• 0

Stamrecht en activiteiten?

Ik heb een stamrecht bv vanuit een ontslagvergoeding. Ik heb eind 2013 het plan opgevat om activiteiten in deze bv te gaan ontplooien. Mijn beroep is verkeersvlieger dus ik dacht met bijv. foto / filmvluchten etc. te kunnen beginnen op een Cessna die ik van een vriend kan huren. Verder volg ik nu een opleiding voor vlieginstructeur. De kosten om mijn aantekening voor kleine vliegtuigen weer te behalen en de opleiding voor instructeur wil ik betalen vanuit mijn stamrecht. Verder wil ik een btw. nr. om de omzetbelasting te kunnen terugkrijgen. Ik wil mijn privé auto (0,19ct/km) gebruiken voor vervoer naar de opleiding e.d. De akte van oprichting van het stamrecht voorziet in de activiteit luchtvaart. Hoe ziet de fiscus dit, gaat het hier om starterskosten of......? Of en wanneer ik daadwerkelijk inkomsten zal hebben en of die opwegen tegen de kosten, persoonlijk denk ik binnen nu en een jaar inkomsten te genereren maar van winst is voorlopig geen sprake. Ik heb overigens ook een uitkering uit het stamrecht, er is voldoende kapitaal om hieraan te voldoen. Kan iemand mij vertellen hoe de fiscus dit beoordeeld? Ik wil me fiscaal niet 'in de vingers snijden'. Ik ervaar de regelgeving over dit onderwerp als een oerwoud waar je niet uitkomt en heb begrepen dat de fiscus aardig terug kan bijten als je je vogens hen niet aan de regels houdt. Wie kan mij helpen?

Dank jullie wel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Verder volg ik nu een opleiding voor vlieginstructeur. De kosten om mijn aantekening voor kleine vliegtuigen weer te behalen en de opleiding voor instructeur wil ik betalen vanuit mijn stamrecht.

 

Even terug naar de basis. Kort door de bocht: een stamrecht dient er toe om in inkomsten voor jou te voorzien. Een stamrecht dient er dus niet toe om jou bevoegdheden te laten halen en dergelijke. Het is dus niet mogelijk om deze opleidingen uit de stamrechtbv te betalen. Wat natuurlijk wel kan is dat jij geld leent van de BV om dit te realiseren.

 

Wil je dit betalen vanuit de stamrechtbv dan dient er een dienstverband te zijn tussen jou en de BV. Of het dan mogelijk is om e.e.a. belastingvrij te vergoeden is een tweede, maar zonder dienstverband is er voor de BV geen enkele reden om op de draaien voor deze kosten.

 

Verder wil ik een btw. nr. om de omzetbelasting te kunnen terugkrijgen.

 

Ook hiervoor geldt dat de kosten allereerst zakelijk moeten zijn voordat de omzetbelasting teruggevorderd kan worden. Overigens zal het verkrijgen van de OB-nummer niet het grootste probleem zijn waar je tegenaan gaat lopen ;)

 

Ik wil mijn privé auto (0,19ct/km) gebruiken voor vervoer naar de opleiding e.d.

 

Zonder een zakelijk belang is er geen enkele reden voor de BV om jou die € 0,19/km te vergoeden.

 

De akte van oprichting van het stamrecht voorziet in de activiteit luchtvaart. Hoe ziet de fiscus dit, gaat het hier om starterskosten of......?

 

Zoals je het nu schetst zal de fiscus dit zien als privé-activiteiten die betaald worden door de BV en niet als zakelijk voor de BV.

 

Of en wanneer ik daadwerkelijk inkomsten zal hebben en of die opwegen tegen de kosten, persoonlijk denk ik binnen nu en een jaar inkomsten te genereren maar van winst is voorlopig geen sprake.

 

Het perspectief op winst is voldoende om activiteiten te ontplooien.

 

Ik heb overigens ook een uitkering uit het stamrecht, er is voldoende kapitaal om hieraan te voldoen. Kan iemand mij vertellen hoe de fiscus dit beoordeeld?

 

Het lijkt mij het beste dat je met je plannen naar een adviseur gaat. Die kan dan op basis van de casus en jouw dossier bepalen wat de meest handige manier is om de stamrechtbv aan te wenden voor deze activiteiten. Ik kan mij voorstellen dat het voordeliger is om een eenmanszaak te starten en die te financieren vanuit de stamrecht, maar daar is dus het hele plaatje voor nodig.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Dennis, ik ben inmiddels langs mijn fiscaal jurist gegaan om het hem voor te leggen.

