• 0

Eenmanszaak, auto kopen of leasen voor privé gebruik?

Hallo,

 

Inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer na uren het internet afspeuren en kan ik niet echt mijn specifieke situatie vinden, vandaar mijn post hier:

 

Ik ben dit jaar een eenmanszaak gestart en heb in principe zelf zakelijk (nog) geen auto nodig, werk nl. vanuit huis.

Nu heeft mijn vriendin een nieuwe baan waarbij zij geen leasewagen meer heeft.

We moeten dus een auto gaan kopen voor vnl. privégebruik en voor mijn vriendin om naar haar nieuwe werk te rijden, waarvoor ze uiteraard een kilometervergoeding krijgt van haar werkgever.

Heeft het enig fiscaal voor voordeel als ik de auto ga kopen of leasen via mijn eenmanszaak ondanks het feit dat ik hem niet zakelijk ga gebruiken? Of is gewoon privé aanschaffen de enige echte optie?

 

Extra info:

Budget voor auto ongeveer € 5.000,- (wellicht youngtimer regeling interessant?)

Woon werkverkeer vriendin 20.000km per jaar

Prive gebruik 10.000km per jaar

 

Alvast bedankt voor het advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heeft het enig fiscaal voor voordeel als ik de auto ga kopen of leasen via mijn eenmanszaak ondanks het feit dat ik hem niet zakelijk ga gebruiken? Of is gewoon privé aanschaffen de enige echte optie?

 

Het is niet mogelijk om een auto voor je eenmanszaak te kopen en er dan alleen maar privé in te gaan rijden. Dat wordt dan gewoon een privé auto. Privé aanschaffen is in dat geval de enige optie.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Leasen op de eenmanszaak is wellicht dan nog de enige optie, maar waarschijnlijk in dit geval niet interessant..?

 

Nee, zie mijn eerdere reactie. Fiscaal gezien is dit gewoon een privé auto.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Om dat even in platte taal te stellen:

 

Ja, je kunt de auto zakelijk leasen, maar nee daar doet de fiscs niets mee.

Omdat je de auto niet zakelijk gebruikt (of niet voldoende) zal de fiscus de auto niet als zakelijk aanmerken en kun je dus niets met aftrek van kosten en BTW. Alle kosten en BTW voor deze auto zijn dan in feite privéopnames uit je onderneming en dus geen kosten of aftrekbare BTW.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.