• 0

Waar kies ik voor? - [BV structuur en aandelenverhoudingen]

Hoi,

 

Ik heb ondertussen meerdere notarissen gesproken, maar heb het gevoel dat ik wat mis. Ik heb ook ondertussen de antwoorden van Odeon en Joost Rietveld bestudeerd. Echter zijn de antwoorden niet gespitst op de constructie welk in gedachte heb.

 

ik wil graag een holding c.q. beheer structuur oprichten met 3 werkmaatschappijen met elk een bestuurder en of aandeelhouder. Aangezien ik de investeerder ben en degene van wie de ideeën en management komt wil ik graag zoveel mogelijk in eigen beheer houden. Weliswaar wil ik de mogelijkheden hebben zoals Joost Rietveld dit in een ander topic had aangehaald.

 

- managementfee vaststellen van;

- Ontslag;

- dividendbeleid bepalen;

- investeringen sturen;

 

Zoals ik het tot nu in gedachte heb is een Beheer b.v. (uitleg Odeon verschil tussen beheer en holding) waar ik 100% aandeelhouder van ben. 3 werkmaatschappijen met elk een individuele bestuurder en of aandeelhouder.

 

Ik heb het een en ander gelezen over een STAK om dit tussen de Beheer b.v. en de werkmaatschappijen te plaatsen. De meeste notarissen vertellen mij dat een STAK niet nodig is en een Beheer b.v. voldoende is?

 

Enkele vragen welk ik nog niet heb opgezocht:

-kunnen de bestuurders/aandeelhouders alle handelingen binnen hun eigen werkmaatschappij verrichten of zijn er beperkingen?

-Wordt ik als 100% aandeelhouder van de Beheer b.v. de UBO van alle werkmaatschappijen?

 

Graag zie ik adviezen m.b.t. het beste aanpak en belastingtechnisch tegemoet.

 

Alvast bedankt voor de moeite.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

M, welkom op HL.

 

Je wilt een beheersstructuur met BV's opzetten, ik neem aan dat je in die structuur ook activiteiten gaat ontplooien als ondernemer? Lijkt het je niet beter om in het begin de focus te leggen op die activiteiten, in plaats van op de beheersstructuur? Je kunt immers beter een goed lopende verkoop hebben zonder beheersstructuur, dan een prachtige beheersstructuur zonder verkoop.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Christine bedankt voor je reactie.

 

Met betrekking tot je antwoord zal er maar voor 1 werkmij nieuwe activiteiten ontplooid worden. De 2 andere werkmaatschappijen die verrichten al activeiten (Ltd.) welk ik wil gaan liquideren naar de twee nieuwe werkmaatschappijen. De 3 werkmaatschappijen wil ik overhevelen naar 3 familieleden en dat is de reden dat ik alles zo goed mogelijk geregeld wil hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag

 

Ik zag mijn naam voorbij komen dus ik reageer even ;)

 

Even samenvatten: je gaat een Beheer BV oprichten die 100% van jou wordt. Daaronder komen drie dochter BV's, waarvan 1 nieuw en 2 worden gevuld vanuit bestaande LTD's. Binnen de drie dochters komen familieleden als aandeelhouder en/of bestuurder. Correct?

 

Wat vragen van mij:

- hoeveel procent van de aandelen in de dochters gaat naar de familieleden?

- is het de bedoeling dat zij ook stemrecht krijgen en bestuurder worden?

- heb je er al rekening mee gehouden dat bij de overdracht van de ondernemingen in de LTD's naar de dochter BV's mogelijk belasting geheven kan worden?

 

Dan jouw vragen:

- managementfee vaststellen van;

- Ontslag;

- dividendbeleid bepalen;

- investeringen sturen;

 

Dit leg je vast in een aandeelhoudersovereenkomst. Daarbij kun je met de andere aandeelhouders dergelijke beslissingen naar de aandeelhoudersvergadering verleggen en daarbij afspreken welk % van de stemmen nodig is om een beslissing uit te voeren.

