• 0

Hulp aub met foutmelding inkomstenbelasting. Moet eenvoudig zijn :)

Alvast bedankt want ik zit met een probleempje.

 

Ik heb een klein bedrijfje en zit nu de IB aan te geven over 2013, maar het programma geeft de volgende foutmelding:

 

Het saldo fiscale-winstberekening (€3497) is niet gelijk aan het saldo winst-en verliesrekening of aan het winstdeel van uw ondernemingen (€397).

 

Hoe ik het heb ingevuld, en wat uiteraard ook echt waar is:

- Bedrijfje had € 4891 omzet

- Bedrijfje had € 4494 kosten

 

Winst is dus die € 397.

 

Omdat er nog geld aan het begin van het jaar op de zakelijke rekening stond, heb ik vorig jaar in totaal €3497 over gemaakt naar mijn persoonlijke rekening.

 

Dat 'klopt' dus niet volgens het programmaatje, omdat er maar 397 winst is gemaakt. Althans, zo begrijp ik het.

 

Hoe kan ik dit nu kloppend maken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

En wat heb je ingevuld bij het ondernemingsvermogen op de balans?

 

Nog helemaal niets :)

Heb dat gedeelte vorig jaar ook niet ingevuld volgens mij. Het gaat hier sowieso om 'bijna niks'.

 

Maar goed, het moet nu wel kloppen natuurlijk. Kun je iets specifieker zijn?

 

Moet ik het begin en eindsaldo van de bankrekening invullen bij ondernemingsvermogen (passiva)? Of moet dat bij 'liquide middelen' (activa)? Of bedoel je sowieso iets anders?

 

Je bent trouwens sowieso ook nu al de held van de dag:) Bedankt voor je hulp.

Link naar reactie
  • 0

even een stukje onderwijs ;)

 

De fiscus vergelijkt de winst op twee manieren:

1. de W&V die je zelf ingevud hebt (397 winst)

2. vermogensvergelijking. Het eigen vermogen (EV) van 1-1 + privé onttrekkingen - privéopnames = winst

 

Daar gaat het bij jou fout. Je geeft aan

 

EV 1-1 is nul

privé onttrekkingen = 3497

privé opnames = nul.

Winst = (0 + 3497 - 0 =) 3497.

 

Dus de winst volgens methode 1 is 397 en volgens methode 2 is dat 3497

Methode 2 gaat niet goed omdat je de balans van je onderneming niet (goed) ingevuld hebt en omdat je vorig jaar de zaak ook al niet goed op de balans had staan.

 

Als eind 2012 er 3.497 op de zakenrekening had gestaan dan had je eind 2012 een balans moeten hebben die er minstens als volgt uitzag:

 

Actief Passief

Bank 3.497 Eigen vermogen 3.497

 

Dan open je 2013 namelijk met een EV van 3.497. Nu heb je waarschijnlijk nul ingevuld.

 

Hoe je dit rechtzet is bijna niet te doen via een forum.

 

Met een winst van 397 en zonder ingevulde balans is de snelste manier om alles recht te zetten om bij privé onttrekkingen niet 3497 in te vullen maar gewoon 397. Dan sluit de boel en kun je de aangifte indienen.

 

Maar dat maakt het niet correct. Je hebt sowieso een balans in te vullen. Niet alleen vanwege het saldo op de zakelijke rekening maar waarschijnlijk ook omdat je eind 2013 nog een BTW-vordering had. Namelijk de jaaraangifte 2013.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

even een stukje onderwijs ;)

 

De fiscus vergelijkt de winst op twee manieren:

1. de W&V die je zelf ingevud hebt (397 winst)

2. vermogensvergelijking. Het eigen vermogen (EV) van 1-1 + privé onttrekkingen - privéopnames = winst

 

Daar gaat het bij jou fout. Je geeft aan

 

EV 1-1 is nul

privé onttrekkingen = 3497

privé opnames = nul.

Winst = (0 + 3497 - 0 =) 3497.

 

Dus de winst volgens methode 1 is 397 en volgens methode 2 is dat 3497

Methode 2 gaat niet goed omdat je de balans van je onderneming niet (goed) ingevuld hebt en omdat je vorig jaar de zaak ook al niet goed op de balans had staan.

 

Als eind 2012 er 3.497 op de zakenrekening had gestaan dan had je eind 2012 een balans moeten hebben die er minstens als volgt uitzag:

 

Actief Passief

Bank 3.497 Eigen vermogen 3.497

 

Dan open je 2013 namelijk met een EV van 3.497. Nu heb je waarschijnlijk nul ingevuld.

