• 0

Wat voor effecten hebben externe factoren op een webshop

Goede avond,

 

Na al enkele jaren op dit forum heel erg veel gelezen te hebben wordt het nu tijd om ook eens een vraag te stellen en actief op andere topics te reageren.

 

Eind 2012 heb ik een webshop opgestart samen met mijn compagnon. Wij zijn in 2013 enorm gegroeid en hebben zo een omzet van 2 miljoen ex. btw. behaald. De groei zit er lekker in en wij verwachten met de webshop ongeveer 3,5 miljoen om te zetten dit jaar.

 

Alleen heb ik sinds het lekkere weer van afgelopen weekend gemerkt dat dit enorm van invloed kan zijn op de omzet. Logisch natuurlijk, en dat had ik ook wel verwacht, maar ik heb helaas geen referentie. Ik kan het slecht vergelijken met vorig jaar omdat we toen veel geïnvesteerd hebben. Dus mijn vraag; zijn er Nederlandse onderzoeken gedaan naar externe factoren op een webshop? En wat merken jullie hiervan?

Dan heb ik het dus bijvoorbeeld over:

- Warm weer

- WK voetbal

- Feestdagen

- etc. etc.

 

Uiteraard is dit natuurlijk niet voor iedere webshop hetzelfde, dat snap ik. Maar ik denk dat er over het algemeen wel een trend te ontdekken valt, toch? ;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessante vraag. Als het weer je binnen houdt zit je eerder achter de PC en kom je eerder tot een online aankoop. Voor een flink deel zal dat een tijdelijk effect zijn. Iemand die een telefoon nodig heeft zal de aankoop niet snel doen bij mooi weer omdat hij dan buiten is maar hij zal de aankoop even uitstellen. Voor sommige producten is er vrijwel zeker een enorme correlatie. Als het meerdere dagen vriest wil men schaatsen kopen of slijpen en als het meerdere weken slecht weer is, op vakantie naar de zon.

 

Las nog niet zo lang geleden dat je ook je online advertising weer afhankelijk kan instellen met een tool. Dus dan zou je bij zon in Breda (waar ik woon) minder adverteren of minder bieden en bij de motregen op het zelfde moment in Leeuwarden juist meer.

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn belangrijkste website (geen webshop, maar informatief) merk ik inderdaad behoorlijke seizoen-, weer- en evenementsinvloeden. In het algemeen kun je er vanuit gaan dat je minder bezoekers hebt wanneer er minder mensen achter de pc, laptop of tablet zitten (logisch toch). Mooi weer, weekend, feestdag, vakantie, wk, songfestival, etc. Ik zie ze allemaal terug in m'n statistieken. In mijn geval kan het aantal bezoekers als gevolg hiervan makkelijk halveren of verdubbelen.

 

Omgekeerd zie ik het effect ook bij bv. slecht weer en opvallend genoeg zie ik ook een inhaal-effect. Na een feestdag en vakantie is het vaak drukker dan op een vergelijkbare reguliere dag. Daarnaast zie ik ook effecten van actualiteiten wanneer bepaalde onderwerpen meer of minder in de belangstelling staan.

 

Link naar reactie
  • 0

same here.

Als het mooi weer is, zie ik de bezoekersaantallen (en de bestellingen) zo naar beneden vallen.

Maar zoals gezegd, als je alles bij mekaar optelt, zal dit niet veel uitmaken. Want zodra bv. dat mooie weer draait, komen de "uitgestelde bestellingen" alsnog binnen.

Dus op het einde van de rit komt dit overeen uit.

*joking mode* Dus de opwarming van de aarde gaat ons webwinkeliers veel geld kosten, als het nooit nog slecht weer wordt"

Link naar reactie
  • 0

Heb nog een aanvulling op de vorige opmerkingen.

Ik heb gemerkt, dat bij mooi weer de reacties & bestellingen via PC, laptop sterk afnemen.

Tot mijn genoegen blijven de bezoekers met een tablet praktisch gelijk en stijgen de reacties via smartphones.

 

Ik kan niet zeggen, dat het totaal aantal bezoekers onafhankelijk is van het weer, maar ik zie geen dramatische afname.

 

Waarschijnlijk is de afhankelijkheid van het weer ook sterk gebonden aan wat er aangeboden wordt en van de toegankelijkheid met verschillende devices.

 

Hans Bertram

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.