• 0

Problemen met personeel door overname bedrijf

Beste allemaal,

 

Ik zal mezelf eerst even voorstellen en wat voorgeschiedenis geven.

 

Mijn vader heeft jarenlang een bedrijf gehad wat op het punt stond om failliet te gaan.

Er is nogal wat veranderd de afgelopen jaren in het bedrijf, en het bedrijf was sinds 2011 eigenlijk licht winstgevend, alleen door belastingschulden moest hij ermee stoppen.

Ik, een 26-jarige man en dus zoon van de eigenaar, was sinds 2011 werkzaam in zijn bedrijf en heb dus alles meegemaakt.

Ik heb in overleg met mijn vader om een eigen bv opgestart om het bedrijf geleidelijk te laten overvloeien.

Ik heb het huurcontract, klanten, telefoon, e-mail etc overgenomen.

 

Het probleem ligt nu bij het volgende punt: personeel.

Er bleek na verloop van tijd dat de 3 werknemers een loonvordering hebben op de bv van mijn vader, en nu geen contract willen tekenen bij mijn bv.

 

Ik heb hen verschillende voorstellen gedaan, en mijn laatste voorstel is bij 2 werknemers een bruto loonverhoging van 800 euro per maand en de loonvordering in een aantal jaar terug te betalen.

De andere werknemer heb ik ook aangeboden om de loonvordering terug te betalen in een aantal jaar, alleen wel een lager salaris aan te bieden aangezien hij van de functie algemeen directeur naar senior accountmanager gaat en dus ook de bijbehorende verantwoordelijkheden niet meer heeft.

 

Het probleem is nu dat zij niet willen tekenen, en in gesprek zijn met een advocaat.

Ik heb voor mijn gevoel alles heb gedaan voor ze, alleen kan ik ze niet dwingen te tekenen en nu verder moet kijken naar ander personeel.

 

Kan iemand mij iets vertellen over mijn positie indien dit voor een kantonrechter komt? Maw wat als je een bedrijf overneemt en het personeel accepteert het aanbod niet en eisen een ander aanbod wat ik niet zie zitten?

 

Groet,

Dintergold

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan iemand mij iets vertellen over mijn positie indien dit voor een kantonrechter komt? Maw wat als je een bedrijf overneemt en het personeel accepteert het aanbod niet en eisen een ander aanbod wat ik niet zie zitten?

 

Tja, zoals je de casus nu schetst heb je toch wel degelijk een potentieel probleem. De kern van het probleem zit hem in het volgende:

 

Ik heb het huurcontract, klanten, telefoon, e-mail etc overgenomen.

 

Dit wordt in het arbeidsrecht overgang van onderneming genoemd. Dit wordt behandeld in art. 7:663 BW behandeld:

 

Door de overgang van een onderneming gaan de rechten en verplichtingen die op dat tijdstip voor de werkgever in die onderneming voort vloeien uit een arbeidsovereenkomst tussen hem en een daar werkzame werknemer van rechtswege over op de verkrijger. Evenwel is die werkgever nog gedurende een jaar na de overgang naast de verkrijger hoofdelijk verbonden voor de nakoming van de verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst, die zijn ontstaan voor dat tijdstip.

 

Hier staat dat als een onderneming overgaat (wat feitelijk gebeurd is, zie jouw citaat dat ik aanhaal) dan gaat het personeel over van de oude werkgever naar de nieuwe werkgever (= verkrijger) met behoud van alle rechten en alle verplichtingen die het personeel op het moment van overgang had bij de oude werkgever. En daar heb je het dus mee te doen. En daar ontstaat nu dus ook jouw probleem.

 

Er bleek na verloop van tijd dat de 3 werknemers een loonvordering hebben op de bv van mijn vader, en nu geen contract willen tekenen bij mijn bv.

 

In principe valt er door hen niet zoveel te tekenen. Ze zijn gewoon in dienst van jouw BV, tenzij ze dat expliciet niet willen. Deze transfer weigeren zal leiden tot verwijtbare werkloosheid aangezien er bij de oude werkgever geen werk meer is. Maar de basisregel is dat deze werknemers gewoon bij jou in dienst zijn, er is immers een overgang van onderneming.

 

Ik heb hen verschillende voorstellen gedaan, en mijn laatste voorstel is bij 2 werknemers een bruto loonverhoging van 800 euro per maand en de loonvordering in een aantal jaar terug te betalen.

 

Als ik het goed begrijp hebben deze werknemers een loonvordering op de BV van jouw vader. Dat gaat om netto loon, over het bruto inkomen dat gewoon aangegeven is is reeds belasting afgedragen en daar is ook in de aangifte rekening mee gehouden. Nu stel jij voor om deze werknemers € 800,00 in de maand bruto meer te gaan betalen om de loonvordering af te lossen - het netto meer inkomen dient om de loonvordering te doen laten afnemen.

Dat is natuurlijk water naar de zee brengen. Feitelijk gaat het om een lening van de werknemers aan de BV van jouw vader. Als jouw BV de schuld van de BV van jouw vader over zou nemen, als vergoeding voor de overgang van de onderneming, zou je gewoon deze lening netto af kunnen lossen. Een bruto loonsverhoging van € 800,00 kost jou ca. € 1.000,00 (even met de natte vinger). Het levert de werknemer ca. € 500,00 op, wederom natte vinger. Dus het kost jou € 1.000,00 om € 500,00 in te lopen. Terwijl je ook € 500,00 zou kunnen betalen om net zoveel in te gaan lopen.