 

Ik heb het een en ander gelezen over een STAK om dit tussen de Beheer b.v. en de werkmaatschappijen te plaatsen. De meeste notarissen vertellen mij dat een STAK niet nodig is en een Beheer b.v. voldoende is?

 

Op basis van deze info lijkt een STAK mij overbodig. Maar met detailkennis van jouw casus kan het evenwel een optie zijn.

 

Enkele vragen welk ik nog niet heb opgezocht:

-kunnen de bestuurders/aandeelhouders alle handelingen binnen hun eigen werkmaatschappij verrichten of zijn er beperkingen?

-Wordt ik als 100% aandeelhouder van de Beheer b.v. de UBO van alle werkmaatschappijen?

 

1. er zijn een paar beperkingen in de meeste statuten te vinden. Die kun je echter sinds 2012 vrij inrichten zodat je ook zonder beperkingen kunt werken. Maar nogmaals, leg alles goed vast in een aandeelhoudersovereenkomst!

 

2. Jij bent inderdaad een van de UBO's maar de andere aandeelhouders dus ook.

 

Graag zie ik adviezen m.b.t. het beste aanpak en belastingtechnisch tegemoet.

 

Met alle respect maar dit moet je niet willen van forumadvies. Niemand kent de details en dus kan een gegeven advies wel eens compleet averechts werken. Dat nog los van vraagstukken die onbehandeld blijven of over het hoofd gezien worden. Dossierkennis is alles in dit soort trajecten.

 

Groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost, bedank voor je reactie.

 

Even samenvatten: je gaat een Beheer BV oprichten die 100% van jou wordt.

Daaronder komen drie dochter BV's, waarvan 1 nieuw en 2 worden gevuld vanuit bestaande LTD's.

Binnen de drie dochters komen familieleden als aandeelhouder en/of bestuurder. Correct?

 

Correct.

 

Jouw vragen:

- hoeveel procent van de aandelen in de dochters gaat naar de familieleden?

- is het de bedoeling dat zij ook stemrecht krijgen en bestuurder worden?

- heb je er al rekening mee gehouden dat bij de overdracht van de ondernemingen in de LTD's naar de dochter BV's mogelijk belasting geheven kan worden?

 

- Ik dacht aan 15% aandelen per familielied in elke dochter opdat ik dan 55% van de aandelen behoudt in elke dochter.

- Nee aandelen zonder stemrecht met recht op winst en vermogensbestanddelen. Ja dat ze bestuurder worden.

- Ja mede dankzij topics hier op HL en een eerdere reacties van jou (slotdividend).

 

Met alle respect maar dit moet je niet willen van forumadvies. Niemand kent de details en dus kan een gegeven advies wel eens compleet averechts werken. Dat nog los van vraagstukken die onbehandeld blijven of over het hoofd gezien worden. Dossierkennis is alles in dit soort trajecten.

 

Bedankt voor de heads up, had het niet zo bedoeld.

Correctie: Alle informatie is zeer welkom.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Christine,

 

Sterker nog, daar is HL niet voor. Je kunt van de leden van HL niet verlangen onder hun eigen duiven te schieten door hier gratis advies te geven waar anderen gewoon voor moeten betalen.

 

Zoals eerder vermeld niet zo bedoeld, uiteraard betaal ik graag voor advies op maat.

Zoals Joost dat eerder heeft verwoord dossierkennis is alles in dit soort trajecten. Ken jij of Joost iemand die zulks trajecten uitstekend kunnen begeleiden dan verneem ik dat graag.

Link naar reactie
  • 0

Ken jij of Joost iemand die zulks trajecten uitstekend kunnen begeleiden dan verneem ik dat graag.

 

Hier op HL zijn wel een paar leden actief die dat uitstekend kunnen - waaronder natuurlijk onze onvolprezen Joost zelf ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.