• 0

Voorwaarden BTW-vrij ter beschikking stellen van personeel

Hallo,

 

Ik heb een vraag over de voorwaarden bij het BTW-vrij ter beschikking stellen van personeel in de gezondheidssector.

 

Om voor BTW-vrijstelling in aanmerking te komen moet er bij het ter beschikking stellen van personeel aan 8 specifieke voorwaarden worden voldaan.

(http://wetten.overheid.nl/BWBR0021536, Art. 3.1g volgt uit Art. 4.1)

 

De laatste voorwaarde (Art. 3.1g) luidt:

Bij beëindiging van de relatie tussen de uitlener en de inlener, is de inlener verantwoordelijk voor de gevolgen daarvan voor de op dat moment bestaande arbeidsovereenkomst tussen de uitlener en de werknemer, zoals de financiële gevolgen van het verbreken van de relatie, en het door de inlener verlenen van medewerking bij het zoeken naar een nieuwe werkkring voor de betrokken werknemer.

Omdat dit een algemene omschreven voorwaarde is heb ik de volgende vragen:

 

Indien de relatie tussen de inlener en de uitlener wordt beëindigd;

 

-welke plichten heeft de inlenende ondernemer op basis van de wet Omzetbelasting (BTW-vrijstelling)?

*Welke financiële gevolgen, voor welke termijn, etc.

*Moet de nieuwe werkkring dezelfde functie betreffen, dezelfde bezoldiging hebben, moet de inlener om-/bijscholing betalen?

 

- welke plichten heeft de inlenende ondernemer t.a.v. de ingeleende werknemers op basis van het arbeidsrecht?

 

- welke rechten kunnen de ingeleende werknemers ontlenen aan deze voorwaarde op basis van het arbeidsrecht?

 

Stel dat je als inlenende ondernemer niet (of beperkt) de verantwoordelijkheid neemt voor de ontstane gevolgen kan dit dan enkel gebruikt worden door de belastingdienst om de BTW-vrijstelling terug te vorderen? Of kunnen (ex-)ingeleende werknemer op basis van deze voorwaarde ook vorderingen doen (vanuit het arbeidsrecht)?

Anders gezegd: wat is de reikwijdte van deze voorwaarde? Enkel belastingrecht of ook arbeidsrecht?

 

Alvast dank voor uw reacties.

 

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is nogal lastige materie waar de geleerden ook nog niet uit zijn, getuige de vele procedures op dit gebied. Bij mijn weten speelt bij deze voorwaarde het arbeidsrecht geen rol, maar dient dit uit de overeenkomst tussen in- en uitlener voort te komen. Het is wel verstandig om schriftelijk goedkeuring aan de fiscus te vragen, want de gevolgen kunnen groot zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

  • 0

Met het arbeidsrecht heeft het alleen indirect iets te maken. De uitlener heeft een arbeidsovereenkomst met de werknemer. Stopt de inlener met het inlenen, dan ziet de uitlener zich geconfronteerd met de negatieve financiele gevolgen daarvan. Ik vermoed dat de vrijstelling alleen geldt als tussen inlener en uitlener is afgesproken dat de financiële gevolgen van het beëindigen van de samenwerking tussen inlener en uitlener voor rekening komen van de inlener. De werknemer blijft werknemer van de uitlener en oefent daar zijn (arbeids)rechten uit, terwijl de uitlener door de inlener daarvoor gecompenseerd wordt.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

  • 0

Allereerst dank voor de reacties!!!

Het is inderdaad lastig duidelijkheid te krijgen.

 

Wanneer de uitlener geheel afhankelijk is van de inlener, de uitlener leent exclusief uit aan de inlener. Dit betekent dat wanneer de inlener stopt met inlenen (het contract beëindigt) dit zal leiden tot opheffing van de uitlenende organisatie. De werknemers welke ingeleend werden kunnen niet herplaatst worden wat leidt tot ontslag.

Zijn er dan financiële gevolgen voor de inlener?

 

Belangrijk hierin is het materiële werkgeverschap voor de inlener.

Welke gevolgen heeft BTW-vrijstelling voor het materiële werkgeverschap?

Wordt bij BTW-vrijstelling uitgegaan van, of leidt BTW-vrijstelling er toe dat het materiële werkgeverschap toekomt aan de inlener?

 

Om voor BTW-vrijstelling in aanmerking te komen moet er sprake zijn van structureel inlenen.

Wat is structureel?

Is een jaarcontract structureel? (Dat evt. jaarlijks wordt verlengd.)

Of dient er een contract voor meerdere jaren afgesloten te worden?

En kan een contact of opzegtermijn in het contract voortijdig ontbonden worden zonder gevolgen voor de BTW-vrijstelling?

Kortom wat is de definitie van structureel?

 

Alvast dank voor de hulp.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 42 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.