• 0

Beginnende ondernemer, wat moet ik nu eigenlijk betalen?

Goedemorgen ondernemers,

 

Ik loop al een langere tijd met grote vraagtekens rond. Ik dacht op het moment dat ik een eigen eenmanszaak begon dat alles duidelijk voor me was, maar daar kom ik nu op terug.

 

Een korte tijd terug ben ik een eenmanszaakje begonnen in de webdesign sector. Sindsdien heb ik slecht een paar kleine opdrachtjes uitgevoerd. Nu dacht ik dat ik alleen de BTW (21%) af hoef te lossen en de rest van het geld zelf mocht houden, maar is dit nu eigenlijk wel zo? Ik heb de belastingdienst nooit voor andere kosten horen vragen. Nu lees ik op andere website dat ik nog veel meer moet betalen! Hier ben ik niet echt op voorbereid.

 

Kan iemand me helpen met deze vraag. Ik zie overal andere dingen staan en eigenlijk weet ik nu niet waar ik aan toe ben.

 

Met vriendelijke groet,

 

Frank

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Frankonus, allereerst welkom op Higherlevel!

 

u dacht ik dat ik alleen de BTW (21%) af hoef te lossen en de rest van het geld zelf mocht houden, maar is dit nu eigenlijk wel zo? Ik heb de belastingdienst nooit voor andere kosten horen vragen. Nu lees ik op andere website dat ik nog veel meer moet betalen!

Excusez, niet lullig bedoeld, maar dat klinkt wel erg naief!

De BTW betaalt de klant, en die draag jij alleen maar af. Over jouw winst (omzet ex btw minus jouw kosten) betaal je - uiteraard - inkomstenbelasting, net als iedere andere Nederlander.

 

Zolang jouw omzet en dus winst laag zijn zal het allemaal overigens niet zo spannend zijn

 

Hier ben ik niet echt op voorbereid.

Het lijkt me zeer verstandig om zo snel mogelijk contact te zoeken met een boekhouder of administratiekantoor!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even een hele kleine (misschien overbodige) toevoeging op de post van Norbert: BTW over jouw zakelijke kosten, vraag je weer terug. Dat heet voorbelasting en trek je af van de te betalen BTW. BTW staat helemaal los van omzet en winst en moet je dus ook niet meerekenen in je IB-aangifte.

 

Maar zoals Norbert als zegt, ga op zoek naar boekhouder/administratiekantoor voor in ieder geval advies en die eventueel jouw aangifte kan regelen. Het kost wel wat (hooguit paar 100,- per jaar), maar kan je een boel ellende besparen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Hallo Frank,

Je moet over je winst ook inkomstenbelasting betalen. In je jaarlijkse aangifte geef je daarom naast je andere inkomsten ook je winst op. Je schrijft dat je slechts enkele opdrachten hebt gedaan. Heb je al gecheckt of je in aanmerking komt voor de kleineondernemersregeling?

Op http://www.belastingdienst.nl/starters vind je overigens nog veel meer nuttige informatie voor startende ondernemers. Als je meer belastingvragen hebt, help ik je graag. Ook via Twitter.com/bdzakelijk.

Veel succes met je bedrijf!

 

Met vriendelijke groet,

Stan

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.