Volgens hem kan dit wel omdat ik de intentie heb deze activiteit binnen de BV te gaan uitoefenen.

Ik heb loon (uitkering) uit een vroegere dienstbetrekking, er is dus sprake van een dienstverband.

Verder staat er in de akte van de BV dat 1 van mijn doelen is 'het geven van vlieginstructie'

 

Mijn fiscalist maakte de vergelijking met een arts in een maatschap die een aanvullende opleiding volgt voor bijv. KNO arts.

Dit zou hij vanuit de bestaande BV kunnen financieren om dat vervolgens binnen de maatschap uit te oefenen.

Naar zijn zeggen ziet hij geen reden voor de fiscus om dit te blokkeren zolang de toekomstige uitkeringen uit het stamrecht niet in gevaar komen.

 

Hier nog een quote:

Een andere mogelijkheid is het onderbrengen van een stamrecht bij een eigen stamrecht-bv van de werknemer. Dit is een bv waarvan de werknemer zelf grootaandeelhouder is. Voor starters van een eigen onderneming is deze variant zeer interessant, nu zij het stamrechtkapitaal kunnen gebruiken voor de financiering van de onderneming. De stamrecht-bv heeft als voordeel dat alle rendementen gebruikt kunnen worden voor de uitkeringen. Het stamrecht kan in de eigen bv ook worden aangewend als ondernemingsvermogen.

 

Als je wil graag nog jouw input. Alvast dank, Jan

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben weliswaar Dennis niet (daar “sprak” je hier net mee), maar toch een kleine overpeinzing van mijn kant. Dit lijkt mij nogal arbitrair en kan je dus verschillende visies verwachten. Een ervan:

 

Zoals ik het lees wil je (als aandeelhouder) voor een van de doelstellingen van je BV (vlieginstructies) gekwalificeerd personeel verkrijgen door de opleidingskosten te betalen.

Het ‘probleem’ is alleen dat diegene jij voor ogen hebt (jezelf!) dan wellicht geacht wordt om werkzaamheden voor de BV te verrichten (het nemen van lessen voor vlieginstructeur). En gezien dezelfde persoon (jij dus) “toevallig” ook bestuurder is, kom je dan snel in aanmerking voor alle regels omtrent een gebruikelijk loon. Dus zou je wellicht ook geacht kunnen worden om 44.000,- euro op jaarbasis te verdienen als “instructeur in opleiding”.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Dennis, ik ben inmiddels langs mijn fiscaal jurist gegaan om het hem voor te leggen.

 

Fijn dat je in ieder geval mijn advies opgevolgd hebt en de stap hebt gemaakt naar iemand die het hele plaatje heeft beoordeeld.

 

Volgens hem kan dit wel omdat ik de intentie heb deze activiteit binnen de BV te gaan uitoefenen.

 

Ik heb mijn hele reactie nog een keer doorgelezen en zie nergens dat ik geschreven heb dat het niet kan ;) Ik heb alleen maar de nodige kanttekeningen geplaatst bij de wijze waarop je de hele casus schetst.

 

Ik heb loon (uitkering) uit een vroegere dienstbetrekking, er is dus sprake van een dienstverband.

 

Heeft een fiscaal jurist dat echt gezegd? Ik kan het mij bijna niet voorstellen :'( Inkomen uit vroegere dienstbetrekking impliceert al dat er geen dienstverband is maar dat er een dienstverband is geweest (overigens, niet noodzakelijkerwijs bij de inhoudingsplichtige (in dit geval de stamrechtbv) - jij hebt immers nooit een dienstverband gehad met je stamrechtbv maar bij de werkgever waarvan de ontslagvergoeding is verkregen). Op basis van dat voormalige dienstverband is er een inkomen. Er is dus geen dienstverband (meer), hoe je het ook wendt of keert. Er is dus geen enkele sprake van een dienstverband met jouw BV, en als die er wel zou zijn kom je in de situatie die Peter schetst.

 

Verder staat er in de akte van de BV dat 1 van mijn doelen is 'het geven van vlieginstructie'

 

Ik neem aan dat je bedoelt dat een van de doelstellingen van de BV het geven van vlieginstructie is. Realiseer je goed dat de BV een juridisch totaal andere entiteit is dan dat jij bent. En om de BV op te laten draaien voor de kosten van het behalen van de bevoegdheid door jou zal er toch echt een zakelijk belang voor de BV moeten zijn - ik zie die niet zonder dienstverband, dat er dus niet is.

