Ga naar inhoud

Hoe enquête houden voor marktonderzoek

Geplaatst:

de Patrick

Ik zou voor ik een product lanceer en de nodige investeringen doe, graag een enquête houden bij potentiële afnemers, zoals supermarkten. Informatie die ik graag zou hebben, is bv. bestelvolumes en prijzen bij concurrenten, hoe ze de toekomst van een bepaalde productcategorie inschatten (of ze dit willen blijven aanbieden), enz.

 

Ik vrees echter dat ze die informatie niet zomaar zullen geven, laat staan aan iemand die nog geen productiecapaciteit heeft. Heeft iemand hier ervaring daarmee?

Featured Replies

Geplaatst:

HHB

Het rondsturen van een enquête lijkt mij kansloos.

Het vinden van de juiste markt info is lastig (deze info moet ook nog betrouwbaar zijn).

In het kort komt het er op neer, dat dit of veel tijd & energie kost, of veel geld en soms beide.

 

Zelf een onderzoek doen (verkoopprijzen van vergelijkbare producten; inschatten van de marge; steekproef meting doen hoeveel van het vergelijkbare product in een uur verkocht wordt enz.) kan je enig inzicht geven

 

suc7

Hans Bertram

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Geplaatst:

TwaBla

Ik vrees echter dat ze die informatie niet zomaar zullen geven, laat staan aan iemand die nog geen productiecapaciteit heeft. Heeft iemand hier ervaring daarmee?

 

Yep, ervaring mee. Yep, die info geven ze niet zomaar weg en zeker niet via een enquete. Je zal de stoute schoenen moeten aantrekken en netwerken. Marktkennis zit overal. Bij leveranciers van ingrediënten, bij producenten, bij distributeurs, bij verpakkers, bij marktvorsers, in het buitenland. Zoeken, bellen, beurzen en congressen af, netwerken!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 5 weeks later...
Geplaatst:

de Patrick

  • Auteur

Heb de filiaalhouder van een supermarkt aangesproken en die wilde mij wel wat info kwijt over verkoopaantallen en productpositioneringen. Over de inkoopprijzen kon hij me niets zeggen. Dat zit bij de centrale aankoopdienst en die bepalen in erg grote mate het assortiment voor ieder filiaal (op basis van winkelconcept).

 

Dat geeft me wel een eerste inschatting van de productievolumes die nodig zouden zijn. Al blijft het bij de opstart natuurlijk een risico.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.