• 0

Gevolgen faillissement Holding BV?

Beste,

 

Ik heb een holding en deze bezit 51% van de aandelen van een bedrijf en 50% van de aandelen van een andere bedrijf.

Vanuit mijn holding factureerde ik mijn freelance activiteiten versus andere klanten (vaste inkomsten).

 

Nu de laatste maanden heb ik geen opdrachten meer om uit mijn holding te factureren en een medewerkster, bij mij op de holding in dienst, heeft een faillissement verzoek ingediend omdat ik 2 maanden salaris schuldig ben.

 

Zaak komt aankomende dinsdag voor de rechter.

 

Zou ik de rechter kunnen vragen om het failliessement van een week uit te stellen (dan zou ik het geld wel kunnen halen)?

Mocht het faillissement uitgesproken zijn wat kan ik doen om die andere 2 bedijven te redden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt bij de rechtbank surseance van betaling vragen. Dat verzoek moet door een advocaat worden ingediend.

Als dinsdag de zitting is ben je er wel lekker op tijd mee...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Advies 1: Neem als de vliegende bliksem contact op met een advocaat die thuis is in insolventierecht.

 

Advies 2: Rechters spreken niet voor de lol faillissementen uit. Als jij een goed verhaal hebt, je kunt volgende week betalen, gebeurt het dat de rechter de zaak aanhoudt. Ik heb dit meerdere malen zien gebeuren, in één casus wel tot drie keer. Dat zal bij jou niet gebeuren omdat het om een loonvordering gaat, maar het kan heel goed zijn dat je twee weken krijgt om alsnog te betalen. Maar... realiseer je terdege dat de rechter een mens is en dus onvoorspelbaar - de rechter kan met één hamerklop de vennootschap in staat van faillissement verklaren, ook al is jouw verhaal nog zo goed. Vandaar advies 3.

 

Advies 3: Volg advies 1 op en ga niet zelf lopen dokteren. Voor je het weet ben je alles kwijt.

 

En als je het vege lijf van je holding hebt kunnen redden, reorganiseer dan! Een holding is er niet voor om freelance activiteiten vanuit te factureren of personeel in dienst te nemen. Een holding dient alleen om aandelen te houden, pensioen op te bouwen en voor een dienstverband met de dga. Jouw casus toont eens te meer aan wat de risico's zijn als je andere activiteiten in jouw holding onderneemt dan die drie zaken. Voor je het weet heb je helemaal niets meer en worden twee vennootschappen geconfronteerd met een onvoorspelbare situatie.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis, dank voor het advies en reorganisatie ben ik zeker hoe dasn ook van plan.

 

Maar mocht het faillissement uitgesproken zijn, wat gebeurd er met de andere 2 bedrijven of wat kan er gedaan worden om deze te redden?

 

PS Heb vandaag om 13 uur een afspraak met een advocaat.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hoi Dennis, dank voor het advies en reorganisatie ben ik zeker hoe dasn ook van plan.

 

Maar mocht het faillissement uitgesproken zijn, wat gebeurd er met de andere 2 bedrijven of wat kan er gedaan worden om deze te redden?

Dat bepaalt de curator. Die deelnemingen behoren dan tenslotte tot de faillissementsboedel, dus de curator zal die deelnemingen te gelde moeten maken.

Link naar reactie
  • 0

Zitting is 1 week opgeschort... zal nu er alles aan moeten doen om deze week te kunnen betalen en inderdaad reorganiseren.

 

Coulance van de eisende partij (werknemer)?

 

Ik hoop dat je de werknemer in dezen niets verwijt. Het enige wat deze doet is de faillissementsuitkering van het UWV veilig stellen (het UWV betaalt tot drie maanden achterstallig loon uit). Hierdoor is het noodzakelijk om snel te schakelen.

 

Nu de laatste maanden heb ik geen opdrachten meer om uit mijn holding te factureren en een medewerkster, bij mij op de holding in dienst, heeft een faillissement verzoek ingediend omdat ik 2 maanden salaris schuldig ben.

 

Het zou natuurlijk geweldig zijn als je de betalingsachterstand weg kunt werken. Maar hoe ga je dat doen met de komende loonbetalingen? Als er geen liquiditeitsstroom komt zit je over twee maanden in hetzelfde parket. En deze werkneemster, die blijkbaar goed geadviseerd wordt, zal niet zomaar een dienstverband met een andere vennootschap aangaan - het belang bij de huidige werkgever om faillissement te voorkomen is te groot, bij een nieuwe vennootschap als werkgever zal dat belang een stuk kleiner zijn. Je moet dus op zoek naar een structurele oplossing.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Coulance van de eisende partij inderdaad... denk meer omdat medewerker krijgt eerder het geld als ik in de volgende week betaal dan een procedure bij de UWV starten.

 

Ik verwijt niets aan de medewerker, ben destijds verkeerd geadviseerd en ben bezig met een nieuwe accountantskantoor.

Met de medewerker is er een samenstellingsovereenkost gesloten 1,5 maand geleden om het contract per 1 mei te beëindigen, ik ben nu nog 2 maanden salaris en vakantie geld schuldig.

 

Heb sinds 15 April weer een 32 uur freelance contract, heb sinds 1 mei een goedkoper kantoor en opslag ruimte voor een van de 2 werkmatschappijen... mocht ik dit overleven dan zal ik weer op het juiste pad terecht komen en liquiditeits problemen zullen ook verleden tijd zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.