• 0

Veel winst/inkomen dus veel belasting : tips!

Beste allemaal,

 

Ik heb dit jaar als eenmanszaak en starter redelijk geboerd. Voordat is als zelfstandige ben gestart heb ik circa 60.000 inkomen (inclusief ontslagvergoeding) ontvangen en daarnaast winst uit onderneming van circa 137.000. Ik moet circa 50.000 euro belasting betaling boven de 33.000 euro die ik al betaald heb voor de 'gewone' inkomensten van mijn werkgever. In totaal dus meer dan 80.000 euro alleen aaan belastingen, als eenmanszaak en starter!

 

Je zult dus begrepen dat dit erg pijn doet. Enige tips om de belasting te verlagen? Ik heb als nou eenmaal lage kosten. Wellicht voorzieningen gaan vormen. Of is dit echt maatwerk voor een fiscalist? Zo ja, wat kan ik eruit halen via een fiscalist?

 

 

Groet,

Zacharias

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerst gefeliciteerd met de hoge winst en je luxe-probleem!

 

Enkele tips:

Om winst te drukken kun je in het belastingjaar zelf investeringen doen. Daar krijg je onder voorwaarden zelfs extra aftrek voor (KIA). Als starter kun je willekeurig afschrijven en alle kosten datzelfde jaar nemen.

 

Kijk ook naar de andere investeringsregelingen (Vamil, MIA).

 

Na het jaar kun je nog denken aan de FOR voor uitstel van belasting en aan de middelingsregeling om (deels) in lager tarief te komen.

 

Tenslotte kun je bij struktureel hoge inkomsten kijken naar andere rechtsvormen (BV). Een fiscalist kan je hier vast meer over vertellen en wellicht heeft die nog wat andere tips...

Link naar reactie
  • 0

Je zult dus begrepen dat dit erg pijn doet.

 

Je zit in een omstandigheid waar velen van ons in willen zitten: je mag (heel) veel belasting betalen. Dat betekent dat je ook (heel) veel geld verdiend hebt. Dat kan geen pijn doen, dat betekent (heel) veel financieel succes in je eerste jaar.

 

Of is dit echt maatwerk voor een fiscalist?

 

Dat lijkt mij wel. En met dergelijke winstcijfers zal het ook geen probleem zijn om geld uit te geven voor goed advies. Dat zal een investering zijn die zich dubbel en dwars terugverdient. Hierop besparen is, zoals de Britten zeggen, penny wise, pound foolish.

 

Zo ja, wat kan ik eruit halen via een fiscalist?

 

Daar valt geen zinnig woord over te zeggen zonder de casus te kennen. Wel is het zo dat je wellicht (te) laat aan de bel trekt om maximaal resultaat te realiseren. Zoals mmint al schrijft, ingrijpen in het fiscale jaar zelf zal vermoedelijk het meeste opleveren.

 

Niet moeilijk doen, gewoon een goede adviseur inschakelen. Beter advies dan dat zul je voor jouw situatie op het forum niet krijgen ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis en Mmint,

 

Laat ik voorop stellen dat ik het een eer vind om belastingen te betalen, zowel vanuit het perspectief dat ik goed geboerd heb als solidariteitsperspectief. Wat ik meer ' pijn' bedoel is dat ik niet weet hoe het de komende jaren zal gaan met het bedrijf. Zo heb ik op dit moment helemaal geen opdracht Wellicht dat ik juist vanwege een goed jaar het komende jaar meer moet gaan investeren en uitgeven om hetzelfde niveau te gaan realiseren. Echter, een groot deel van de potentiele investering zal als belasting betaald worden, en kan ik hier niet aan bestend.

 

In ieder geval bedankt voor de tips, ik zal deze meenemen in de overwegingen. De middelingsregeling klinkt erg interessant voor de toekomst, daarvan had ik niet eerder gehoord.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.