Ga naar inhoud

Boeken rentevergoeding vennoot

Geplaatst:

NandavdE

Goedemorgen, een voor mij lastige boekhoudvraag, die voor anderen ongetwijfeld eenvoudig is:

De stille vennoot van mijn c.v. heeft recht op een rentevergoeding van € 4.500,- over 2013.

Opname van het bedrag heeft nog niet plaatsgevonden, dus ik begrijp in ieder geval dat de kapitaalstand van deze vennoot aan het eind van jaar verhoogd dient te worden met € 4.500,-.

Hoe verwerk ik e.e.a. zuiver in mijn boekhouding?

Dank!

Featured Replies

Geplaatst:

NandavdE

• Auteur

Misschien iets concreter:

Dient de rente in kwestie simpelweg debet als 'rentekosten' geboekt te worden (dus ten laste van de V&W) en credit als privéstorting door de vennoot?

Geplaatst:

LeegR1

Beste Nanda,

Is dit een rente vergoeding op zijn kapitaal?

In de praktijk wordt dit geregeld via de winstverdeling in de jaarrekening.

In boekhouding boek je die winstverdeling pas in de beginbalans van het jaar erop aan de hand van de uitgwerkte winstverdeling in de jaarrekening.

Leeg

Geplaatst:

NandavdE

• Auteur

Beste Richard, dank voor je reactie.

Het betreft inderdaad een vergoeding over het kapitaal van de commandiet.

Als ik je goed begrijp ga ik met deze rentevergoeding op dezelfde wijze om als de boeking van het resultaat: aan het begin van het jaar via een memoriaalboeking naar een kapitaalrekening boeken?

Wat bedoel jij overigens met 'aan de hand van de uitgwerkte winstverdeling in de jaarrekening'.

Geplaatst:

LeegR1

Als ik je goed begrijp ga ik met deze rentevergoeding op dezelfde wijze om als de boeking van het resultaat: aan het begin van het jaar via een memoriaalboeking naar een kapitaalrekening boeken?

Dat klopt Nanda.

Wat bedoel jij overigens met 'aan de hand van de uitgwerkte winstverdeling in de jaarrekening'.

Ik weet vanuit mijn verleden dat er in de firmaovereenkomst, soms

afwijkende afspraken gemaakt kunnen worden met betrekking tot arbeidsbeloning, rente op kapitaal en winstverdeling etc etc

Deze afspraken moeten namelijk meegenomen worden, vandaar dat ik duide op de uitgewerkte winstverdeling in de jaarrekening. Hierin zijn alle plussen en minnen meegenomen.

Leeg

Geplaatst:

NandavdE

• Auteur

Duidelijk Richard, ik kan weer door. Dank!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.