• 0

VAMIL, MIA en KIA bij kleine winst of verlies en in loondienst

Hallo!

 

Na veel gepuzzel en gezoek, onder andere op dit forum, ben ik inmiddels al heel veel wijzer geworden en bijna toe aan de afronding van mijn aangifte IB 2013 als ondernemer. Ik blijf alleen met een paar punten zitten, waar ik geen antwoord op kan vinden. Ik hoop dat een expert hier me verder kan helpen.

 

Eerst kort de situatie:

- vorig jaar gestart als ondernemer naast werkzaamheden vanuit loondienst

- eind van het jaar elektrische auto (voor 20.000 euro excl. BTW) aangeschaft met 0% bijtelling

- deze bekostigd uit een persoonlijk afgesloten lening

- melding gedaan bij agentschap voor MIA en VAMIL

- uitstel en biljetwissel aangevraagd en gekregen en daardoor nu pas aangifte

- hypotheekaftrek eigen woning en (mijn) studiekosten volledig bij partner ondergebracht

- voldoe nog niet aan urencriterium

- W&V rekening en balans opgesteld, uiteindelijk alles goed kloppend gekregen en dit ingevoerd in het aangifteprogramma van de belastingdienst.

- in het eerste jaar nog niet veel omzet gehad; winst danwel verlies is afhankelijk van de grootte van de afschrijving die ik toepas op de auto

 

Nu mijn vragen:

1. Hoe bepaal ik hoeveel afschrijving op de auto het gunstigst is? Ik heb al allerlei varianten, van 1 euro tot 15.000 (maximale 75%) en van alles er tussenin, ingegeven in het aangifteprogramma om te zien wat er met de teruggave gebeurt, maar dit levert in mijn ogen niet echt een duidelijk "beste waarde" op en varieert tussen de 5511 en 8225. Is zo min mogelijk afschrijven en de rest voor volgend jaar bewaren het handigst of toch niet? Ik verwacht dat de omzet volgend jaar aanzienlijk hoger (16000 ipv 4000) zal liggen dan dit jaar.

2. Kan ik, door een afschrijving te kiezen waarmee ik op verlies uitkom, mijn MIA en KIA doorschuiven naar volgend jaar? Of kan dat niet als het totale inkomen door het salaris uit loondienst wel positief is?

3. Moet/mag ik de lening nog ergens opnemen? Dit jaar zijn er nog geen rente of andere kosten betaald. Ik heb het voorlopig als prive-storting op de balans staan.

4. De studiekosten zijn van de zakelijke rekening betaald, omdat ik eerder van plan was deze als zakelijke kosten af te trekken. Omdat het volgens mij toch gunstiger is, deze onder te brengen bij mijn partner met een aanzienlijk hoger inkomen (hoogste schijf), moet ik een en ander aanpassen op de balans. Doordat de kosten lager werden, werd winst en eigen vermogen groter. Om dat recht te trekken, heb ik het bedrag aan studiekosten nu ook op de debetkant toegevoegd, onder vlottende activa > debiteuren > "te verwerken prive-betaling". Moet het daar staan, eventueel onder een andere noemer of toch aan de passiva-zijde, bijvoorbeeld als prive-onttrekking bij het eigen vermogen?

 

Ik geloof dat dit de belangrijkste vragen waren. Ik hoop dat er iemand zich door het verhaal heen geworsteld heeft ;D en wil reageren. Bedankt alvast!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Dat is afhankelijk van het totaal aan inkomsten dat je hebt. Als je volgend jaar in een hogere tariefschijf valt, dan is het vaak gunstig om de afschrijvingen nu laag te houden. Bij een laag belastbaar inkomen, kun je wellicht niet al je heffingskortingen (volledig) benutten (ook uitbetaling ivm inkomen partner is niet volledig, want dat is een beperkt percentage). Een wat hogere winst nu icm later een iets lagere winst, is beter dan een resultaat van nihil nu en een hogere winst straks. Kom je ook zonder afschrijvingen al op een verlies uit (inclusief loondienst), dan moet je ook kijken naar je inkomen in de afgelopen jaren: hoe valt de verliesverrekening naar die jaren uit? Je moet de berekening dus breder trekken dan alleen dit (afgelopen) jaar.

