• 0

Lenen vanuit stamrecht BV

Ik heb een vraag. ???

Mijn stamrecht BV maakt weinig rendement met de huidige zakelijke spaarrente.

Graag zou ik daarom vanuit mijn stamrecht BV een hypotheek eerste woning overnemen tegen een (wat hogere) zakelijke rente. Daarnaast zou ik voor de verhuur in prive, een vakantiehuisje willen kopen en daarvoor geld lenen van de stamrecht BV; deze rente zou ik daarom tegen een (wat lagere rente) willen afsluiten.

Ik weet dat er formele eisen zijn mbt documentatie etc, en dat er zakelijk met rentes moet worden omgegaan; Toch vraag ik mij af welke fiscaal acceptabele rente mogelijkheden er zijn voor dit vraagstuk waardoor ik met andere rente's kan werken en welke onderbouwingen dan van belang (kunnen) zijn.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je antwoord:

Het is zo wel wat lastig want om een beetje rendement te maken op de verhuur moet de rentelast op de investering niet te hoog zijn. Als de rentelast te hoog is gaat het niet door en dan bljft het geld van de BV op een spaarrekening (met lage rente).

 

Misschien dan een vervolgvraag over de vaststelling van de rente. Ik lees over verschillende mogelijkheden om de rente te bepalen. De ene zegt Euribor + risico opslag, de belastingdienst zelf spreekt over U-of T-rendement + opslag en dan heb je natuurlijk ook nog de tarieven van de diverse banken zelf.

Vraag 2: Hoeveel vrijheid is er om hiertussen te kiezen en welke komt hoger/lager uit?

 

Andere vraag is: ik heb eerder bij een bank personeelskorting gehad;

Vraag 3: kan ik mijzelf in de BV op de ene lening wel en de ander geen personeelskorting geven of is dat uberhaupt niet toegestaan?

 

Ik heb gelezen dat een stamrecht BV een lening kan geven aan de directie/personeel of aan de aandeelhouder en dat fiscaal daarvoor andere regels gelden.

Ik geniet geen loon van de BV maar bepaal wel het investeringsbeleid en dus de rendementen;

Vraag 4: heb ik een keuze om als personeel te lenen of kan dat alleen als aandeelhouder?

 

Laatste vraag 5: Ik ben tegengekomen op het internet dat je een afwijking van 25% mag hanteren zowel omhoog als omlaag tov de zakelijke rente tarieven. Is dat een broodje aap of klopt dat inderdaad?

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.