• 0

Hoe komt een afschrijving voor in de balans en inkomstenbelasting

Hallo!

Ik doe al 2 jaar zelf mijn (erg minimale) boekhouding, maar dit jaar heb ik én een investering gedaan, én niet al mijn winst voor het einde van het jaar opgenomen als prive opname. Kortom, dat moet op de balans naar voren komen en die heb ik nog nooit gemaakt en ik kom er ook niet helemaal uit na een hoop gelezen te hebben, dus hoop dat iemand me kan helpen:

(bedragen zijn versimpeld)

Winst: 15.000 euro

Totaal privé opnames: 11.000 euro

Aangeschaft (vanaf zakelijke rekening): 2 laptops met totaal waarde van 3.000 euro.

Afschrijving 2013: 200 euro. (rekening gehouden met maand van aanschaf)

Banktegoed: 1000 euro (15000 winst - 11000 opgenomen - 3000 voor aanschaf laptops = 1000 over in dit voorbeeld)

Nu moet ik bij de inkomstenbelasting de afschrijving opgeven.

Er zijn 2 tabjes in het programma: Overzicht activa en overzicht passiva.

Ik heb bij matteriele vaste activa het volgende ingevuld op 1 regel:

Kosten van aanschaf of voortbrenging: 3000.

Boekwaarde einde boekjaar: 200.

Restwaarde: 2800.

Vervolgens moet ik echter van het programma ook ergens in de passiva 200 euro plaatsen zodat de balans klopt.

Logisch natuurlijk, alleen weet ik niet waar dat hoort. Ik heb nu even onder "passiva -> eigen vermogen" 200 euro geplaatst, maar dat is waarschijnlijk niet juist. Eigenlijk moet ik natuurlijk gewoon eerst een goede balans (leren) opstellen.

Zou iemand mij een opzetje kunnen geven hoe die eruit hoort te zien met deze paar eenvoudige bedragen?

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Als je iets koopt van 3.000 euro, en je schrijft er 200 op af, dan is de "boekwaarde einde boekjaar"...... 2800 euro.

Of er restwaarde in het spel is of niet, laat ik aan jou, maar ik zou er bij laptops niet van uit gaan.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!