• 0

Levering goederen aan niet-EU vennootschap met EU adres

Ik krijg een order van een Afrikaans vennootschap die mij netjes via de bank gaat betalen. Klant heeft alles op orde (BTW nr, bank rekening op naam van vennootschap). Klant wilt de goederen echter in België geleverd hebben.

 

Moet ik BTW in rekening brengen voor deze klant? Als dat niet het geval is, zit ik wel safe genoeg als ik kan aantonen dat ze aan een adres in België zijn geleverd en de klant heeft betaald?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klant is een afrikaanse firma, zonder EU BTW nummer, maar gaf mij een belgisch leveringsadres.

 

Het zou dus net zo goed kunnen zijn dat het een Belg is die geen BTW wil betalen en daarom een Afrikaans firma heeft opgericht en op naam van die firma BTW-vrij wil inkopen. Dat weet ik niet en kan ik niet checken. Ik zie wel dat het een legitieme Afrikaanse firma is.

Link naar reactie
  • 0

Maakt geen fluit uit.

 

Als je naar buiten de EU exporteert mag je 0% rekenen. Binnen de EU mag je het soms verleggen met een geldig EU btw nummer.

 

Je levert naar een EU land maar klant heeft geen geldig btw nummer, je levert dus met 6% of 21% btw.

Link naar reactie
  • 0

Het zou best kunnen dat het naar een transporteur in Belgie gaat. Dan moet ik dus om een uitvoerbewijs vragen. Die kunnen ze mij waarschijnlijk pas geven, wanneer de goederen de EU hebben verlaten, correct?

 

Moet ik in dit geval eerst BTW rekenen en deze vergoeden nadat ik een uitvoerbewijs van ze heb gekregen? Of hoef ik helemaal geen BTW te verrekenen?

Link naar reactie
  • 0

Het is bij mij een paar keer voorgekomen.

 

Ik factureer zonder BTW want de goederen gaan Nederland verlaten.

Als je daarnaast nog een uitvoerbewijs krijgt (enkele weken nadat de zending weg is) dan kan je deze gewoon bij je administratie doen als bewijs mocht je ooit een controle krijgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.