• 0

cafetaria starten - eerst stage doen?

Ik wil graag een cafetaria starten. Ik heb wel horeca ervaring(hotellerie) maar geen ervaring in de cafetaria branche. Verder heb ik ervaring als facility manager en heb vanuit die hoedanigheid leiding gegeven aan bedrijfscatering. Ik heb wel een cafetaria op het oog, die ik zou willen starten.

Door reorganisatie van mijn huidige werkgever Ik zou eerst graag wat ervaring opdoen in een cafetaria. Dat wil ik middels een stage of als medewerker. Ik ben al bezig met een ondernemersplan. tips voor dit plan zijn ook welkom. Ik zou graag eens met een cafetaria ondernemer willen sparren en een stage doen of als cafetaria medewerker werken. Bij voor keur omgeving Rotterdam maar het is geen bezwaar als het wat verder weg is.

Zijn er vragen of is er behoefte op aanvulling verneem ik het graag.

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat hangt van de soort stage af. Als ondernemer meelopen met een collega is een andere stage dan wat je voor een scholier regelt. Me dunkt dat beide betrokkenen dat wel inzien. Johan kan dat toch gewoon aan zijn toekomstige collega vragen! Kent iemand een goed cafetaria-netwerk?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien heb jij dan wel een andere stage-ervaring. Een stage is natuurlijk niet bedoeld om alleen maar vervelende klusjes te doen, maar juist om te leren. Daarvoor kreeg ik destijds dan ook begeleiding en een kleine stage-vergoeding en niet het volledige (minimum) loon.

 

Gewoon starten is hetzelfde als leren zwemmen door gewoon in het diepe te springen. Dat kan natuurlijk goed gaan, maar...

Link naar reactie
  • 0

Het lastige van stage lopen of ergens werken is dat het bij een ander bedrijf allemaal anders werkt.

 

Als je dan toch iets al op het oog hebt, probeer dan daar te gaan werken of mee te werken. Het geeft je meteen een goed beeld van de onderneming en hoe bepaalde zaken dienen te geschieden. (vet vervangen/ijsmachine schoonmaken etc).

 

Echter dit gebeurt in de praktijk meestal juist nadat de verkoop al rond is, maar de overdracht nog niet heeft plaatsgevonden. Of je kan werken bij een zaak die je wilt overnemen, dat kun je altijd vragen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Het lastige van stage lopen of ergens werken is dat het bij een ander bedrijf allemaal anders werkt.

 

We krijgen hier voortdurend vragen van mensen die vanuit het niks een boetiek willen openen, een restaurant beginnen of een online reclamebureau. Nou krijgen we iemand die verwante ervaring heeft (catering) en een specifieke markt wil betreden (cafetarium) maar eerst even wil meelopen met een collega. Ik zou schouderklopjes en hulp verwachten op het forum. Ja er zal best wel verschil zijn tussen Maastricht en Rotterdam voor wat betreft de vraag naar berenklauwen, maar er valt van een welwillende collega in een vergelijkbare onderneming zo ontzettend veel praktisch op te steken.

 

Praat met collega's bij Horeca Nederland, bezoek events, lees het inspiratieblog en je vindt ineens iemand die kan en wil helpen. Ik vind het een prima idee om op ondernemersstage te gaan, het liefst bij een inspirerende collega. Zouden meer starters moeten doen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Twa, het komt in mijn praktijk regelmatig voor dat iemand uit de horeca een cafetaria overneemt zonder ervaring daarin. Ik kan je garanderen dat er heel specifieke aspecten bij een cafetaria zitten die je in andere horecavormen niet ziet.

Ten tweede, als je ergens stage gaat lopen / in dienst komt is de kans klein dat je dergelijke specifieke dingen mag doen.

 

Ja, een berehap maken en pindasaus voorbereiden. Maar daar heb ik het niet over. Ik heb het juist over de voorbereiding voor dat de cafetaria open gaat.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Nynke een interessante site. I zal er mijn voordeel mee doen.

Overigens allen bedankt voor de tips en adviezen die ik in korte tijd mocht ontvangen. Wie weet komen er nog meer reacties. Ik zie overigens wel dat cafetariahouders niet graag stagiaires willen. Als ik in loondienst wil werken ben ik helaas te oud.

Komt tijd komt raad denk ik maar.

Link naar reactie
  • 0

Beste Johan,

 

Wellicht is het in die cafetaria trant ook interessant om iets verder te kijken naar een single-food concept als een burgerbar, deze springen momenteel overal uit de grond en zitten bomvol. Na enkele jaren geleden voornamelijk in steden als Berlijn succesvol geweest te zijn hebben Amsterdam, Utrecht, Rotterdam etc. momenteel ook meerdere burgerbarren (verschillende eigenaren/concepten). Loopt als een trein -

 

Gr. Sieb.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Johan,

 

Misschien dat ik je nog ergens mee kan helpen.

Mijn ondernemingsplan is onlangs goedgekeurd bij de bank.

De verhuurder van het pand waar ik me wil vestigen, wil ook mijn ondernemingsplan.

Dit i.v.m meerdere gegadigden voor het pand.

 

Dus dat is punt 1 waarmee ik je misschien kan helpen.

 

Heb verder 7 jaar lang in de snackbar gewerkt en ga nu voor mezelf beginnen.

In het begin kan ik altijd stagaires gebruiken. Dus mochten mijn plannen doorgaan, ben je van harte welkom.

 

Met vriendelijke groet,

Willem

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.