 

Mijn fiscalist maakte de vergelijking met een arts in een maatschap die een aanvullende opleiding volgt voor bijv. KNO arts. Dit zou hij vanuit de bestaande BV kunnen financieren om dat vervolgens binnen de maatschap uit te oefenen. Naar zijn zeggen ziet hij geen reden voor de fiscus om dit te blokkeren zolang de toekomstige uitkeringen uit het stamrecht niet in gevaar komen.

 

Ik vermoed dat de fiscalist een andere boodschap heeft willen uitzenden dan die jij ontvangen hebt. De stamrechtbv kan alles met haar geld doen wat haar goeddunkt, als het maar ten goede komt van de BV en de toekomstige uitkeringen niet in gevaar komen. Als het vermogen van de BV gebruikt wordt om een opleiding te financieren dan kan dat natuurlijk. Dat is iets totaal anders dan dat de stamrechtbv opdraait voor de kosten die met de opleiding gemoeid zijn. Financieren impliceert geld uitlenen en tegen rente terug ontvangen - valt helemaal binnen de doelstelling van de stamrechtbv. Opdraaien voor de kosten betekent dat opleiding betalen en als kosten op de omzet in mindering brengen, wat zou het belang voor de stamrechtbv daarvoor zijn?

 

Hier nog een quote:

Een andere mogelijkheid is het onderbrengen van een stamrecht bij een eigen stamrecht-bv van de werknemer. Dit is een bv waarvan de werknemer zelf grootaandeelhouder is. Voor starters van een eigen onderneming is deze variant zeer interessant, nu zij het stamrechtkapitaal kunnen gebruiken voor de financiering van de onderneming. De stamrecht-bv heeft als voordeel dat alle rendementen gebruikt kunnen worden voor de uitkeringen. Het stamrecht kan in de eigen bv ook worden aangewend als ondernemingsvermogen.

 

Hier staat precies wat ik altijd beweerd heb ;)

[*]nu zij het stamrechtkapitaal kunnen gebruiken voor de financiering van de onderneming - lees: het geld kunnen lenen van de eigen stamrechtbv en niet bij de bank aan hoeven te kloppen. Hierop hintte ik met mijn opmerking over de eenmanszaak en die te financieren vanuit het stamrecht.

[*]het stamrecht kan in de eigen bv ook worden aangewend als ondernemingsvermogen - dan ga je dus ondernemen met je stamrechtbv en daar is niets mis mee. Maar dan ben je weer terug bij één van mijn vorige punten: er moet dan een dienstverband zijn tussen jou en de stamrechtbv en die is er dus niet op basis van het inkomen uit vroegere dienstbetrekking - zie ook de opmerking van Peter.

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hier staat precies wat ik altijd beweerd heb ;)

[*]nu zij het stamrechtkapitaal kunnen gebruiken voor de financiering van de onderneming - lees: het geld kunnen lenen van de eigen stamrechtbv en niet bij de bank aan hoeven te kloppen. Hierop hintte ik met mijn opmerking over de eenmanszaak en die te financieren vanuit het stamrecht.

[*]het stamrecht kan in de eigen bv ook worden aangewend als ondernemingsvermogen - dan ga je dus ondernemen met je stamrechtbv en daar is niets mis mee. Maar dan ben je weer terug bij één van mijn vorige punten: er moet dan een dienstverband zijn tussen jou en de stamrechtbv en die is er dus niet op basis van het inkomen uit vroegere dienstbetrekking - zie ook de opmerking van Peter.

 

 

Een derde mogelijkheid is met de stamrecht BV een VOF aan te gaan. De stamrecht BV kan dan de VOF financieren terwijl Oom Vliegenier de arbeid inbrengt.

 

Als je in de BV start dan zit je onder het fiscale regime van de BV. Is pas gunstig bij hoge winsten.

 

Als je als eenmanszaak start dan blijf je fiscaal aansprakelijk voor het tekort in de stamrecht BV, wanneer de onderneming niet van de grond komt.

 

Als je als VOF start brengt de BV risicodragend kapitaal in omdat deze zelf de onderneming start. Een eventueel verlies behoort tot het ondernemingsrisico van de BV en hoeft niet door jou persoonlijk vergoed te worden. Fiscaal kan je toch gebruik maken van de ondernemersaftrek. Een deel van de winst loopt via de BV tegen een gecombineerd tarief van 40%.

 

Succes met vliegen,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.