• 0

Stoelverhuur kapsalon

Ik wil in mijn kapsalon een stoel gaan verhuren aan een kapster die zichzelf inmiddels heeft ingeschreven bij de KvK. Ik heb al begrepen dat het ook van belang is dat zij ook een VAR-verklaring aanvraagt, dus hier zal zij zorg voor dragen.

 

Zij zal een vast bedrag in de maand betalen voor het huren van de kappersstoel.

 

De vraag is; Ben ik er zeker van dat dit niet als verkapt dienstverband of iets dergelijks wordt gezien wanneer zij is ingeschreven als zelfstandige, een VAR-verklaring heeft, en mij per maand op factuurbasis het bedrag voldoet voor het huren van de stoel.

 

Ik wil geen problemen krijgen en het is voor mij allemaal nieuw dus ik hoop dat er wat mensen met ervaring zijn die hier iets over kunnen zeggen. Of ik nog iets vergeet of wellicht over het hoofd zie.

 

Daarbij heb ik begrepen dat het belangrijk is om een algemeen huurcontract op te stellen, maar daarnaast ook een samenwerkingsovereenkomst. Mijn vraag is of iemand weet wat er allemaal in zo'n samenwerkingsovereenkomst moet komen te staan.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag is; Ben ik er zeker van dat dit niet als verkapt dienstverband of iets dergelijks wordt gezien wanneer zij is ingeschreven als zelfstandige, een VAR-verklaring heeft, en mij per maand op factuurbasis het bedrag voldoet voor het huren van de stoel.

 

Ja, een VAR-WUO zal je vrijwaren van een eventueel verhaal dat de Belastingdienst kan doen op basis van een fictief dienstverband. Deze VAR is er namelijk voor om zulke discussies te voorkomen. Een andere VAR (VAR-ROW of VAR-LOON) zal je niet vrijwaren. Let er dus goed op welke VAR er wordt overlegd.

 

Daarbij heb ik begrepen dat het belangrijk is om een algemeen huurcontract op te stellen, maar daarnaast ook een samenwerkingsovereenkomst. Mijn vraag is of iemand weet wat er allemaal in zo'n samenwerkingsovereenkomst moet komen te staan.

 

Het is belangrijk om alles goed te documenteren. Ook is het heel belangrijk om je te realiseren dat deze kapper een zelfstandig ondernemer is en dus niet bij jou in loondienst is. Het is dus niet zo dat jij kunt vertellen hoe deze kapper zijn werk moet doen, wanneer de kapper moet verschijnen en ga zo maar door.

Waak er ook voor dat bij een eventuele wanprestatie het duidelijk is dat de kapper niet voor jou werkt maar zelfstandige is. Je schiet er niets mee op als mensen naar jou gaan wijzen als het niet een van jouw medewerkers is die het heeft lopen verstieren. Het moet glashelder zijn dat de kapper een stoel huurt en jou een vergoeding geeft voor het maken van afspraken (als dat via jouw telefoon verloopt).

 

Wellicht dat je informatie kunt inwinnen bij de ANKO over de overeenkomst en de overige bepalingen. Een beetje zonde van de tijd en moeite om zelf het wiel opnieuw uit te gaan vinden ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Het is dus niet zo dat jij kunt vertellen hoe deze kapper zijn werk moet doen, wanneer de kapper moet verschijnen en ga zo maar door.

 

En andersom: ook als de kapper ziek is of op vakantie gaat, loopt de stoelhuur gewoon door. Hij/zij is tenslotte zelfstandig ondernemer, geen werknemer.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.