Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Okido-
Okido-
Goedemiddag,
Ik ben al een paar jaar (kleine) ondernemer. Nu had/heb ik niet al teveel kennis over de aangifte inkomstenbelasting, ik vind het lastige materie, in ieder geval de aangifte als ondernemer. Aangezien mijn vader altijd boekhouding heeft gegeven op het mbo en ook een eigen zaak heeft en daar alles voor regelt, ga ik jaarlijks naar hem toe om de boel in te vullen en af te ronden.
Nu ben ik alles aan het uitzoeken voor 2013 en ben ik ook even terug aan het kijken vanaf 2010. Mijn vader heeft de afgelopen jaren willekeurig afgeschreven en ik vraag me nu een beetje af of dit wel goed is gegaan... ::)
[*] In 2010 had ik niets dat meer kostte dan € 450,- maar ik had een aantal dingen wel als inventaris ingevuld, omdat ik dacht dat alles wat je als inventaris had (een stoel bijvoorbeeld) gewoon als inventaris gold. In dat jaar was het ca € 1300,- en er stond nog € 500 van de start. Er is toen ca € 600,- afgeschreven en de rest is blijven staan.
[*] In 2011 stond er dus nog ca € 1200,- open. Daar is niet bijgekomen in dat jaar en er is weer ca € 600,- afgeschreven.
[*] In 2012 stond er dus nog ca € 600,- open en had ik 1 item van ca € 400 en dat is als inventaris meegenomen. Er is toen € 300,- afgeschreven en er is dus ca € 700,- blijven staan.
Nu ben ik bezig met 2013. Alle jaren hiervoor is er dus eigenlijk niets geweest boven de € 450 en dat had dus gewoon zonder afschrijving als kosten opgevoerd kunnen worden. Nu vraag ik me af wat ik hiermee moet in 2013. De eerste jaren mag je willekeurig afchrijven las ik, dus in dat opzicht zal het hopelijk niet echt een probleem zijn dat het dus ook willekeurig is gedaan, maar dit jaar is dat anders. Eigenlijk zou het nog bestaande bedrag van ca € 700,- gewoon als kosten opgevoerd moeten worden, maarja dat kan natuurlijk niet meer, want dat is niet in dit jaar aangeschaft en dus niet op te voeren als kosten in 2013. Dit jaar is er 1 bedrag boven de € 450, namelijk ca € 650,- Deze kan ik netjes in 5 jaar afschrijven, zoals het dus eigenlijk hoort begrijp ik nu (restwaarde is niet veel, het gaat om een computer, heb de restwaarde op € 50,- geschat na 5 jaar).
Is er iemand die me kan uitleggen wat nu het beste is om te doen? Moet ik mijn aangiften van de afgelopen jaren aanpassen of kan ik dit op een goede manier oplossen zonder alles 'open te breken' ?
De afgelopen jaren heb ik altijd belasting terug gekregen ipv betaald, omdat mijn winst niet zo hoog is als kleine ondernemer zijnde. Dit jaar moet ik een klein bedrag betalen volgens het programma, in ieder geval met wat ik nu heb ingevuld (en daar heb ik ook op gerekend).
Hopelijk snapt iemand mijn verhaal, het is wellicht wat warrig. Ik ben nu zo ver dat ik gewoon zelf precies wil weten hoe het allemaal werkt, zodat ik gewoon zelf de boel kan invullen en ik precies weet wat ik heb gedaan.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn warrige verhaal ;D
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag