• 0

Als zzper aan de slag in buitenland/fiscale consequenties

Mijn situatie is als volgt:

 

Eind 2013 naar Zwitserland zurich gemigreerd om aldaar in loondienst te gaan voor 5 maanden maar dat is vorige week met zes maanden verlengd dus heb besloten om me uit te schrijven bij de Nederlandse gemeente.

 

Naast mijn inkomen uit loondienst verdien ik nog onder mijn naam als zzper welke ik in 2013 ook voerde vanuit nederland. Echter verricht ik al het werk vanuit het buitenland en heb ik eigenlijk niets meer met Nederland te maken waardoor het mij lijkt dat ik iets niet helemaal juist heb gedaan... De facturen heb ik ontvangen op mijn Nederlandse rekening.

 

Ik vraag mij wel af wat de (fiscale) consequenties hiervan zijn. Ik vermoed dat ik de bedragen verdiend als zzper moet opgeven hier bij de lokale autoriteiten en er belasting over moet afdragen (ondanks dat het via een Nederlandse rekening gebeurd?) en zodoende er ook geen NL BTW/verlegde btw naar EU klanten over geheven hoeft te worden? Dien ik tevens mijn onderneming te staken?

 

Klopt mijn veronderstelling? En zo ja hoe dien ik dit aan te geven in mijn "emigratie afgifte" 2014?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Henry, in 2015 doe je aangifte over 2014 met een M-biljet. Je geeft daarop al je inkomen op. Je kunt daarin gebruik maken van de aftrek voorkoming dubbele belasting.

Het maakt niet uit dat je inkomen op een Nederlandse rekening is gestort. Of je je onderneming stop moet zetten, kan ik je niet zeggen. Neem daarvoor even contact op met de KvK.

 

Met vriendelijke groet,

Nick

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Die geef je op in het M-biljet. We vragen namelijk om je wereldinkomen. Dan krijg je te maken met de voorkoming van dubbele belasting. Wat je met het inkomen in Zwitserland moet doen, weet ik niet. Informeer daarvoor bij de Zwitserse belastingdienst.

 

Met vriendelijke groet,

Nick

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb een vraag die hier aan gerelateerd is. Een reisorganisatie heeft mij gevraagd als freelancer aan de slag te gaan op locatie. Het betreft in eerste instantie een periode van 3 weken in India en een periode van 3 weken in Argentinië. Het is de bedoeling dit uit te breiden in de toekomst.

 

De reisorganisatie is gevestigd in de VS, mijn werkzaamheden vinden plaats in India en Argentinie en ik ben woonachtig in Nederland. Wat zijn hiervan de gevolgen voor zowel inkomstenbelasting als BTW?

 

Met vriendelijke groet,

Paul

Link naar reactie
  • 0

Dit soort vragen zullen in de toekomst steeds vaker voorkomen. De vraag is simpel, maar de uitleg complex, omdat je te maken krijgt met twee overheden (of meer).

Het antwoord van de Belastingdienst is niet volledig. Schakel een adviseur in, bij voorkeur iemand in de grensstreek, die vaker met dit bijltje hakt voor gevallen Nederland/Belgie en Nederland/Duitsland.

Onlangs heb ik een presentatie van de Belastingdienst bijgewoond over de toekomst en het vervagen van grenzen. Helaas wisten zij mij geen antwoord te geven op mijn vraag over ZZP-nomaden die geen vaste verblijfplaats (meer) hebben. We moeten het doen met de verdragen die we hebben, waarbij de nadruk ligt op waar iemand woont of het bedrijf gevestigd is. Maar hoe zit het als de technicus in Nederland woont, de commerciele man in Duitsland woont en zij zich digitaal richten op de Franse markt met een digitaal product? Waar is dit bedrijf gevestigd? En als Frans nu Europees wordt?

Voor de BTW gelden weer andere regels. Om het gemakkelijker te maken....

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Barbara.

 

Als ik de vragen op http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/ beantwoord, dan komt eruit dat ik alleen inkomstenbelasting dien af te dragen in het land waar het bedrijf waar ik diensten aan verleen, is gevestigd. Dat zou in mijn geval de VS zijn, ook al vinden de werkzaamheden in India / Argentinie plaats. De factuur dient tevens geen Nederlandse BTW te bevatten.

 

Toch vertrouw ik dit nog niet helemaal...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.