Aanbevolen berichten

Voor de research van een documentaire voor de publieke omroep ben ik op zoek naar ondernemers die bijna tegen een faillissement aanlopen in de omgeving van Rotterdam. De film gaat over het proces waar je als ondernemer doorheen gaat als je na jaren geïnvesteerd te hebben en een mooi bedrijf hebt opgebouwd failliet gaat, iets wat in deze tijd helaas te vaak gebeurt. Gedurende aan langere periode volgen wij een aantal mensen die door dit proces gaan, niet alleen de moeilijke tijd maar ook hoe er weer toegegroeid wordt naar een nieuw begin..

Voor meer informatie of als u uw verhaal wilt delen kunt u contact met mij opnemen:

Manon van der Sluijs

dersluys@hotmail.com

06-52667414

iets wat in deze tijd helaas te vaak gebeurt.

Faillissementen hoeven niet slecht te zijn. Wel voor de ondernemer in kwestie, maar niet voor de economie als geheel. Ondernemen is risico nemen, en dat betekent dat je een eindige kans op mislukking hebt. Zoals coureur Mario Andretti zei: "als je je auto geheel onder controle hebt dan ga je niet hard genoeg". Als er geen faillissementen zijn, dan zijn ondernemers niet ondernemend genoeg.

Het is heel jammer dat in ons land zo negatief gedacht wordt over ondernemers die risico nemen en dus wel 's failliet gaan.

Dat 'helaas' kan ook empathie zijn met de ondernemer die in de achtbaan van het faillissement is beland en nu mag overwegen om lief en vooral ook veel leed te delen met documentairemakers. Het is goed als een aantal mensen gevolgd worden in dit traject, om eens te laten zien wat het doet met je familie, met je gezondheid en met je sociale leven. Maar ik kan me van elke individuele failloso voorstellen dat-ie niet wil dat de wereld meekijkt. Het voelt immers als een massive fail, ook al is het de schuld van de hele wereld en niet jezelf.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Faillissementen hoeven niet slecht te zijn. Wel voor de ondernemer in kwestie, maar niet voor de economie als geheel. Ondernemen is risico nemen, en dat betekent dat je een eindige kans op mislukking hebt. Zoals coureur Mario Andretti zei: "als je je auto geheel onder controle hebt dan ga je niet hard genoeg". Als er geen faillissementen zijn, dan zijn ondernemers niet ondernemend genoeg.

Het is heel jammer dat in ons land zo negatief gedacht wordt over ondernemers die risico nemen en dus wel 's failliet gaan.

In Nederland lijkt het inderdaad een taboe, terwijl je in de VS niet serieus genomen wordt als je niet minstens een paar keer failliet bent gegaan. Ik geef toch de voorkeur aan de Nederlandse mores. Je vergeet immers dat niet alleen de ondernemer in kwestie door het faillissement geraakt wordt, maar niet zelden ook zijn zakenpartners/afnemers/leveranciers/hypotheekverstrekkers etc. Overigens lijkt het me de economie geen goed doen als er overal ondernemingen uit de grond schieten als die vervolgens 'helaas' weer failliet gaan. Had Senna trouwens niet eenzelfde soort filosofie over racen als Andretti...?

Ik ben in ieder geval benieuwd naar de documentaire, denk dat je een paar mooie portretten kunt maken waar menig ondernemer zich in terug kan zien.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar