• 0

Uitkeringstest Flex BV - Rekening courant DGA

Ik ben in dienst bij een onderneming en daarnaast ook directeur maar geen aandeelhouder. Ik heb naast mijn dienstverband een overeenkomst tussen mijn management BV en de onderneming voor een commissie vergoeding voor het inbrengen van nieuwe klanten waarbij de klanten mijn "eigendom" blijven. Momenteel heeft de onderneming het moeilijk met een mogelijke dreiging van intrekking van vergunning in de toekomst (2jr?)

Ik ben recentelijk tot de ontdekking gekomen dat de DGA van de onderneming (de laatste 6 maanden) alle cash uit de onderneming haalt in rekening courant naar zijn holding. Ik moet mijn rekening van 1e half jaar (€100k) nog sturen maar heb nu het vermoeden dat die moeilijk betaald gaat worden.

 

Vraag is nu of de uitkeringstest ook van toepassing is op opnames rekening courant DGA?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Definieer "haalt".

 

Uitkering als dividend? Terugbetaling van een krediet aan zijn holding? Loon?

 

Sowieso die factuur dus snel versturen. Volgens mij kom je pas bij andere stations uit als die niet betaald wordt...

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

@Hizzo59, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Ik ben recentelijk tot de ontdekking gekomen dat de DGA van de onderneming (de laatste 6 maanden) alle cash uit de onderneming haalt in rekening courant naar zijn holding.

Dan neem ik aan dat daar ook een dito verplichting (van holding naar werkmij) tegen over staat? Of wordt een bestaande rekeningcourant schuld van werkmij aan holding vereffend/ingelosd?

 

Vraag is nu of de uitkeringstest ook van toepassing is op opnames rekening courant DGA?

Sec niet, want het is geen dividend-uitkering. Er wordt geen winst verdeeld, alleen een schuld vereffend of een nieuwe RC schuld aangegaan

Maar:

- als er geen sprake is van een verevening van een bestaande RC-schuld, is het alleen schuiven met cash: de werkmij heeft dan een vordering op de Holding, die ook weer teruggeschoven kan (of zou moeten kunnen) worden

- als er wel sprake is van een verevening van een bestaande RC schuld zou het - in geval van faillissement of surceance - kunnen worden beschouwd als bevoordeling van een crediteur, en dus wellicht Paulianeus handelen zijn

 

Per saldo schiet de DGA hier weinig mee op.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Er is nu netto een vordering van BV op DGA. Ik heb geen zicht op de balans van de holding maar heb het vermoeden dat die cash ook weer gebruikt is om prive DGA te financieren.

Vraag is of ik druk op DGA kan uitoefenen en kan verwijzen naar uitkeringstest. Ik begrijp ook wel dat puur formeel die alleen op vermogensbestands delen betrekking heeft.

 

Link naar reactie
  • 0
Vraag is of ik druk op DGA kan uitoefenen en kan verwijzen naar uitkeringstest

Nee, maar waarom zou je? Mocht de BV jouw nota niet kunnen betalen dan heb je veel meer mogelijkheden om druk bij de DGA te leggen. Deze lening oogt zéér onzakelijk, waarbij bestuurdersaansprakelijkheid direct op de loer ligt. Dus ook zonder verwijzing naar de uitkeringstest bereik je het zelfde doel.

 

Kortom: dien eerst je nota in!

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.