• 0

Latente management fee en VPB in de holding

Ik ben nieuwe op jullie forum en ben onder de indruk! Ik heb een actuele vraag, waarvan ik helaas helemaal niets bruikbaars heb kunnen vinden op HL of elders op het web:

Onze BV heeft met de aandeelhouders (2 holdings) afgesproken dat de betrokken bestuurders hun uren (management fee) bij de BV in rekening mogen brengen zodra het resultaat dat toelaat. Volgens het voorzichtigheidsbeginsel voer ik de verschuldigde bedragen op als verplichting, ten laste van het resultaat. De vraag is (na: mag dit en doe ik het goed?): hoe moet hiermee worden omgegaan in de holdings van de aandeelhouders? Ik stel me voor: zolang er niet betaald kan worden is de waarde van de deelneming 0 (want negatief EV) en dus geen VPB in de (2) holdings. Verder dat de management fees pas in de holdings VPB-belast worden wanneer ze aan de BV worden gefactureerd. Zit ik op het goede spoor?

De aandeelhouders werken overigens slechts zeer beperkt voor de BV, met gebruikelijk loon hoeft voorlopig geen rekening te worden gehouden.

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Als een persoon voor een BV werkt via een holding kan je niet zomaar afzien van managementfee.

Je hoeft het niet uit te keren, je kunt het ook als vordering opnemen uiteraard. Maar de DGA moet in de Holding wel zijn/haar loonheffing over het gebruikelijk loon afdragen.

En als geen sprake is van nevengeschiktheid of een controlerend belang waarmee het eigen ontslag als bestuurder in de AvA tegengehouden kan worden moet de Werkmij ook de sociale premies voor de verplicht sociaal verzekerde DGA's afdragen uiteraard

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Als een persoon voor een BV werkt via een holding kan je niet zomaar afzien van managementfee.

Je hoeft het niet uit te keren, je kunt het ook als vordering opnemen uiteraard. Maar de DGA moet in de Holding wel zijn/haar loonheffing over het gebruikelijk loon afdragen.

En zo'n vordering moet toch ook een basis hebben, en dat is de factuur. Ik vind de regeling dat de MF pas in rekening gebracht wordt als de middelen van de werkmaatschappij dat toelaten bijzonder ongelukkig en ook vanuit het oogpunt van de Wet op de Omzetbelasting niet juist. Dat (volledige) betaling pas geschiedt op het moment dat die middelen er zijn is natuurlijk een heel ander verhaal.

Ik adviseer dus met klem om de MF wel te factureren en bijvoorbeeld in ieder geval een deel (voor de betaling van de omzetbelasting en de loonheffingen) betaalbaar te stellen. Dan kunnen de kosten ook echt in de boekhouding verwerkt worden en het resultaat laten drukken. Er ontstaat dan een vordering die na verloop van tijd betaalbaar gesteld kan worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar