• 0

Hoe komt een afschrijving voor in de balans en inkomstenbelasting

Hallo!

Ik doe al 2 jaar zelf mijn (erg minimale) boekhouding, maar dit jaar heb ik én een investering gedaan, én niet al mijn winst voor het einde van het jaar opgenomen als prive opname. Kortom, dat moet op de balans naar voren komen en die heb ik nog nooit gemaakt en ik kom er ook niet helemaal uit na een hoop gelezen te hebben, dus hoop dat iemand me kan helpen:

(bedragen zijn versimpeld)

Winst: 15.000 euro

Totaal privé opnames: 11.000 euro

Aangeschaft (vanaf zakelijke rekening): 2 laptops met totaal waarde van 3.000 euro.

Afschrijving 2013: 200 euro. (rekening gehouden met maand van aanschaf)

Banktegoed: 1000 euro (15000 winst - 11000 opgenomen - 3000 voor aanschaf laptops = 1000 over in dit voorbeeld)

Nu moet ik bij de inkomstenbelasting de afschrijving opgeven.

Er zijn 2 tabjes in het programma: Overzicht activa en overzicht passiva.

Ik heb bij matteriele vaste activa het volgende ingevuld op 1 regel:

Kosten van aanschaf of voortbrenging: 3000.

Boekwaarde einde boekjaar: 200.

Restwaarde: 2800.

Vervolgens moet ik echter van het programma ook ergens in de passiva 200 euro plaatsen zodat de balans klopt.

Logisch natuurlijk, alleen weet ik niet waar dat hoort. Ik heb nu even onder "passiva -> eigen vermogen" 200 euro geplaatst, maar dat is waarschijnlijk niet juist. Eigenlijk moet ik natuurlijk gewoon eerst een goede balans (leren) opstellen.

Zou iemand mij een opzetje kunnen geven hoe die eruit hoort te zien met deze paar eenvoudige bedragen?

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Als je iets koopt van 3.000 euro, en je schrijft er 200 op af, dan is de "boekwaarde einde boekjaar"...... 2800 euro.

Of er restwaarde in het spel is of niet, laat ik aan jou, maar ik zou er bij laptops niet van uit gaan.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

het hoeft niet altijd aan de passivakant te komen als je investeert, ten minste als je er geen lening voor hebt afgesloten en geen privestorting ervoor hebt gedaan.

wat er bij aanschaf van activa gebeurd is dat je de bezitting op de balans zet en de bankrekening met 3000 euro daalt, het banksaldo staat ook al op de balans, een positief banksaldo staat ook aan de activa zijde en bij een investering in vaste activa verschuift er dus 3000 euro aan de activa zijde van liquide middelen naar vaste activa.

als je de investering van je prive spaarrekening hebt betaald dan neemt aan de passivakant je eigen vermogen toe

en als je een (bank)lening hebt afgesloten voor de aanschaf dan komt die ook aan de passivakant.

dat is even snel in een paar zinnen de belangrijkste scenario's hoe je balans er uit kan zien na een investering

• 0

Tnx Roel, dat stukje is helemaal helder nu.

Wat ik nog niet begrijp is wat ik dan wél aan de passiva kant heb staan?

( want dat moet juist in balans zijn toch? )

Ik heb dus bij activa: vaste activa (de aangeschafte laptops) en liquide middelen (banktegoed).

Maar wat heb ik dan voor passiva? Is dat precies evenveel eigen vermogen?

Voor de duidelijkheid: ik heb nooit eigen vermogen ingebracht. Het tegoed wat op de zakelijke rekening staat is winst die ik nog niet opgenomen heb en daarnaast zijn de investeringen dus van de zakelijke rekening betaald.

• 0

winst van een afgesloten (boek)jaar word toegevoegd aan het eigen vermogen, dus als er geen andere openstaande schulden of openstaande vorderingen zijn dan kan je eigen vermogen, uiteindelijk gelijk blijken te zijn aan de waarde van je vaste activa + het saldo van je bankrekening.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar