• 0

Facturering management fee

Ik zit met een aantal (niet al te ingewikkelde) vragen volgens mij, het probleem is dat ik er toch geen duidelijk antwoord via google op kan vinden:

 

Ik heb zojuist mijn eigen 'persoonlijke' holding BV opgericht. Met deze holding ben ik voor 50% aandeelhouder in een werk-BV, de andere 50% is in handen van een andere BV. Ik verricht de dagelijkse management taken voor de werk-BV, dus factureer ik de werk-BV vanuit mijn holding voor de maandelijkse verrichte management taken. Inkomstenbelasting wordt pas betaald op het moment dat ik mijn salaris uit mijn holding onttrek, maar moet de werk-BV 'werkgeverslasten' o.i.d. betalen over mijn bruto management fee? En hoe zit dit met BTW? De sector waar de werk-BV in zit is het onderwijs, en de onderwijstrainingen die verkocht worden zijn daarmee niet belast met BTW.

 

Graag zou ik hier iets meer duidelijkheid over krijgen, ik kom er niet helemaal uit.

 

Alvast hartelijk dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je holding moet de werk-BV met BTW factureren (management-fee) en verder moet de holding uiteraard een deugdelijke loonadministratie voeren (denk aan de regels inzake een gebruikelijk loon e.d). In dit geval speelt het onderwerp ‘werkgeverspremies’ niet (je bent DGA in de holding en de aandeelhouders van de werk-BV hebben allebei 50% van de aandelen).

Link naar reactie
  • 1

En hoe zit dit met BTW? De sector waar de werk-BV in zit is het onderwijs, en de onderwijstrainingen die verkocht worden zijn daarmee niet belast met BTW.

 

Dag Jelle

 

Daar zit wel een potentieel probleem. De managementfee is doorgaans BTW-belast. Omdat die betaald wordt door een BTW-vrijgestelde dochter BV kan de dochter BV die BTW niet terugvragen als voorbelasting. De Holding BV moet die BTW echter wel afdragen. Oftewel: de managementfee is 21% duurder dan deze zou zijn geweest als de dochter BV wel (volledig) BTW-plichtig was.

 

Optie 1

Je kunt daar omheen door bijvoorbeeld een VOF of maatschap te plaatsen tussen de dochter BV en de holdings. Dat luistert echter fiscaal zeer nauwkeurig en is beslist maatwerk. De dochter BV betaalt haar winst aan de VOF die dit op haar beurt doorstoot naar de Holdings. De holdings zijn in dat geval namelijk de vennoten in de VOF. Enfin, zoals gezegd, maatwerk. Inclusief een goede uitleg.

 

Optie 2

Alternatief is dat je van de fiscus een ruling vraagt waarin de fiscus bevestigt dat door de aard van de werkzaamheden in de dochter BV de BTW-vrijstelling door de gehele structuur heen geldt zodat de managementfee ook BTW vrij wordt. Dat is in mijn ervaring echter met wisselend succes. Bovendien verliest je Holding BV dan ook het recht op aftrek van voorbelasting op haar overige uitgaven.

 

Overigens, een Fiscale Eenheid voor alles BV voor de BTW aanvragen gaat niet omdat er geen meerderheidsbelang is tussen de holding en de dochter.

 

Optie 3

Tot slot kunnen jullie ervoor kiezen om in loondienst te gaan bij de dochter BV. Dan is er ook geen managementfee en dus ook geen BTW-issue. De Holding BV's worden dan gevuld met dividend vanuit de dochter BV. Keerzijde is dat jullie het over zaken als salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden dan wel altijd eens zullen moeten zijn. Bovendien wordt pensioen in eigen beheer (mocht je dat in deze tijd überhaupt nog willen opbouwen, =andere discussie) zeer complex.

 

Kortom, meerdere wegen naar Rome. De juiste is een kwestie van goede advisering.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je vroeg naar "werkgeverslasten" - meestal wordt daar premie WW, WIA enz mee bedoeld - en dat is dus niet van topassing hier.

Maar ik denk dat je dit beter met de persoon die je zal helpen met je loonadministratie kan kortsluiten, want het is niet simpel om zonder kennis zelf (goed en juist) 'het loongebeuren' te regelen.

Link naar reactie
  • 0

Maar wacht even, de site van de Belastingdienst geeft aan dat als je jezelf salaris uitbetaalt als DGA, je hierover gewoon heffingen betaalt (naast de loonbelasting die overblijft). Dat was mijn vraag.

 

Zie:

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/rechtsvorm/besloten_vennootschap_bv

 

Klopt, loonheffing op precies te zijn. Maar wat bedoel je dan met "naast de loonbelasting die overblijft"

Vele topics op HL hebben de verzekeringsplicht van de DGA al behandeld. Omdat je 50/50 in de dochter BV 'zit' is er geen sprake van verzekeringsplicht.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.