 

Is dit jouw eigen idee of wordt je hierin ondersteund door een adviseur?

 

De andere werknemer heb ik ook aangeboden om de loonvordering terug te betalen in een aantal jaar, alleen wel een lager salaris aan te bieden aangezien hij van de functie algemeen directeur naar senior accountmanager gaat en dus ook de bijbehorende verantwoordelijkheden niet meer heeft.

 

Even terug naar de overgang van onderneming. Deze werknemer is dus overgegaan naar jouw BV, met behoud van alle rechten en plichten. Een recht is dat de werknemer algemeen directeur is. Dat jij dat verandert kan, bijvoorbeeld omdat er op die functie geen ruimte is. Maar een nog veel groter recht is behoud van inkomen. Jij kunt dus niet zonder meer het inkomen van deze werknemer lager maken omdat zijn functie is vervallen.

 

Het probleem is nu dat zij niet willen tekenen, en in gesprek zijn met een advocaat.

 

Dat ze spreken met een advocaat is geen probleem. Dat zou jij ook moeten doen om te weten waar je staat en wat jouw rechten en plichten zijn. Bovendien kunnen advocaten onderling heel goed afstemmen om zonder emotie tot een overeenkomst te komen. Ik denk dat de gang naar een advocaat eerder gunstig zal uitpakken dan ongunstig.

 

Ik heb voor mijn gevoel alles heb gedaan voor ze, alleen kan ik ze niet dwingen te tekenen en nu verder moet kijken naar ander personeel.

 

Get help!

 

Ga naar een advocaat die jou kan adviseren en die weet waar jij staat. Voor je het weet heb je twee maal zoveel personeel in dienst als dat je nodig hebt. Dat jij voor je gevoel alles hebt gedaan wat je kunt doen is mooi. Maar je gevoel is jouw gevoel, maar nog altijd geldt: lex dura sed lex (de wet is hard maar het is de wet).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het reageren beide!

 

De 3 zijn momenteel nog niet in dienst bij mij, omdat ze geen contract willen tekenen.

De € 800 bruto loonsverhoging per maand dient overigens niet voor aflossing op de loonvordering,maar nu is hun salaris meer marktconform.

 

Momenteel zijn ze nog steeds in dienst van de bv van mijn vader, en ik huur hun in en betaal maandelijks een factuur aan de oude bv welke dus nog steeds bestaat.

 

Ik snap dat mijn positie niet sterk is in dit verhaal, maar ik wil graag met ze verder en zei willen niet tekenen.

Volgende week heb ik een gesprek met mijn advocaat, maar wil ook graag luisteren naar andere adviezen/meningen.

 

Groet,

Dintergold

 

Link naar reactie
  • 0

De 3 zijn momenteel nog niet in dienst bij mij, omdat ze geen contract willen tekenen.

 

Het tekenen van een arbeidsovereenkomst is absoluut geen enkele voorwaarde om ergens in dienst te zijn.

 

Momenteel zijn ze nog steeds in dienst van de bv van mijn vader, en ik huur hun in en betaal maandelijks een factuur aan de oude bv welke dus nog steeds bestaat.

 

Ik verwijs je nogmaals naar het wetsartikel:

Door de overgang van een onderneming gaan de rechten en verplichtingen die op dat tijdstip voor de werkgever in die onderneming voort vloeien uit een arbeidsovereenkomst tussen hem en een daar werkzame werknemer van rechtswege over op de verkrijger.

 

Dus door de overgang van de onderneming zijn de rechten en verplichtingen met betrekking van het personeel van de BV van jouw vader overgegaan op jouw BV. Dat jullie nou net doen alsof dat niet gebeurd is betekent in het geheel niet dat die rechten en verplichtingen niet zijn overgegaan of dat deze mensen niet bij jou in dienst zouden zijn.

 

Ik snap dat mijn positie niet sterk is in dit verhaal, maar ik wil graag met ze verder en zei willen niet tekenen.

 

Je bent al met ze verder gegaan, deze werknemers zijn gewoon in jouw dienst. Je maakt het veel te moeilijk voor jezelf. Vandaar dat ik al aangaf: get help.

 

Volgende week heb ik een gesprek met mijn advocaat, maar wil ook graag luisteren naar andere adviezen/meningen.

 

Heel verstandig. Ik adviseer je volledige openheid van zaken te geven want er is nogal wat repareerwerk te doen.

 

Houd je ons op de hoogte?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al aangaf is er dus een loonvordering. Deze is in de loop van 10(!) jaar ontstaan en daardoor van zo'n grootte dat ik deze niet in een korte tijd kan aflossen. Zelf zit ik aan een aflossing over een periode van 5/10 jaar te denken. Staan de werknemers in hun recht om snellere aflossing te eisen? Dit is financieel niet mogelijk en zou het einde van de onderneming kunnen betekenen en dus ook voor hun baan.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Zoals ik al aangaf is er dus een loonvordering. Deze is in de loop van 10(!) jaar ontstaan en daardoor van zo'n grootte dat ik deze niet in een korte tijd kan aflossen. Zelf zit ik aan een aflossing over een periode van 5/10 jaar te denken. Staan de werknemers in hun recht om snellere aflossing te eisen? Dit is financieel niet mogelijk en zou het einde van de onderneming kunnen betekenen en dus ook voor hun baan.

Loon is verschuldigd uiterlijk aan het einde van de periode waarop het loon betrekking heeft. Als de vordering er echt is, zal de rechter die ook desgevraagd, toewijzen en dan moet er direct betaald worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.