• 0

Belang van een catchy verpakking.

Hallo allemaal,

 

Allereerst wil ik even melden dat ik hier nieuw ben en veel hoop te leren van alle ervaring die er op dit forum aanwezig is! Ik heb me aangemeld omdat ik met een bepaalde vraag in mijn achterhoofd zat en dit het juiste forum is om een dergelijke vraag te plaatsen.

 

Ik ben niet zo lang geleden (paar maanden) een webwinkel begonnen en nu verzenden we onze pakketjes nog in een saaie bruine doos met de adres gegevens van de klant en onze gegevens. Echter na wat rondkijken zag ik dat andere webwinkels hun pakketjes verzonden in mooie dozen met daarin (een hoop) informatie bijgestopt.

 

Het voordeel is wel dat ze bijvoorbeeld met een flyer/kaartje in de doos de klant kunnen wijzen op:

- het schrijven van een review van het product of de site

- het delen van een positieve ervaring op social media

- het verwijzen naar een pagina/artikel met meer informatie om nog meer uit je bestelde product te halen.

 

Nu vroeg ik me af of ik hetzelfde moet doen of dat ik daar beter even mee kan wachten. Er zijn natuurlijk (voor ons relatief hoge) kosten aan verbonden om mooie doosjes te maken met bedrukking, maar we attenderen onze klanten niet op bovengenoemde zaken.

 

Ik twijfel er dus over om het meteen groots aan te pakken met alles erop en eraan of even te wachten en in stapjes de verpakking verbeteren?

 

Nu is mijn vraag wat denken jullie hierover? Moet ik nog wachten met het bedrukken van doosjes? Kan ik beter eerst visitekaartjes laten drukken met wat informatie erop?

 

En wat is jullie mening over hoe belangrijk het is als webwinkel om de pakketjes mooi in te pakken met veel informatie toegestopt in de doos?

 

Ik ben zeer benieuwd!

 

Met vriendelijke groet,

 

Luuk van Dongen

 

Website en shop ontwikkelaar en beheerder. Eigenaar van Zweet Ik Veel | Massief & Sfeer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag Luuk,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Zoveel webshops, zoveel verzendwijzen en positioneringen.

 

Ik denk dat je verpakking en de gehele afhandeling van bestellingen als onderdeel van jouw marketing zou kunnen benaderen. Voor wat betreft jouw vraag, zou ik een factuur (pakbon) en flyer (informatie/aanbiedingen) van de zending los beoordelen van het uiterlijk van de verpakking.

 

Of deze per se catchy (bedrukt en kleurig) moet zijn? Ik geloof het niet, maar mogelijk past een witte doos (tegen minimale meerprijs) wel beter bij jullie branche en identiteit. De inhoud beschermen, makkelijk openen/sluiten en een verzorgde buffering blijven echter veel belangrijker!

 

Flyers, visitekaartjes of stickers/stempels (bedrukte tape?) voor op de verpakking kun je tegenwoordig tegen zeer lage kosten laten maken. Bedenk eens dat sorteerders en bezorgers fysieke inspanning verrichten onder soms warmere omstandigheden, een mooie associatie of contactmoment met jullie productuiting. Je start een probleemoplossende webshop die ik interessant vind, nadenken over je 'branding' lijkt me een voorwaarde voor (snelle) groei.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Het openmaken van een pakketje is altijd een beleving, dus het is prima dat je nadenkt over de verpakkingsmethode. Het drukken laten drukken van een doos lijkt me niet meteen nodig, je zou ook kunnen werken met stickers en/of tape. Hoewel het ook van belang is om de ervaring van je klanten in de gaten te houden. Hoe prettig vinden zij het wanneer er een doos met daarop groot de webwinkelnaam die bij de buren wordt afgegeven omdat hij/zij niet thuis is.

 

Mijn inziens zou je het geld voor het bedrukken van de dozen beter kunnen besteden voor een nette doos en informerende / upsellings folders zoals Highio ook al aangeeft.

 

 

 

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties voor zover!

 

Ik kan dus het beste beginnen met een blanco doos met eventueel een sticker of tape met ons logo. Echter is het inderdaad een goede opmerking dat mensen zich wellicht zouden kunnen schamen voor het product dat ze bij ons kopen (voor mensen die veel zweten is het best een taboe en een heikel punt). zeker als het bij de buren wordt afgegeven.

 

Ik ben ook van plan om een flyer in de doos te doen (A6 formaat) met daarop wat informatie. Zouden jullie hier ook vragen om het product te beoordelen en te delen via social media of is dat een iets te directe aanpak?