 

2. KIA en MIA schuiven niet door, maar leveren een (te verrekenen) verlies op. Dat neem je dus mee in de verrekening hierboven. Bovendien verreken je eerst binnen het jaar zelf, met ander box-1-inkomen.

 

3. Ja, het is gewoon een zakelijke lening. Dus geen privestorting. Dat de bank het een persoonlijke lening noemt, doet niet ter zake. Het doel van de lening was aanschaf van een bedrijfsmiddel, dus is het een zakelijke lening (dus ook niet als schuld in box 3 opnemen).

 

4. Verwerken als privé-onttrekking.

 

Let wel op dat je voor veel zaken maar 1 x kan kiezen of je het wel of niet in de onderneming wilt hebben. Bij aanvang van de onderneming of bij aanschaf. De keuze volgt uit je administratie. Nu je net begonnen bent, kun je dus nog corrigeren, maar het belang van goed kiezen is dus groot.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, Ronaldinho!

 

2. Helder!

 

3. Oké, dan moet hij dus bij de passiva onder langlopende schulden? Het is uiteindelijk overigens een doorlopend krediet geworden ivm de verwachting binnen anderhalf jaar volledig te kunnen aflossen. Kan het ook dan?

 

4. Duidelijk!

 

1. Zonder afschrijving en zonder salaris uit loondienst kom ik op kleine winst uit. Met maximale afschrijving (15.000) kom ik op verlies uit. Maar als ik daar mijn salaris uit loondienst bij optel, kom ik weer ruim positief uit. Bij nihil afschrijven betaal ik nog 1106 inkomstenbelasting box 1 en bij volledige afschrijving 350.

Waarom is "Een wat hogere winst nu icm later een iets lagere winst, is beter dan een resultaat van nihil nu en een hogere winst straks"?

Ik denk dat, als ik nu nihil afschrijf en volgend jaar volledig, ik volgend jaar nog steeds een aanzienlijk hogere winst heb dan dit jaar, door de 13.000 aftrek dit jaar van MIA en KIA.

Wat bedoel je met: "ook uitbetaling ivm inkomen partner is niet volledig, want dat is een beperkt percentage"?

 

Link naar reactie
  • 0

3. Oké, dan moet hij dus bij de passiva onder langlopende schulden? Het is uiteindelijk overigens een doorlopend krediet geworden ivm de verwachting binnen anderhalf jaar volledig te kunnen aflossen. Kan het ook dan?

Geen probleem

1. [...] Bij nihil afschrijven betaal ik nog 1106 inkomstenbelasting box 1 en bij volledige afschrijving 350.

Waarom is "Een wat hogere winst nu icm later een iets lagere winst, is beter dan een resultaat van nihil nu en een hogere winst straks"?

Ik denk dat, als ik nu nihil afschrijf en volgend jaar volledig, ik volgend jaar nog steeds een aanzienlijk hogere winst heb dan dit jaar, door de 13.000 aftrek dit jaar van MIA en KIA.

Met deze cijfers kan het zomaar zijn dat je bij maximale afschrijving onvoldoende inkomsten over hebt om de volledige heffingskorting te benutten. Je betaalt dan dus geen belasting, maar ook als je iets meer inkomsten zou hebben, zou je geen belasting betalen. Dan kun je dus nu beter wat meer inkomsten hebben, en volgend jaar (het restant van) de willekeurige afschrijving benutten. Dan heb je volgend jaar dus wat minder winst en betaal je per saldo dus minder belasting (en je hebt nog wat tariefsvoordeel, omdat je zonder afschrijving de eerste schijf vol maakt).

Wat bedoel je met: "ook uitbetaling ivm inkomen partner is niet volledig, want dat is een beperkt percentage"?

Als je de heffingskortingen niet (volledig) kunt benutten, maar wel een partner met voldoende inkomsten hebt, dan kun je een deel van de heffingskortingen laten uitbetalen. Die regeling wordt echter afgebouwd, waardoor je (in 2013) tot maximaal 66 2/3% kunt laten uitbetalen. Je verliest dan dus 1/3 van de heffingskortingen. Dan kun je beter meer inkomsten hebben, en zelf de volledige heffingskortingen gebruiken.

