• 0

Schenking en lening eenmanszaak

Situatie: Kind heeft van ouders geld geleend 100k voor eigen eenmanszaak.

Kind heeft nog meer dan 100k eigen woningschuld (hypotheek bij bank)

Ouders willen hun vordering wel schenken.

Kan kind eenvoudigweg beroep doen op eenmalig verruimde schenkingsvrijstelling (vereist besteden voor aflossen eigenwoningschuld) en in aangifte inkomstenbelasting de eigen woningschuld op 100k minder stellen en in de balans de schuld van 100k laten staan maar nu met de bank als schuldeiser?

De rente lening van ouders was aftrekbaar in de onderneming en voor ouders belastingvrij. De hypotheekrente aftrekbaar als eigenwoningrente.

Ouders kunnen de 100k daadwerkelijk storten, de hypotheek is met variabele rente met vrije mogelijkheid van aflossen en opnemen dus kan daadwerkelijk worden afgelost. Rente aan ouders is gelijk aan hypotheekrente dus ook variabel. Kort daarna wordt dan het bedrag weer opgenomen en de hypotheek voor 100k zakelijk geboekt en het resterende deel als eigenwoningschuld. De 100k gaat vervolgens terug naar ouders om de zakelijke lening af te lossen.

Doel is natuurlijk vrijstelling van schenkingsbelasting maar voldoe ik zo aan de voorwaarden? Ik meen eigen woningschuld af te lossen en mijn zakelijke lening te herfinancieren maar de fiscus ziet een ongewijzigde jaaropgave van de hypotheek en minder eigen woningschuld in aangifte inkomsten belasting.

Doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Doen?

 

Veel te ingewikkelde vraag. Een vraag die overigens weinig met ondernemen van doen heeft maar zich vooral in de privé-sfeer begeeft (schenkingsvrijstelling eigen woning is geen zakelijke maatregel) en we zijn hier nu eenmaal geen belastingadvies forum. Maar een fiscaal advies of een advies van een financieel planner zou hier niet misstaan.

 

Er zijn namelijk een heleboel factoren die bij deze afweging een rol spelen. Ook de toekomstplannen spelen hierbij namelijk een grote rol. Het kan zijn dat het fiscaal helemaal niet verstandig is om de eigenwoningschuld af te lossen. Maar daar isdus helemaal niets zinnigs over te zeggen op basis van deze informatie.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

[...]

Kort daarna wordt dan het bedrag weer opgenomen en de hypotheek voor 100k zakelijk geboekt en het resterende deel als eigenwoningschuld. De 100k gaat vervolgens terug naar ouders om de zakelijke lening af te lossen.

[...]

Creatief, maar ik denk dat je hier sowieso professioneel advies over moet inwinnen of zelfs een uitspraak van de belastingdienst voor moet vragen.

 

Overigens ben ik even gaan spitten en ik denk dat het inleggen van 100K in je hypotheek spaar/beleggingsdeel niet hetzelfde is als 100K aflossen:

Hypotheek 200K, beleggingsfonds 50K->150K->50K

Hypotheek 200K->100K->200K, beleggingsfonds 50K

 

In het eerste geval los je niks af, je hypotheek blijft 200K, dit is niet toegestaan en wordt niet gezien als schenking.

In het tweede geval neemt je hypotheek wel af, maar mag je niet de hypotheek weer uitbreiden, de 100K zal buiten HRA vallen, want niet annuitair & niet voor verbouwing/aanschaf woning.

 

Ik denk dat er een weeffout in je redenering zit.

Link naar reactie
  • 0

Nou geen ondernemersvraag? De lening van ouders zit toch in de onderneming?

Beleggingsdeel hypotheek heb ik niet.

 

De hypotheek is een hypotheek van denk 25 jaar geleden en in feite een rekeningcourant met variabele rente.

Financieele planning en zo is niet de vraag.

Vraag is of de fiscus de schenkingsvrijstelling zal weigeren als de hypotheek blijft bestaan maar een deel van de eigenwoningschuld gelijk aan de schenking naar de eenmanszaak verschuift.

De ouders verplichten immers om de schenking aan de woning te besteden?

In dat geval is de schade niet groot, de eenmanszaak is de schuld (en de rentelast) kwijt, de eigenwoningschuld blijft zoals die was (rente aftrekbaar) en de ondernemer moet prive 10% schenkingsrecht betalen m.a.w. het wordt een gewone schenking.

De clausule van de ouders is dan wel een probleem.....

Afhankelijk van tijdstip en grootte van toekomstige erfenis kan zelfs dat nog beter zijn dan 20% betalen, maar dat is de planning waar ik niet naar vroeg.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik dus bedoel te zeggen dat

1. De eenmanszaak zijn financiering van de ouders naar de hypotheekhouder, de bank verlegt.

2. De EIGEN WONING SCHULD wordt afgelost.

 

Het staat een ondernemer toch vrij een hypotheek op zijn woning te nemen en de schuld op de balans te zetten en de rente in de onderneming ten laste van de winst te brengen?

Link naar reactie
  • 0

...maar dat is de planning waar ik niet naar vroeg.

 

Wat je vroeg was:

Doen?

 

Je kunt niet van ons verwachten dat we op basis van deze beperkte informatie gaan zeggen of je iets moet doen of niet. Dus verwijzen wij door naar maatwerk. Aflossen van de eigenwoningschuld hoeft namelijk echt niet in het voordeel van de womingeigenaar te zijn - kan dat overigens wel zijn.

 

Het staat een ondernemer toch vrij een hypotheek op zijn woning te nemen en de schuld op de balans te zetten en de rente in de onderneming ten laste van de winst te brengen?

 

Maar dat is dus niet gebeurd. De leningen zijn er al en worden niet nieuw aangegaan. Het heeft er alle schijn van dat je de schenkingsvrijstelling wilt gebruiken om een zakelijk voordeel te behalen. En als dat al verstandig is dan zou ik dat niet zonder begeleiding doen.

 

Overigens is het schenktarief 10% over het meerdere van ca. € 25.000 (als je mog geen 41 bent). Dat zou neerkomen op zo'n € 7.500,00 en niet op de € 20.000 die jij in je hoofd hebt.

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Doel is natuurlijk vrijstelling van schenkingsbelasting maar voldoe ik zo aan de voorwaarden? Ik meen eigen woningschuld af te lossen en mijn zakelijke lening te herfinancieren maar de fiscus ziet een ongewijzigde jaaropgave van de hypotheek en minder eigen woningschuld in aangifte inkomsten belasting.

Misschien zie ik het te simpel, maar alle blabla ten spijt komt het er op neer dat je bij de bank geen nieuwe financiering neemt en er dus geen cent wordt afgelost. De vrijstelling bij schenking geldt voor aflossing en dat doe je niet tenzij je bij de bank 100k zakelijk weet te lenen. Vraag de belastingdienst maar naar de specifieke voorwaarden voor de schenkingsvrijstelling. (Die vraag heeft idd. niet met ondernemen te maken)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.