• 0

Factuur vraagjes

Hallo

 

Zo op het einde van het jaar heb ik enkele facturen nog openstaan.

 

Moet ik die evengoed bij de btw aangifte berekenen, of pas als ze betaald zijn. Maar er staat wel een datum op van 2004...

 

En ik heb een keer een factuur uitgeschreven. Maar wegens omstandigheden gaat die niet door. Mag ik die gewoon eruit halen en weggooien, met het gevolg dat er een gat in de nummering zit? Of mag ik die opvullen met een factuur met een nieuwere datum?

 

Ik hoor het graag.

Startpunt voor bedrijfsuitjes, vrijgezellenfeesten en familiedagen in Limburg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mag kiezen of je de BTW afdraagt op het moment dat je de factuur verstuurd of wanneer deze betaald wordt. Maar dat moet je consequent doen en je mag niet wisselen.

 

Facturen weggooien mag (volgens mij) ook niet. In de administratie wegboeken als niet betalende debiteur en de eventueel al afgedragen BTW kun je weer terug vragen. Let wel dat wanneer je voor deze factuur geen BTW hebt afgedragen en hij valt niet in het vierde kwartaal van dit jaar je feitelijk al de keus hebt gemaakt voor het moment waarop je BTW afdraagt.

 

Deze informatie staat overigens in de startersgids van de belastingdienst. Als je die nog niet hebt zou ik hem zeker aanvragen.

Link naar reactie
  • 0

In principe moet je BTW afdragen in de periode dat je de factuur verstuurd, tenzij je dat anders hebt afgesproken met de belastingdienst.

 

Als een factuur komt te vervallen, of je moet het bedrag aanpassen, stuur je altijd een creditfactuur. De (negatieve) BTW van die factuur tel je op bij je aangifte voor de periode waarin je de credit factuur verstuurd.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Mijn boekhouding zit als volgt in elkaar: Heb een klapper met bankafschriften, waar ik elke keer fe factuur voor doen zodra hij betaald is.

 

Tevens inkoop en verkoop boek.. Van alle facturen heb ik er 2.. Eentje in de verkoopmap, en eentje voor de bank.

 

Nu is die nog niet betaald dus voor 2005. Moet ik hem nu gewoon bij de verkoop van 2004 laten zitten, en bij bank in de map van 2005 zodra hij betaald is?

 

En de btw gewoon afdragen in 2004 dus, want die zit in de verkoopmap.

Startpunt voor bedrijfsuitjes, vrijgezellenfeesten en familiedagen in Limburg

Link naar reactie
  • 0

 

 

Tenzij je een afspraak hebt met de belastingdienst ben je verplicht op het factuurstelsel te volgen. De omzet en kosten (en belastingen) worden toegerekend aan de periode waarin deze verstuurd is. (lees: factuurdatum)

 

Zoals je hierboven omschreven hebt, is de juiste wijze: facturen in het inkoop- en verkoopboek 2004 laten zitten. Bij (ontvangst van) de betaling de kopiefactuur in het bankboek 2005 stoppen.

 

De openstaande facturen uit 2004 worden in de balans per 31 december 2004 gepresenteerd als debiteur/crediteur.

 

Succes met de aangiften 2004!

www.aimin.nl

Link naar reactie
  • 0

Gewoon doen zoals je vertelde Kai...dat is in principe goed.

 

Wat je ook zou kunnen overwegen is twee mappen debiteuren aan te leggen => betaalde nota's en onbetaalde nota's...(op alfabet of debiteurnummer)

Zodra een factuur betaald is, datumstempel van bankafschrift erop (of dagaschrift nummer erop schrijven) en overhevelen van onbetaalde map naar betaalde map.

Op deze manier houdt je een goed overzicht in de betaaltermijnen en openstaande nota's per klant en kan je ook snel vragen beantwoorden als een debiteur belt en de computer staat niet aan..... ;)

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.