 

Advies is dus om niet alleen naar het box-1-inkomen te kijken, maar ook naar het totaal van de te betalen belasting. Het vergt wat rekenwerk, maar vermoedelijk is het meest gunstige om zo uit te komen dat je precies de heffingkortingen vol maakt en afhankelijk van hoe je uitkomt nog iets extra om de eerste schijf vol te maken (in 2013 ligt de grens van de eerste schijf bij een belastbaar inkomen in box 1 van €19.645).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Snel even zitten rekenen: bij een afschrijving van 6250 zit ik op het maximum waarbij ik volledig gebruik maak van de algemene en arbeidskorting. De inkomensafhankelijke combinatiekorting (welke je blijkbaar niet kunt verrekenen/laten uitbetalen, omdat ik daar geen melding van krijg in het aangifteprogramma?) gebruik ik bij de laagste afschrijving al niet volledig, 1526 van 2133 en bij een afschrijving van 6250 is verminderd tot 5000.

 

Ik zie dat mijn totale inkomen box 1 sowieso in de eerste schijf blijft vallen, hoeveel of weinig ik ook afschrijf. Dat buiten beschouwing laten dan?

 

Dus twee opties over, 0 of 6500 afschrijven? Zitten er nog voor- of nadelen puur aan het afsluiten met winst of verlies?

 

Kan ik, als ik het doorlopend krediet invul als langlopende schuld, komend jaar ook de betaalde rente rente aftrekken als kosten, of staat dat los van elkaar?

 

Link naar reactie
  • 0

Zo op het eerste gezicht zou ik dan kiezen voor 0 afschrijving en volgend jaar opnieuw bekijken wat het voordeligst is.

 

De rente op zakelijke schulden is inderdaad gewoon aftrekbaar. Maar daarvoor maakt het niet uit hoe je die kwalificeert, zolang je hem maar als zakelijk kwalificeert.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank tot zover!

 

Maakt het voor die privé-ontrekking (de studiekosten) uit dat dat ik dat bedrag nog niet van zakelijke naar privé-rekening heb overgemaakt in 2013?

Hetzelfde geldt voor de teruggekregen BTW van het derde kwartaal. Die heb ik pas na 1 januari 2014 overgeschreven. De (toen nog) te ontvangen BTW van het vierde kwartaal staat onder debiteuren bij de activa. Kan ik het daarbij optellen? Of hoort het bij de privé-onttrekking? Of nog ergens anders?

 

En klopt het dat het saldo winst in de aangifte onderdeel is van eigen vermogen zonder dat het bij de passiva verder gespecificeerd wordt? Of moet ik het een specifieke bestemming geven?

Link naar reactie
  • 0

eind van het jaar elektrische auto (voor 20.000 euro excl. BTW) aangeschaft met 0% bijtelling

Of er sprake is van 0% bijtelling valt nog te bezien. Loondienst+ part time ondernemerschap (+studie?)+ weinig omzet: het zijn allemaal indicaties voor excessief privé gebruik. In dat geval is de bijtelling niet 0% maar % daadwerkelijk privé gebruik - 24%.

Houdt er rekening mee dat alle niet zakelijke kilometers voor jouw bedrijf (dus ook woon/werkverkeer loondienst en evt zakelijk verkeer loondienst) privé kilometers zijn.

 

Na veel gepuzzel en gezoek, onder andere op dit forum, ben ik inmiddels al heel veel wijzer geworden

Dan heb je, als het goed is, ook gelezen over excessief privé gebruik?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik de auto meer zakelijk dan privé, hoeveel procent zou ik moeten uitrekenen. Hoeveel mag je privé rijden (in een"0-procent" auto) voordat het als excessief aangemerkt wordt? De auto is overigens op de laatste dagen van 2013 op naam gesteld, dus over dat jaar valt er sowieso weinig te zeggen over de gereden kilometers of verhoudingen. Denk dat er op 31/12 10 km op de teller stond...

