• 0

Wat als goede doelen steunen deel is van je businessplan?

Ik was op zoek naar statistieken die bewijzen of een product beter verkoopt als een deel van de opbrengst naar een goed doel gaat. Ik zie veel bedrijven dergelijke acties organiseren en zelf ben ik actief vrijwilliger bij een hulporganisatie. Bij mij wekt dat dus wel enige sympathie op om dat product dan voor één keer te testen.

 

Bij mijn zoektocht vond ik een Belgische telecomaanbieder die niet alleen een tijdelijke actie opzet, maar dit tot zijn businessplan heeft verheven! Ik sta erg sceptisch tegenover die idee. Geloven jullie er iets van?

 

http://www.ello-mobile.be/nl.aspx

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoveel personen, zoveel meningen, vermoed ik. Ik ben niet (meer) zo van goede doelen, nu ik weet (van mensen die er gewerkt hebben) dat er echt veel aan de strijkstok blijft hangen. Mijns inziens valt of staat het met de transparatie en de hoeveelheid sympathie dat men voor een (of meerdere) goed(e) doel(en) kan oproepen, dan kan de ene hand de andere wel wassen.

 

Loterijen zijn verplicht geld te werven voor goede doelen en toch is het laatst bekend geworden dat loterijen daar minder dan nu voor willen reserveren. Dan ga je toch vermoeden dat de prioriteiten anders liggen.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Net zoals een groen bedrijf en/of een maatschappelijk verantwoorde onderneming (MVO) werkt ook het ondersteunen van een goed doel pas echt, als dit niet gezien wordt als marketing tool, maar gedaan wordt uit overtuiging.

Als de overtuiging ontbreekt, zal het effect matig blijven.

Zoals Hans van den Bergh terecht opmerkt is men erg kritisch.

Als blijkt, dat het bedrijf wel kenbaar maakt dat ze een goed doel steunen, maar dat dit niet of nauwelijks gedaan wordt, dan zal het effect (zwaar) negatief zijn.

Daarnaast zal het goede doel en de aard van het bedrijf bij voorkeur iets met elkaar te maken moeten hebben.

 

Voorbeelden:

Een bedrijf dat Warchild steunt en ondertussen onderdelen maakt voor de wapenindustrie, zal niet geloofwaardig overkomen.

 

Een bedrijf, dat kinderspeelgoed maakt en instellingen steunt, die kinderarbeid tegengaan, kunnen hiermee zeker succes hebben.

 

Vanwege het strijkstok probleem zijn er steeds meer bedrijven, die zelf projecten opzetten. Doordat ze hierbij dan vaak het personeel betrekken, krijgen ze als spin off beter gemotiveerd personeel.

 

Zomaar wat gedachtekronkels

 

met een groet,

Hans Bertram

 

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.