Website en shop ontwikkelaar en beheerder. Eigenaar van Zweet Ik Veel | Massief & Sfeer

Link naar reactie
  • 0

In het geval van producten tegen zweten zou ik juist op je website de nadruk leggen op discrete verpakking, om zo die drempel bij klanten weg te nemen. Dat zie je bijvoorbeeld ook vaak bij webshop die erotische producten verkopen. Delen op social media zou ik niet zo snel doen als ik last had van overmatig zweten, maar een anonieme beoordeling op je website kan er best vanaf. Misschien kun je daar een kortingspercentage tegenover zetten bij een volgende bestelling.

Link naar reactie
  • 0

Het verschilt nogal per product.

 

Afgezien van privacy gevoelige producten moet je ook kijken naar de diefstalgevoeligheid. Een mooie verpakking is voor de consument leuk, maar als het uitstraalt dat er iets duurs in zit loop je ook een hoger risico dat postbezorgers en dergelijke je zendingen gaan stelen.

 

Wat je IN de verpakking stopt is een ander verhaal natuurlijk, daarbij kan iets dat zorgt voor positieve reviews of vervolgende verkopen best een goed idee zijn.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

M.b.t. de zweetproducten zal de beleving van je consument qua uitpakken niet zo groot zijn als met je andere website m.b.t. sfeerproducten. Wat dit laatste betreft vermoed ik dat men wel een beleving heeft van ontvangst doos tot uitpakken. Misschien is het een idee om de klant te laten kiezen en tegen kleine vergoeding te laten betalen voor kadoverpakking? Dat wordt op andere webwinkels ook toegepast.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

M.b.t. de zweetproducten zal de beleving van je consument qua uitpakken niet zo groot zijn als met je andere website m.b.t. sfeerproducten. Wat dit laatste betreft vermoed ik dat men wel een beleving heeft van ontvangst doos tot uitpakken. Misschien is het een idee om de klant te laten kiezen en tegen kleine vergoeding te laten betalen voor kadoverpakking? Dat wordt op andere webwinkels ook toegepast.

 

 

Maar bedoel je dan cadeaupapier ter versiering of om de anonimiteit eventueel te waarborgen? Ik denk inderdaad wel dat er veel mensen online gaan shoppen voor dit soort producten omdat ze zich schamen om hiervoor naar de drogist te gaan en op deze manier mooi anoniem kunnen bestellen.

 

Als het is ter waarborging van anonimiteit zal ik het ook onder dat mom moeten verkopen op de site. Wat denk je dat dit voor extra kosten mag brengen?

Website en shop ontwikkelaar en beheerder. Eigenaar van Zweet Ik Veel | Massief & Sfeer

Link naar reactie
  • 0

Waarom heb je dan voor de huidige (speelse) handelsnaam gekozen? Dat is er toch één om aandacht mee te trekken? Of dat op een verpakking moet of kan is helemaal aan jou! Gebruik anders op je verzendlabel het logo en ZIV als afzender om schaamte te voorkomen.

 

Onze adviezen zijn niet dwingend, maar deze zijn bedoeld om jou als ondernemer te laten nadenken, onderzoeken en beslissen.

 

Een blanco doos tegen meerprijs aanbieden is onzin. Producten verpakken doe je eventueel in een verzendverpakking.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Hai Luuk. Mijn reactie m.b.t. kadopapier was niet zozeer gericht op je zweetproducten. Daar zou ik ook discreet in zijn qua verpakking. Maar je hebt ook nog een andere webwinkel m.b.t. sfeerproducten. Toch? Daar een sfeervolle uitstraling qua verpakkingsdoos lijkt mij "logisch", en desgewenst kun je daar de klant zelf voor laten kiezen (tegen kleine betaling of als service aanbieden). ;)

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb jarenlang het witte schoenendoos voor kinderschoenen gebruikt om mijn ophangsetjes aan de klanten te versturen. Nadeel van die doosjes was dat ze qua maatvoering niet 100% aansloten op mijn overdozen en dus ben ik een jaar geleden overgestapt op een speciaal voor mij gemaakt bruin doosje, waarvan er wel 4 per laag in de A4-dozen passen. Per 1000 ingekocht kosten die doosjes minder dan de helft van de schoenendoosjes. Toch vragen de dames nog steeds of ik die witte schoenendozen weer ga gebruiken, want ze vonden ze zo lief…...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.