Ik hoop dat jullie mij met het volgende kunnen helpen...
Mijn vader heeft tot oktober 2011 een eigen onderneming gehad waarvan de aangiftes altijd zijn verzorgd door een (relatief groot) accountants kantoor. Het ging hierbij een een reisbureau dus zoals jullie kunnen raden was het bedrijf de laatste jaren verliesmakend. Echter zijn hier meerdere veranderingen in doorgevoerd en, had de liquiditeit een kleinere rol gespeeld, was 2011 waarschijnlijk afgesloten met een positief resultaat.
Enkele maatregelen die getroffen zijn was de verlaging van de salarissen van de aandeelhouders en de overname van een lening in 2009. Mijn oma had namelijk een vordering van 285.000 euro op het bedrijf die door mijn vader en tante (de aandeelhouders) over was genomen voor 100.000 p.p. waarvoor zij ook privé aansprakelijk waren. Hiermee verviel dus 85.000 waardoor de accountant zei dat dit beter voor de solvabiliteit was en voor evt financieringen van derden. Dit alles is gedaan op advies van de accountant!
In de jaren daaropvolgend is er vanuit het bedrijf maandelijks een bedrag betaald aan mijn vader en tante om de 100.000 p.p. af te lossen, die vervolgens met dat geld hun lening bij mijn oma weer afloste. In oktober 2011 is het bedrijf helaas alsnog failliet gegaan waardoor de lening van 100.000 p.p. dus nooit meer afgelost ging worden.
Dan het volgende.
De accountant heeft vervolgens de aangiftes van 2010 gecorrigeerd waarin de 100.000 p.p. afgewaardeerd werdt naar 0 en dit tlv van het belastbare inkomen kwam. Sindsdien zijn er wat negatieve ontwikkelingen met de betreffende accountant geweest, namelijk dat ze alle openstaande facturen voor de verrichte werkzaamheden voor de BV's naar mijn vader's persoonlijke holding gingen sturen en eisten dat hij ze ging betalen (wat in mijn ogen echt belachelijk is want er was helemaal geen overeenkomst tussen de holding en de accountant). Vervolgens is de accountant zelf met het voorstel gekomen dat ze de vordering kunnen afwaarderen waardoor er een belastingvoordeel van 25.000 euro zou zijn, op de voorwaarde dat hiermee de openstaande facturen betaald zouden worden.
Nu krijgen we echter een aanslag binnen waarin de inspecteur de aanslag heeft gecorrigeerd en er een som van 25.000 euro terug betaald moet worden. Aangezien er na het faillissement niks is overgebleven gaat dit nogal lastig worden. Ze beredeneren als volgt:
De betreffende lening is op 200.000 (100.000 p.p.) euro gewaardeerd terwijl die niet door de ogen van een onafhankelijke derde is bekeken. Er had door een deskundige bepaald moeten worden of een onafhankelijke derde hetzelfde debiteurenrisico had gelopen en dat is hierbij niet het geval. Daarbij komt dat het bruto salaris van de aandeelhouders is verminderd, maar dit vervolgens gecompenseerd werd door de aflossing van de vordering. Om deze redenen concluderen zij dat er vanuit aandeelhoudersperspectief is gehandeld. De betreffende vordering had in de ogen van de fiscus namelijk op 0,- gewaardeerd moeten worden en daarom wordt het verlies van de TBS niet geaccepteerd.
Maar dit alles is bedacht en uitgevoerd op advies van de accountant. Er zijn diverse maatregelen genomen om het bedrijf overeind te houden, oa diverse ontslagrondes, en dit was er 1 van. Er is dus absoluut niet vanuit aandeelhoudersperspectief gehandeld en de accountant heeft de vordering op 200.000 gesteld. (de deskundige waar de inspecteur het in mijn ogen over heeft)
Mijn vragen luiden dus als volgt:
- In hoeverre staat de inspecteur hier in zijn gelijk (hij gaat uit van aandeelhoudersbelangen waar die niet van toepassing zijn) en hebben we kans om in bezwaar te gaan en te winnen
- Is de accountant hiervoor enigszins aansprakelijk te stellen, want voor de bedragen die zijn gefactureerd mag er toch wel vanuit gegaan worden dat ze hun vak verstaan en dit alles is op basis van hun advies uitgevoerd.
Ik hoop ten zeerste dat jullie mij kunnen helpen....
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
PeterN25
PeterN25
Goedendag allemaal,
Ik hoop dat jullie mij met het volgende kunnen helpen...
