• 0

Vraag: btw op vracht 6% of 21%?

Hallo allemaal, ik heb een (hopelijk simpele) vraag waar ik helaas geen duidelijk antwoord op kan vinden. Momenteel verkopen wij online een groot aantal tuin- en buitenartikelen. Dit zijn overwegend artikelen met 21% btw, maar er zitten ook een aantal artikelen bij zoals planten en zaden die waar 6% btw voor geldt.

 

Nu wordt ruim 90% van de bestellingen verzonden via koeriersdienst of via de post, en waar mogelijk ook door onszelf. Nou heb ik ooit, voor dat we die 6% btw producten in ons assortiment hadden, gehoord dat wanneer een bepaald deel van een zending uit 6% btw-producten bestaat, er voor de verzendkosten ook 6% btw moet worden gerekend. Als ik dit opzoek via een zoekmachine (google/bing) kom ik veel tegenstrijdige berichten tegen. Kan iemand mij vertellen hoe dit precies zit?

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die had ik inderdaad ook reeds gevonden maar het beantword de vraag niet voledig. vooral deze volgende zin roept vragen op:

 

"bij gecombineerde diensten worden de verzendkosten belast naar rato van het hoogste BTW-tarief dat in de bestelling meegaat. Dus in dit geval tegen 19% BTW." (nu 21% natuurlijk)

 

Is het zo dat het hoogste btw bedrag qua waarde leidinggevend is, is het hoogste percentage leidinggevend of de hoogste productwaarde?

 

Voorbeeld:

Iemand bestelt graszaad en een bladhark.

Graszaad €100,- excl btw. €6.- (6%)

Bladhark €30,- excl btw. 6.30 (21%)

Verzendkosten: €10,- excl

 

Reken ik nu 60ct btw of €2,10?

Link naar reactie
  • 0

Als de ondernemer goederen levert en hij ook degene is die zich verbonden heeft de goederen bij de klant te bezorgen, is voor wat de bezorging betreft sprake van een bij komende prestatie die op gaat in de levering van de goederen. Bij levering van goederen tegen verschillende btw-tarieven moeten de kosten naar verhouding van de vergoedingen exclusief de bezorgkosten worden toegerekend aan die goederen.

 

Aldus de staatssecretaris. Dus niet het hoogste tarief, maar het gemiddelde berekenen op basis van de omzetverhouding. Voor apothekers geldt daarop trouwens een uitzondering. Wellicht leuk om eens te proberen om dat op basis van het gelijkheidsbeginsel ook naar andere branches door te trekken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.