 

Hoe je dit rechtzet is bijna niet te doen via een forum.

 

Met een winst van 397 en zonder ingevulde balans is de snelste manier om alles recht te zetten om bij privé onttrekkingen niet 3497 in te vullen maar gewoon 397. Dan sluit de boel en kun je de aangifte indienen.

 

Maar dat maakt het niet correct. Je hebt sowieso een balans in te vullen. Niet alleen vanwege het saldo op de zakelijke rekening maar waarschijnlijk ook omdat je eind 2013 nog een BTW-vordering had. Namelijk de jaaraangifte 2013.

 

groet

Joost

 

 

Hartstikke bedankt voor de heldere uitleg.

Mijn laatste vraag is wat het verschil is tussen prive-ontrekkingen en prive-opname?

 

Ik heb inderdaad de balans niet ingevuld. Op zich zou ik nog wel 'terug kunnen rekenen' hoeveel er op de rekening stond op 1 januari 2013 en op 31 december 2013 maar dat is inderdaad geen eenvoudige optie. Ik houd zo'n balans eigenlijk ook niet bij en mijn administratie-programma doet dit ook niet op die manier.

 

Super bedankt in ieder geval Joost.

Link naar reactie
  • 0
Mijn laatste vraag is wat het verschil is tussen prive-ontrekkingen en prive-opname?

 

dat is hetzelfde ;)

 

Op zich zou ik nog wel 'terug kunnen rekenen' hoeveel er op de rekening stond op 1 januari 2013 en op 31 december 2013 maar dat is inderdaad geen eenvoudige optie

 

ehmm, dat staat toch gewoon op je afschriften?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Mijn laatste vraag is wat het verschil is tussen prive-ontrekkingen en prive-opname?

 

dat is hetzelfde ;)

 

Op zich zou ik nog wel 'terug kunnen rekenen' hoeveel er op de rekening stond op 1 januari 2013 en op 31 december 2013 maar dat is inderdaad geen eenvoudige optie

 

ehmm, dat staat toch gewoon op je afschriften?

 

groet

Joost

 

Oh ja, net afschriftje opgevraagd en staat daar inderdaad.

 

Maar ik kom er niet meer uit. Het probleem zit hem denk ik in het feit dat er dit jaar geen winst is gemaakt, maar ik toch 3497 naar mezelf heb uitgekeerd.

 

Dat klopt dus niet. Dat komt omdat er aan het begin van het jaar ook nog geld op de rekening kwam van een factuur uit december 2012, en omdat er btw teruggaven hebben plaatsgevonden.

 

Ik heb vrijwel alles uitgekeerd naar mijn privérekening.

 

Maar hoe moet ik dit nu verwerken? De factuurdatum is toch waar het om draait? Daarom hoort dat geld wat ik in januari kreeg ook eigenlijk bij 2012. Maar ik heb het wel in 2013 naar mezelf uitgekeerd...

 

Is er nog een simpelere manier om deze aangifte te doen? Ik hoef sowieso toch niets te betalen...

Link naar reactie
  • 0

Daar waar de altijd zeer gewaardeerde Joost schreef "-privé opnames" bedoelde hij wellicht "-privé stortingen".

@Joost: was dit een typo? Stortingen zitten toch ook in de vermogens-vergelijking?

 

Ik gebruik altijd deze: EV-eind=EV-begin + stortingen - opnamen + resultaat

 

Zo te lezen klopt je boekhouding over 2012/2013 niet. Die pas in 2013 ontvangen betaling hoort in 2012 bij verkopen / aan debiteuren en zorgt daarmee voor een hoger eindvermogen in 2012 en dus hoger begin vermogen in 2013.

Wanneer jij bij begin vermogen alleen het saldo van je bankrekening hebt ingevuld klopt dat dus niet.

Mijn tip is om eerst maar eens een goede balans voor 2012 en 2013 op te zetten. Daarna pas komen de aangiftes en wellicht betekent dat een correctie voor 2012.

 

Wanneer je zelf niet goed kan boekhouden, dan moet je daarvoor iemand anders inschakelen, of het eerst zelf leren...

 

Is er nog een simpelere manier om deze aangifte te doen? Ik hoef sowieso toch niets te betalen...
Eh... het iemand anders laten doen?
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.