• 0

Maatschap of VOF?

Hallo,

Ik als leek op het gebied van ondernemerschap heb me aangemeld op dit forum, omdat ik zeer interessante discussies voorbij zie komen met vragen waar ik op dit moment ook mee worstel.

 

Ik en een compangnon willen graag samen een kantoor voor beschermingsbewind starten. We werken momenteel beiden in hetzelfde werkveld, namelijk het sociaal raadsliedenwerk. Wij zijn zeker van onze inhoudelijke expertise en hebben er veel vertrouwen in dat een samenwerking zal slagen. Alleen nu komt het, als je geen ervaring met het ondernemerschap>> welke rechtsvorm kies je?

We zijn samen naar de voorlichting van de belastingdienst en kvk geweest. Ik heb wat boeken geleend inzake het opzetten van een onderneming. Wij willen de keuze maken tussen een Maatschap of een VOF, maar we komen er niet uit wat het beste is. We moeten in beiden gevallen een contract opstellen. Het enige verschil/ voordeel wat ik me kan bedenken is dat bij een maatschap, er twee eenmanszaken zijn en als de één het 'verkloot' (om het zo maar te zeggen) de ander daar relatief minder last van heeft dan bij een VOF. Iets anders wat ik me afvraag is als de een besluit om 24 uur per week aan de onderneming te besteden en de ander 40 uur, bij welke rechtsvorm is dat dan het gemakkelijkst vorm te geven? Bij de maatschap met twee eenmanszaken lijkt mij dat het meest eenvoudigst.

 

Andere (ongevraagde) tips zijn meer dan welkom!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vof is een bijzondere vorm van de maatschap. Er zijn wat afwijkende regels (zoals rond aansprakelijkheid), maar in de hoofdzaak gaat het om hetzelfde. Er bestaat geen hard onderscheid wanneer een vof en wanneer een maatschap de 'correcte' rechtsvorm is. Traditioneel wordt de vof gebruikt voor een 'bedrijf' en een maatschap voor een 'beroep', al is daar geen hard onderscheid tussen te maken.

 

Ik zou hier eerder een maatschap dan een vof kiezen. Aardig leesvoer op dit punt vind ik overigens 'Rechtspersoon, vennootschap en onderneming' van Huizink (herziene druk).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@R. Tummers, Stichting is wel even over gesproken maar daar zijn wel meer oprichtingseisen bij vereist volgens mij.

Niet meer dan bij een VOF, en bovendien lijkt me dat ook geen argument om iets niet te doen... Zeg niet dat een stichting voor jullie het meest geschikt is, maar is het onderzoeken wel waard dunkt me.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Beste Zaytouna,

 

Denk ook aan de cooperatievorm, waarbij jullie je ieder met de eenmanszaak bij aansluiten.

 

Denk er ook aan dat de regels voor beschermingsbewind zijn aangepast 1 april jongstleden. Je zult verplicht met een account in zee moeten o.a. inzake de verslaggeving. Misschien is het handig dit met een accountant alvast te bespreken, dan kan die jullie hierin ook alvast wegwijs maken.

 

Succes met de onderneming,

 

Ido van der Gragt

 

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.