 

Maar, ik heb er eerlijk gezegd nog (te) weinig over gelezen. Heb wel veel advies ingewonnen toen ik overwoog de auto aan te schaffen. Dit is toen niet ter sprake gekomen. Maar dat zegt niks natuurlijk! ;)

Link naar reactie
  • 0

Maakt het voor die privé-ontrekking (de studiekosten) uit dat dat ik dat bedrag nog niet van zakelijke naar privé-rekening heb overgemaakt in 2013?

Je bedoelt het andersom, denk ik? Nee dat maakt niet uit. Daarom boek je het juist als onttrekking, omdat je iets vanaf de zakelijke rekening hebt betaald, terwijl je het eigenlijk vanaf je priverekening had moeten betalen.

Hetzelfde geldt voor de teruggekregen BTW van het derde kwartaal. Die heb ik pas na 1 januari 2014 overgeschreven. De (toen nog) te ontvangen BTW van het vierde kwartaal staat onder debiteuren bij de activa. Kan ik het daarbij optellen? Of hoort het bij de privé-onttrekking? Of nog ergens anders?

Die snap ik niet. Btw is zakelijk, niet prive. De teruggave wordt dus terecht op de zakelijke rekening gestort. Daarna is het in beginsel zakelijk totdat je het onttrekt, of totdat het wordt aangemerkt als niet-tijdelijke overtollige liquide middelen die geen nut meer hebben binnen de onderneming - dan is het gewoon box-3-vermogen. De nog te ontvangen btw heeft doorgaans een eigen grootboekrekening. Denk je wel aan de btw-correctie privegebruik auto? Die heb je namelijk ook gewoon bij een elektrische auto (los van de discussie over voldoende zakelijk gebruik).

En klopt het dat het saldo winst in de aangifte onderdeel is van eigen vermogen zonder dat het bij de passiva verder gespecificeerd wordt? Of moet ik het een specifieke bestemming geven?

Fiscaal bestaat er binnen het ondernemingsvermogen geen onderscheid naar waar het vandaan komt of waar het voor bestemd is, tenzij sprake is van een fiscale reserve zoals de HIR of de FOR.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoelde inderdaad andersom. Als het eenmaal als onttrekking geboekt is, moet ik het dan daarna dus niet meer alsnog overschrijven van privé naar zakelijk?

 

De belastingdienst heeft de BTW naar mijn privé-rekening overgemaakt en ik heb er niet aan gedacht om dat bedrag in 2013 nog van privé naar zakelijk over te schrijven.

 

Die BTW-correctie moet toch met de laatste aangifte omzetbelasting van het jaar? Heb ik dit jaar niet gedaan, omdat er eigenlijk nog niet met de auto gereden is in 2013. Alleen opgehaald van garage. Of had dat toch gemoeten en moet ik dat corrigeren?

 

PS: het lukt me niet die citaten goed te gebruiken...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jij en de eenmanszaak zijn 1 en dezelfde persoon. Geld heen en weer boeken is daarom niet nodig, maar je moet uiteraard wel zorgen dat je boekhouding klopt. Dat kan op verschillende manieren. Een privéfactuur die vanaf de zakelijke rekening is betaald of een zakelijk bedrag dat op je privérekening is gestort, kun je corrigeren door (in dezelfde boekhoudperiode) de bedragen van je privérekening naar je zakelijke rekening over te boeken, of door deze als privéonttrekking te boeken. In het eerste geval kun je overigens beter de geldstromen ook als privéonttrekking en -storting boeken, want dan sluiten je boekingen ook aan bij je bankmutaties - dat levert minder vragen op. Vanuit dat opzicht is het alsnog overboeken van prive naar zakelijke rekening dus volstrekt overbodig.

 

Correctie auto is niet nodig als de auto alleen is opgehaald bij de garage: Dat is aan te merken als zakelijke rit (tenzij die garage je werkplek is), dus dan heb je niet prive gereden. En anders zal het om een paar dagen gaan, door de tijdsevenredige toepassing scheelt dat ook niet zoveel.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.