• 0

Idee beschermen bij presentatie aan bedrijf

Goedenavond!

 

Zoals de naam al zegt;ik ben erg nieuw in dit wereldje! Ik het geprobeerd wat antwoorden te vinden maar niet echt een "tactisch" antwoord voor mezelf kunnen maken.

 

Het zit zo; Met een medestudent hebben we een eigen idee uitgewerkt tot een werkend prototype. Dit tastbare apparaat (op schaal) is dus al meer dan een idee! Het is een combo van bestaande (oude) technieken, dat zeker in deze tijd een markt heeft. Echter, daar het voor school was hebben we het ook al aan een klein publiek gepresenteerd en we hebben natuurlijk beoordelende begeleiders.

 

Ook heb ik met een kennis uit de industrie gesproken en deze persoon was erg enthousiast! Hij heeft dan ook aangeboden dit binnenkort bij een grote speler in de industrie bij de directie te presenteren (tijdens een vergadering oid). Hoe pakken mijn medestudent en ik dit aan?

 

Enerzijds een prachtige kans, maar we hebben nog niks tot in de puntjes uitgewerkt en dus ook nog niks beschermd. Is het in deze situatie wenselijk een geheimhoudingsverklaring af te nemen? Wat zijn onze opties? We zouden altijd kunnen proberen zelf ook bij deze "pitch" aanwezig te zijn.

 

Ik hoop dat de doorgewinterde ondernemers me een hint kunnen geven ;) !

 

Bedankt

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hij heeft dan ook aangeboden dit binnenkort bij een grote speler in de industrie bij de directie te presenteren

...

We zouden altijd kunnen proberen zelf ook bij deze "pitch" aanwezig te zijn.

 

Ik zie geen enkele reden waarom je die presentatie niet zelf zou geven. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de directie van de grote speler jullie afserveert als een stel broekies en dan mag je dus zelf aan de slag.

 

Wat zou voor jullie het voordeel zijn als iemand anders jullie product gaat presenteren en jullie er zelf niet eens bij zijn?

 

Drie: een vergadering lijkt mij het slechtste moment om een prototype te presenteren, al tijdens je presentatie zullen de vergaderaars het met elkaar oneens zijn over de marktpotentie, de werking van het apparaat, het risico op namaak, of het bij de identiteit van het bedrijf past, et cetera. Ik vermoed dat je er meer aan hebt als je het product op een ontspannen wijze aan één van de belangrijke pipo's van die vergadernig kan laten zien.

 

Vier: wat wil je? Wil je dat een 'grote speler' jullie product gaat maken? Of het juist niet gaat maken om zijn eigen (concurrerende) product te beschermen? Of wil je het zelf verder uitwerken en er zelf de markt mee op? Hoeveel zeggenschap over de technologie zou je willen behouden en wat ben je bereid om daar voor op te geven?

 

Wellicht biedt deze kennis je 'een geweldige kans', maar dat hangt af van wat je wil. Misschien dat zo'n pitch alleen maar afleidt van waar je werkelijk naar toe wil.

 

Kortom: niet te onderdanig. Kennelijk heb je het equivalent van de stoommachine uitgevonden, dan mag je daar de credits voor nemen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de input! Het is inderdaad verstandig zelf een wat groter aandeel tre hebben bij de presentatie, al is het maar voor de ervaring.

 

Wij zullen zelf eerst nog wat jaren studeren en zijn daarom niet van plan er zelf full-time mee verder te gaan. We zien graag dat het bedrijf hier verder mee gaat, misschien met een soort part-time of tijdelijke meewerking van ons. Dit zijn uiteraard nog dromen in de ideale situatie!

 

Met het oog op zo'n constructie hebben wij natuurlijk ook de angst in ons hoofd dat het bedrijf er mee aan de haal zou kunnen gaan. Is dit een erg grote kans? Ik lees dat bedrijven niet zo van een geheimhouding houden, maar ik zie dit toch als enige optie op de korte termijn.

 

Groeten!

 

Link naar reactie
  • 0

Iets als 'de enige optie' zien, lijkt me wat kortzichtig.

Jullie hebben nu een goed idee. Hoe noodzakelijk is het om dat idee NU naar een grote speler in de markt te brengen die je eigenlijk niet zo goed kent? Ik denk dat er nog minimaal tien andere opties zijn.

 

Ik vind het fantastisch dat je in één post zowel het woord 'dromen' als het woord 'angst' gebruikt. Ik merk dat je bij je droom vaag wordt, je gebruikt woorden als "misschien", "een soort ...". Bij je angst ben je relatief concreet. Vervolgens zie je het opzoeken van die angst "als enige optie".

 

Misschien klinkt dit heel zweverig, maar ik denk dat je er heel veel mee geholpen zou zijn als je (of eigenlijk julie) je droom heel goed en concreet zou kunnen formuleren, en niet zoveel tijd en energie zouden steken in je angst.

 

Als niet zo goed weet wat je wil, investeer je tijd en energie dan in dat concreter maken. En dan zelf te gaan bepalen waar het heen gaat, in plaats van hopen dat het balletje jouw kant op rolt.

 

Is er op je onderwijsinstelling iemand die als sparring partner / business coach kan fungeren? Ga daar eens mee praten, zou ik zeggen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Een prototype laten zien en de werking ervan door iemand anders laten presenteren is in dit stadium zo'n beetje het slechtst wat je kan doen. Dat er interesse is laat zien dat het waarschijnlijk nieuw is en zeer mogelijk ook nog eens inventief. Dan ligt een octrooi voor het oprapen. Mogelijk ben je daar al te laat mee maar er is een goede kans dat het presenteren of delen met een beperkte groep, dus uitdrukkelijk niet publiekelijk een geldig octrooi nog niet in de weg staat. Ik zou vanaf nu de groep die er kennis van heeft bevriezen en degenen die het wel weten op het hart drukken het geheim te houden.

 

Een octrooi is niet alleen voor jullie, of de school als die recht heeft op het IE, interessant maar ook voor een bedrijf dat de vinding (als het een vinding is tenminste) wil toepassen of vermarkten.

 

Vreemd dat de betreffende docenten hier niet op gewezen hebben. Dat zou kunnen betekenen dat ze een eventueel octrooi niet zien zitten omdat het alleen op detail anders is of te voor de hand liggend. Maar het is evengoed mogelijk dat ze er gewoon niet aan hebben gedacht.

 

Dus zeker niet door een derde laten presenteren. Bespreek de eventuele octrooi mogelijkheid met de betreffende docenten. Eventueel kan je mij details mailen en wil ik er wel even naar kijken. Uiteraard teken ik graag een geheimhoudingsverklaring.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.