Mijn vader heeft tot oktober 2011 een eigen onderneming gehad waarvan de aangiftes altijd zijn verzorgd door een (relatief groot) accountants kantoor. Het ging hierbij een een reisbureau dus zoals jullie kunnen raden was het bedrijf de laatste jaren verliesmakend. Echter zijn hier meerdere veranderingen in doorgevoerd en, had de liquiditeit een kleinere rol gespeeld, was 2011 waarschijnlijk afgesloten met een positief resultaat.
Enkele maatregelen die getroffen zijn was de verlaging van de salarissen van de aandeelhouders en de overname van een lening in 2009. Mijn oma had namelijk een vordering van 285.000 euro op het bedrijf die door mijn vader en tante (de aandeelhouders) over was genomen voor 100.000 p.p. waarvoor zij ook privé aansprakelijk waren. Hiermee verviel dus 85.000 waardoor de accountant zei dat dit beter voor de solvabiliteit was en voor evt financieringen van derden. Dit alles is gedaan op advies van de accountant!
In de jaren daaropvolgend is er vanuit het bedrijf maandelijks een bedrag betaald aan mijn vader en tante om de 100.000 p.p. af te lossen, die vervolgens met dat geld hun lening bij mijn oma weer afloste. In oktober 2011 is het bedrijf helaas alsnog failliet gegaan waardoor de lening van 100.000 p.p. dus nooit meer afgelost ging worden.
Dan het volgende.
De accountant heeft vervolgens de aangiftes van 2010 gecorrigeerd waarin de 100.000 p.p. afgewaardeerd werdt naar 0 en dit tlv van het belastbare inkomen kwam. Sindsdien zijn er wat negatieve ontwikkelingen met de betreffende accountant geweest, namelijk dat ze alle openstaande facturen voor de verrichte werkzaamheden voor de BV's naar mijn vader's persoonlijke holding gingen sturen en eisten dat hij ze ging betalen (wat in mijn ogen echt belachelijk is want er was helemaal geen overeenkomst tussen de holding en de accountant). Vervolgens is de accountant zelf met het voorstel gekomen dat ze de vordering kunnen afwaarderen waardoor er een belastingvoordeel van 25.000 euro zou zijn, op de voorwaarde dat hiermee de openstaande facturen betaald zouden worden.
Nu krijgen we echter een aanslag binnen waarin de inspecteur de aanslag heeft gecorrigeerd en er een som van 25.000 euro terug betaald moet worden. Aangezien er na het faillissement niks is overgebleven gaat dit nogal lastig worden. Ze beredeneren als volgt:
De betreffende lening is op 200.000 (100.000 p.p.) euro gewaardeerd terwijl die niet door de ogen van een onafhankelijke derde is bekeken. Er had door een deskundige bepaald moeten worden of een onafhankelijke derde hetzelfde debiteurenrisico had gelopen en dat is hierbij niet het geval. Daarbij komt dat het bruto salaris van de aandeelhouders is verminderd, maar dit vervolgens gecompenseerd werd door de aflossing van de vordering. Om deze redenen concluderen zij dat er vanuit aandeelhoudersperspectief is gehandeld. De betreffende vordering had in de ogen van de fiscus namelijk op 0,- gewaardeerd moeten worden en daarom wordt het verlies van de TBS niet geaccepteerd.
Maar dit alles is bedacht en uitgevoerd op advies van de accountant. Er zijn diverse maatregelen genomen om het bedrijf overeind te houden, oa diverse ontslagrondes, en dit was er 1 van. Er is dus absoluut niet vanuit aandeelhoudersperspectief gehandeld en de accountant heeft de vordering op 200.000 gesteld. (de deskundige waar de inspecteur het in mijn ogen over heeft)
Mijn vragen luiden dus als volgt:
- In hoeverre staat de inspecteur hier in zijn gelijk (hij gaat uit van aandeelhoudersbelangen waar die niet van toepassing zijn) en hebben we kans om in bezwaar te gaan en te winnen
- Is de accountant hiervoor enigszins aansprakelijk te stellen, want voor de bedragen die zijn gefactureerd mag er toch wel vanuit gegaan worden dat ze hun vak verstaan en dit alles is op basis van hun advies uitgevoerd.
Ik hoop ten zeerste dat jullie mij kunnen helpen....
Hartelijke groet,
Peter
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46628-afwaardering-tbs-afgekeurd-door-fiscus-opgesteld-door-ac/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag