• 0

In loondienst en vennoot in VOF - welke belasting betaal ik?

Geachte forumleden

 

Ik ben een 23 jarige student dat inkomsten heeft uit 2 baantjes;

- In loondienst

- en beperkt bevoegd vennoot van een VOF (ingeschreven bij KvK)

 

De situatie als vennoot is voor mij ietwat onduidelijk en daarvoor zou ik graag uw hulp willen. Het is namelijk als volgt; Ik sta ingeschreven als vennoot maar de VOF regelt alles om het werk heen, dus plek naartoe, met wie, betaling, loon etc etc, het enigste wat ik moet doen is het werk uitvoeren. Zoals gezegd ontvang ik het geld dus niet direct van klanten maar van de eigenlijke eigenaar van de VOF.

 

Maakt dit mij nu een ondernemer of blijf ik hierdoor een particulier? Dat is eigenlijk voor mij onduidelijk.

 

En hoe moet ik dit doen met belastingaangifte mocht ik qualificeren als ondernemer? Heb het zakelijke gedeelte van belastingdienst.nl beetje onderzocht maar die manier van belasting aangifte doen is voor mij niet toepasbaar

 

Hoop op een spoedig antwoord en hiervoor alvast mijn grote dank!

 

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik sta ingeschreven als vennoot maar de VOF regelt alles om het werk heen, dus plek naartoe, met wie, betaling, loon etc etc, het enigste wat ik moet doen is het werk uitvoeren. Zoals gezegd ontvang ik het geld dus niet direct van klanten maar van de eigenlijke eigenaar van de VOF.

 

Jij praat alsof je werknemer van de VOF bent, geen vennoot die mede-eigenaar is en een winstdeel krijgt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ben je er trouwens van bewust dat vennoten in een VOF hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de schulden van de VOF?

 

Omdat jij lijkt te denken dat er een “eigenlijke eigenaar” is, kan ik mij voorstellen dat je hier nooit bij stilgestaan hebt.

Hoeft natuurlijk niets aan de hand te zijn, maar het is dan toch wel fijn om redelijk op de hoogte te zijn van sommige zaken. Bijvoorbeeld afdracht van BTW, eventuele bankkredieten etc.

Ik zou wel als ik jou was kijken wat er nou precies staat in de VOF overeenkomst en hoe het zit met de boekhouding.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sterker, ik vind het best wel een alarmerend verhaal.

Ik ken je mede-vennoot annex 'de baas' natuurlijk niet, maar als de baas besluit om zijn belastingschulden bij jou neer te leggen door deze niet te betalen en in zijn bolide naar een ver buitenland te crossen, heb jij het nakijken.

 

Welke belastingen betaal je:

- vermoedelijk draagt de VOF omzetbelasting af. Als de VOF dat niet doet, kan de Belastingdienst bij elke vennoot langskomen om het alsnog te innen.

- wellicht heeft de VOF werknemers in loondienst (ik vermoed van niet). Dan draagt de VOF ook loonheffingen af. En als de VOF dat niet doet, je weet wel.

- jij krijgt een winstdeel. Dat winstdeel neem je mee in je aangifte inkomstenbelsting. Je betaalt er dan inkomstenbelasting over en bijdrage zorgverzekeringswet. Hoeveel dat is, is afhankelijk van je overige inkomen. Let op: het winstdeel wat in de VOF aan jou toegerekend wordt, hoeft zeker niet hetzelfde te zijn als wat er aan jou is uitgekeerd!

 

Heb het zakelijke gedeelte van belastingdienst.nl beetje onderzocht maar die manier van belasting aangifte doen is voor mij niet toepasbaar

Misschien kun je dat toelichten, want ik begrijp niet wat je bedoelt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.