• 0

is opsomming van de verzamelvoorwerpen (globalisatieregeling) limitatief?

Ik ben van plan een winkel te openen waarin ik zowel nieuwe dingen als vintage spullen wil gaan verkopen. Bij de vintage zal het gaan om jaren 50/60/70 meubels, maar ook om woondecoratie en en vazen uit deze periode. Meubels vallen sowieso onder de globalisatieregeling. Maar vazen en decospullen zo te zien niet, want ze vallen niet onder de goederen die hier standaard onder vallen. Ze zijn ook niet onder te brengen in de categorie 'kunstvoorwerpen, antiek en verzamelvoorwerpen', want bij 'verzamelvoorwerpen' wordt alleen de volgende opsomming gegeven: 'postzegels en

voorwerpen met een zoölogisch, botanisch, mineralogisch, anatomisch, historisch, archeologisch, paleontologisch, etnografisch of numismatisch belang'. Op basis van het brede scala aan verzamelobjecten dat bijvoorbeeld op de verzamelbeurs in Utrecht of via Catawiki wordt aangeboden is de lijst van de Belastingdienst wel erg beperkt. Weet iemand uit eigen ervaring of de opsomming limitatief is of dat er ook verzamelobjecten onder kunnen vallen die niet genoemd worden? Alvast dank!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Starter,

 

Als een goed niet onder de limitatieve opsomming valt van de globalisatieregeling uit de Uitvoeringsbeschikking omzetbelasting 1968, dan kan je een verzoek doen aan de inspecteur om daar toch onder te mogen vallen (art 4c, lid 1, onderdeel b).

 

Met vriendelijke groet,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is deze lijst niet limitatief. Bijlage J verwijst voor verzamelobjecten naar GN code 9705 0000, hieronder worden bij de douane zelfs oldtimers aangegeven (mits wel voldaan aan de eisen die daaraan gesteld om een auto als verzamelobject aan te merken).

Link naar reactie
  • 0

Beste BJM,

 

Misschien is inderdaad niet duidelijk om welke limitatieve opsomming het gaat.

 

De opsomming die ik bedoel is de opsomming uit artikel 4c, lid 1, onderdeel a van de Uitvoeringsbeschikking omzetbelasting 1968. Dit blijkt uit onderdeel b van hetzelfde artikel, dat zegt dat al het overige via een verzoek in de globalisatieregeling kan worden meegenomen. Ik verwacht dat een dergelijk verzoek wordt gehonoreerd.

 

De Bijlage J ziet niet direct op de globalisatieregeling maar op het vaststellen van het tarief, te weten normaal of verlaagd tarief. Natuurlijk is dit wel een aanwijzing hoe de BTW-wetgever tegen verzamelvoorwerpen aankijkt.

 

Ook al lijkt de bijlage J limitatief opgesteld, lijkt mij dat niet zinvol om af te vragen. Het gaat er namelijk om of een voorwerp verzamelwaarde heeft. De omschrijving van de voorwerpen is zo ruim gesteld dat de interpretatie op zich al niet beperkt kan worden en dus van limitatie nauwelijks sprake kan zijn. Ook dan is het bij twijfel afstemmen met de belastingdienst. Overigens zal al gauw sprake zijn van een verzamelvoorwerp.

Een voorbeeld waar dat niet op gaat zijn gouden munten. Deze worden soms geslagen om uit te brengen als verzamelmunten, maar zijn in werkelijkheid beleggingen in edelmetaal.

 

Groet, Ido van der Gragt

 

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de reacties. Het blijft een ingewikkelde materie. Omdat ik op kleine schaal specifieke producten ga inkopen overweeg ik inmiddels om juist de omgekeerde weg te volgen. Dus bij de inkoop van meubels, boeken etc. juist om ontheffing van de globalisatieregeling te vragen. Voor andere geinteresseerden in de margeregeling. Op 25 juli is een nieuw besluit over de margeregeling gepubliceerd waarin nieuwe jurispudentie verwerkt is: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/nieuws/nieuw_besluit_over_de_margeregeling_in_de_btw

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.