• 0

Verantwoordelijkheid Inbreng derden bij oprichting BV

Ik ben voornemens om te participeren in een op te richten BV. Twee aandeelhouders uit een andere BV nemen hier ook aan deel en willen hun aandeel inbrengen over de gemaakte kosten (conceptontwikkeling, voorfinanciering, etc.) om tot de oprichting van de BV te komen. Klopt het dat:

 

- Ik bij faillissement van de BV als DGA verantwoordelijk ben voor de eventueel nog openstaande kosten?;

- Ik bij het verlaten van de BV een aandeel van de door de twee andere aandeelhouders aan de BV dien terug te betalen?;

- Ik bij faillissement van de BV ten allen tijde verantwoordelijk ben voor de nog te betalen kosten van de BV?.

 

G/JK

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of ik begrijp je vragen niet goed, of je hebt het concept 'BV' niet zo goed in de vingers. In het laatste geval raad ik je met klem aan om hierbij professionele hulp in te schakelen.

 

Een BV is juist (onder meer) bedoeld om privé-aansprakelijkheid zoveel mogelijk buiten de deur te houden. Als bestuurder ben je in beginsel slechts in geval van onbehoorlijk bestuur in privé aansprakelijk. Dat kan anders liggen voor nog openstaande kosten van vóór de oprichting van de BV.

 

Het 'verlaten' van een BV bestaat doorgaans uit het verkopen van de aandelen aan de hoogste bieder, met inachtneming van eventuele regels daarover in de statuten of aandeelhoudersovereenkomst (aanbiedingsplicht, etc.). Als niemand de aandelen wil kopen, blijf je ermee zitten. Maar bijbetalen om ervan af te komen is doorgaans niet de bedoeling, al kan het natuurlijk zijn dat je nog schulden hebt aan de vennootschap of je mede-aandeelhouders, die je wellicht op dat moment moet aflossen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.