(De brieven van de Tsjechische belastingdienst zijn tevens louter in het Tsjechisch.)

 

Is het juridisch mogelijk dat op deze grond geen teruggaaf plaats kan/mag vinden?

(Het antwoord van de Belastingdienst was dat alle landen zelf de regels mogen bepalen om een aanvraag af te keuren.)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tsjah, volgens mij moet je dit dan bij de Tsjechische rechtbank aanhangig maken. Gaat het om veel geld? Zou dan contact opnemen met een advocaat daar. En kijken wat er mogelijk is. Wellicht als hij een kort briefje stuurt ze al weer wat makkelijker in de omgang worden.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Iabello,

 

Ik weet nog wel een andere optie die hopelijk voor jou meer soelaas biedt.

Tsjechië hoort namelijk bij de EU. Zie hier

 

Ik zou proberen om met mijn leverancier te overleggen of hij de facturen kan herzien naar intracommunautaire leveringen of diensten (3x woordwaarde). Voordeel hiervan is dat de leverancier de facturen met btw per heden kan crediteren en vervolgens zonder btw opnieuw aan jou kan sturen. Ik ga er hierbij vanuit dat je volledig BTW ondernemer bent in Nederland met een NL btw nummer. Kijk eens bij de belastngdienst bij zaken doen met het buitenland. Deze manier voorkomt namelijk dat jij heel veel BTW moet voorfinancieren, waar jij vervolgens heel lang op zit te wachten. De BTW kan de leverancier aan jou terugbetalen en vervolgens in Tsjechië terugvragen. Ik ga er hierbij overigens ook nog vanuit dat de Tsjechische BTW wetgeving exact gelijk is aan de Nederlandse BTW regelgeving.

 

Ik zou het altijd proberen, want je hebt vaak een beter contact met je leverancier en via je leverancier een betere ingang. Wellicht weet je leverancier nog mogelijkheden mocht dit niet werken.

 

Ik hoop dat het lukt voor je :)

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Is het juridisch mogelijk dat op deze grond geen teruggaaf plaats kan/mag vinden?

 

Of het juridisch mogelijk is hangt af van de Tsjechische wetgeving, daar zal de Nederlandse belastingdienst inderdaad weinig over kunnen roepen. Vanuit de Europsese richtlijn gezien hebben de belastingambtenaren voldoende mogelijkheden om (extra) informatie op te vragen, als hierom de teruggaaf geweigerd wordt is dat wel erg kort door de bocht.

 

Naar de rechter of de leverancier vragen om de BTW te crediteren (als het al intracommunautaire leveringen betreft, dat blijkt niet uit de vraag) zit je waarschijnlijk ook niet op te wachten. Misschien zou je de aanvraag gewoon nog een keer kunnen insturen , maar dan meteen met facturen (nee heb je al.....).

 

[mod edit: citaat hersteld]

Link naar reactie
  • 0

Gelet op de huidige stand van de jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie op het gebied van btw-teruggaaf en formaliteiten, ben je in een juridische procedure zeker niet kansloos. Dat kan je echter wel bakken vol met geld kosten, die je meestal maar voor een klein beetje terugkrijgt als je wint. En je zal in eerste instantie in Tsjechië moeten procederen, dus kun je beter bij een lokale fiscalist terecht.

 

Je mag meerdere teruggaafverzoeken doen, dus dat is ook een optie. De vraag is wel of een nieuw verzoek met betrekking tot facturen die al in een eerder verzoek zijn betrokken ook in behandeling wordt genomen (mits dat uiteraard is na te gaan). Let wel even op de termijnen - zowel voor het indienen van het verzoek, uiterlijk voor 1 oktober van het jaar volgend op het jaar waarin de btw verschuldigd was, als voor het indienen van een eventueel beroep tegen de afwijzing van het bezwaar, voor het geval je toch wil gaan procederen (en dat geldt ook als je wil proberen de facturen aangepast te krijgen naar intracommunautaire levering).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw antwoord!

Procederen, en de bijkomende kosten daarvan, zien wij niet zitten. We hebben nogmaals een brief verstuurd waarin wij verzoeken om teruggaaf daar de facturen allemaal correct zijn. Tevens hebben we een correctie-teruggaafverzoek bij de belastingdienst ingediend. We zullen nu afwachten wat daar van komt...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.