• 0

Aansprakelijkheidsverzekering als zelfstandige / freelancer

Ik heb een vraag.

 

Ik wil graag een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten, maar ik weet niet precies of ik nou particulier ben of een zakelijke AVB moet afsluiten.

 

Ik film bruiloften op locaties. Ik doe dit onder een bepaalde bedrijfsnaam, maar werk soms ook voor een ander bedrijf als 'freelancer'. Ik stuur dan een factuur onder mijn bedrijfsnaam. Ik kom vaak in kastelen en dure locaties en dergelijke, dus ik wil graag verzekerd zijn tegen schade aan het interieur daar bijvoorbeeld die ik maak met statief in mijn hand ofzo.

 

Welke van de 2 is op mij van toepassing? AVP of AVB?

Thanks.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
maar ik weet niet precies of ik nou particulier ben

 

Iedere IB ondernemer is ook particulier :)

Maar dat was je vraag uiteraard niet: jouw commerciële activiteiten zijn geen particuliere activiteiten, en de zaak- en letselschade als gevolg daarvan ook niet gedekt op een AVP

 

of een zakelijke AVB moet afsluiten.

 

Je kunt een zakelijke avb afsluiten voor je commerciële werkzaamheden

 

Het enige dat mogelijk belemmerend voor je werkt is als jij als ROW-er / freelancer niet ingeschreven bent bij de KvK: veel online aanbieders van AVB's vallen dan af, want die vereisen een KvK inschrijving met SBI/RBH codering werkzaamheden. Benader in dat geval je eigen adviseur of de partij waar je nu de AVP hebt lopen.

 

Welke van de 2 is op mij van toepassing? AVP of AVB?

 

Allebei uiteraard. Maar alleen de AVB biedt dekking voor de door jou genoemde risico's

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 2

Bedankt Norbert.

 

AVB wordt het dus.

Daarbij nog een vraag. Ik werk meestal samen met een andere cameraman, die ik als het ware 'inhuur'. Na afloop van de opdracht stuurt hij mij een factuur vanuit zijn eigen bedrijfsnaam.

Zijn wij op het moment van filmen nou onder mijn bedrijfsnaam bezig? Met andere woorden, volstaat het afsluiten van 1 AVB onder mijn bedrijf? Of zijn we op dat moment 2 'bedrijven' die met elkaar samenwerken en hebben we dus ieder apart een AVB nodig?

Link naar reactie
  • 0

Zijn wij op het moment van filmen nou onder mijn bedrijfsnaam bezig? Met andere woorden, volstaat het afsluiten van 1 AVB onder mijn bedrijf?

 

Een hele slimme vraag!

 

Voor jou / jouw risico:

Ja, jij bent de opdrachtnemer en daardoor ook de aansprakelijk te stellen partij bij onverhoopte schade. Jouw klant (opdrachtgever) heeft contractueel niets te maken met jouw onderaannemer. In dit geval volstaat het dus om 1 AVB te sluiten voor jouw bedrijf. (Zorg er dan wel voor dat onderaanneming ook is meeverzekerd of niet is uitgesloten)

 

Voor de onderaannemer zelf:

Nee, want de verzekeraar van de opdrachtnemer/ hoofdaannemer kan verhaal (regres) gaan plegen op de veroorzakende onderaannemer.

Daarnaast is zaak- en letselschade niet alleen contractuele aansprakelijkheid maar meestal ook wettelijke aansprakelijkheid op grond van art 6:162 BW (de onrechtmatige daad). Veroorzaakt de onderaannemer dus schade aan de opdrachtgever van de hoofdaannemer, of aan willekeurige derden, dan kunnen deze partijen de onderaannemer ook rechtstreeks aansprakelijk stellen

 

Kortom: de onderaannemer doet er verstandig aan ook te zorgen voor een eigen AVB. Is de onderaannemer alleen maar zakelijk actief voor of via de hoofdaannemer dan is het alternatief om uitdrukkelijk (met naam) als medeverzekerde op de polis van de hoofdaannemer opgenomen te worden. Dan is er in alle situaties dekking, en vindt er ook geen verhaal plaats door de verzekeraar van de hoofdaannemer (want die is immers dan ook de eigen verzekeraar)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.