• 0

lening verstrekken als eenmanszaak

Mijn man heeft een investering op het oog en zoekt daarvoor financiering. Dat blijkt heel lastig in de huidige markt. Nu heb ik wel geld zitten in mijn eenmanszaak. Dat zou ik op kunnen nemen als privéopname zodat mijn man het kan gebruiken. Nu vroeg hij zich af of ik als eenmanszaak ook een lening uit kan schrijven aan hem, die hij vervolgens in een aantal jaren aflost. Is dat een optie of nodeloos ingewikkeld?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ok, dan kunnen jullie als echtelieden wel geld lenen aan elkaar, maar via jouw eenmanszaak zal de fiscus wellicht niet accepteren. Tot de bedrijfsdoelstelling van je eenmanszaak hoort namelijk niet het verstrekken van financieringen.

 

Imho, blijft het dan gewoon een privé opname door jou gevolgd door een lening in privé aan hem.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

tbs! tbs! tbs!

Kijk, die alarmbel functioneert prima.

 

Niet om je bang te maken, maar voor de volledigheid: als het bedrijf van je man geld leent, betaalt hij rente, die kan hij aftrekken als kosten.

 

De rente is bij jou echter belast in box 1 (da's dezelfde box waar ook je winst in belast is).

Als jij heel veel winst maakt en je man heel weinig, is het dus mogelijk dat jij meer belasting betaalt over de rente dan je man er mee bespaart.

 

KOrt samengevat: zorg dat je het correct aangeeft.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Een onderhandse lening overeenkomst volstaat.

Hierin moeten de beide partijen goed gedefinieerd zijn.

Het te lenen bedrag dient vermeld te worden en de aflossingsmethodiek (lineair, annuïteit, ineens)

De verschuldigde rente dien een zakelijke rente te zijn.

Daarnaast dient het document rechtsgeldig gedateerd en getekend te zijn.

 

Voor details zie bijvoorbeeld hier.

 

Naast de betaalde / ontvangen rente dient ook de schuld resp. de vordering opgegeven te worden.

 

suc7

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Marcel, hoe geef ik een lening aan mijn man correct aan?

 

Ik zou het zeker zakelijk houden, met schriftelijke stukken en handtekeningen en dergelijke.

Waar ik op doelde was correct aangeven in je aangifte inkomstenbelasting. Je bent ondernemer, dus je vult gegevens in onder het kopje 'winst uit onderneming'. (of je laat dat doen). Deze lening valt niet onder je onderneming maar onder het kopje 'resultaat uit overige werkzaamheden'. Wellicht biedt de site van De Belastingdienst meer info.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.